Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-09, 19:19
  #1
Medlem
Utanför Genève i Schweiz, rånades nyligen en värdetransportbil. Dessförinnan hade dottern till föraren av bilen kidnappats. Den 22-åriga dottern hade överrumplats av 2 "falska installatörer" och bortförts. Därefter hade värdetransporten länsats på sitt innehåll - av allt att döma valde föraren att samarbeta - totalt mellan 20 och 30 miljoner schweizerfrancs (ca 170-250 miljoner kronor)!

Dottern dumpades senare vid en vägren, oskadd. Några närmare beskrivningar av rånarna finns inte, än att de talat franska med "sydländsk" accent och varit ca 1,75 m, klädda i svart med huvor.

En artikel om rånet, på tyska:
http://www.20min.ch/panorama/news/st...-frei-26136897

Kombinationen kidnapping-rån, är en variant, som genomförts i det fransktalande Schweiz några gånger under senare år. Flera banker har rånats på liknande sätt, dock har bytena inte kommit i närheten av vad som åtkoms vid denna kupp.
Citera
2018-02-09, 19:45
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Trodde schweizarna var skarpa när det gäller pengar men dom har helt klart missat en del i säkerheten. Har dom inte lärt av Sverige? När skedde det senaste värdetransportrånet i Sverige?
Citera
2018-02-09, 19:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Trodde schweizarna var skarpa när det gäller pengar men dom har helt klart missat en del i säkerheten. Har dom inte lärt av Sverige? När skedde det senaste värdetransportrånet i Sverige?
Det sker nog fortfarande tror jag. Även om vi inte har särskilt mycket kontanter i omlopp.


Förmodligen insiderbrott. Det är det nästan alltid.
Citera
2018-02-09, 21:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Trodde schweizarna var skarpa när det gäller pengar men dom har helt klart missat en del i säkerheten. Har dom inte lärt av Sverige? När skedde det senaste värdetransportrånet i Sverige?

En typiskt trist svensk kommentar! Som inte förtjänar att kommenteras. Här diskuterar vi inte när de senaste rånen gjordes i Sverige!
Citera
2018-02-09, 21:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Det sker nog fortfarande tror jag. Även om vi inte har särskilt mycket kontanter i omlopp.


Förmodligen insiderbrott. Det är det nästan alltid.

Varför skulle det vara insiderbrott? Jag tror knappast du har några kunskaper om rån i Schweiz...
Citera
2018-02-09, 21:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Varför skulle det vara insiderbrott? Jag tror knappast du har några kunskaper om rån i Schweiz...
Värdetransporter tenderas sällan att annonseras ut i den lokala tidningen, och de brukar väl byta tider ganska ofta

Det brukar väl krävas en del information för att få till det
Citera
2018-02-09, 21:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Värdetransporter tenderas sällan att annonseras ut i den lokala tidningen, och de brukar väl byta tider ganska ofta

Det brukar väl krävas en del information för att få till det

Det är skillnad mellan insiderjobb, och att skaffa information. Rånarna visste tydligen att föraren hade en dotter, och var hon bodde. Men den infon kan de ha skaffat sig genom att t. ex. ha skuggat föraren.

Insiderjobb brukar för övrigt klaras upp snabbt, och de inblandade vara klumpiga.
Citera
2018-02-09, 21:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Det är skillnad mellan insiderjobb, och att skaffa information. Rånarna visste tydligen att föraren hade en dotter, och var hon bodde. Men den infon kan de ha skaffat sig genom att t. ex. ha skuggat föraren.

Insiderjobb brukar för övrigt klaras upp snabbt, och de inblandade vara klumpiga.
Hade inte förvånat mig ett dugg om dottern var insidern.

Men visst, det är bara mina fördomar, jag förstår inte vad som står i artikeln ändå.
Citera
2018-02-09, 22:24
  #9
Medlem
LukeOnes avatar
Värt att nämna att dottern kidnappades i Lyon (FR) och föraren/pappan är hemmahörande i Annemasse (FR) -tidningen Le Temps rubricerar ”Den stora, franska ’bandismen’ slår till mycket hårt på Schweizisk mark”

https://www.letemps.ch/suisse/grand-...terre-vaudoise

Häromåret i Geneve lämnade en bankman ut stora summor direkt från valvet då frun satt gisslan där hemma -hittar inte artikel nu, men lite kuriosa ang. tillvägagångsätt.

Vi får se vad de kommer fram till...
Citera
2018-02-09, 23:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeOne
Värt att nämna att dottern kidnappades i Lyon (FR) och föraren/pappan är hemmahörande i Annemasse (FR) -tidningen Le Temps rubricerar ”Den stora, franska ’bandismen’ slår till mycket hårt på Schweizisk mark”

https://www.letemps.ch/suisse/grand-...terre-vaudoise

Häromåret i Geneve lämnade en bankman ut stora summor direkt från valvet då frun satt gisslan där hemma -hittar inte artikel nu, men lite kuriosa ang. tillvägagångsätt.

Vi får se vad de kommer fram till...

Jag känner till fallet med bankgisslan, som jag berört i tidigare inlägg. Med stor sannolikhet är GM här från Frankrike.
Citera
2018-02-12, 11:31
  #11
Medlem
LukeOnes avatar
Enligt ”anonym källa” handlar det om ”mycket mindre” pengar än 15-30 miljoner CHF. Källan hävdar också att scenariot media skriver om inte stämmer -att det inte handlar om organiserad brottslighet. Ingen gripen...

Insiderjobb trots allt?

http://m.20min.ch/ro/news/vaud/story/21258959
Citera
2018-02-12, 12:18
  #12
Medlem
Värdetransportrån är nästan alltid insiderjobb på ett eller annat sätt.

Men insidern kan ju finnas var som i kedjan och behöver inte vara någon som är anställd nu, utan kan vara en tidigare anställd.

Går ju att bygga bort dessa risker nästan helt och hållet idag. Men transportfirman har väl vart för snål i just detta fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback