Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-09, 22:38
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Eh...va? Kammarrätten är en allmän förvaltningsdomstol och sysslar som sådan med förvaltningsrättsliga spörsmål men har aldrig varit en del av den instans som numera kallas förvaltningsrätt och tidigare kallades länsrätt.

Same difference.
Länsrättens beslut (förvaltningsrättsliga mål var en del av förvaltningsrätten jurisdiktion förr) kunde överklagas till kammarrätten, vars domslut i sin tur kunde överklagas till RR. Har jag missuppfattat allt, menar du?

Ska klargöra lite, foppvis: Beslut tagna i förvaltning (exempelvis bygglov och liknande) överklagades då till länsrätterna. Sedan som "lök på laxen" vidare till kammarrätterna, ibland även till regeringsdomstolen. Så visst var länsrätterna en del av förvaltningsdomstolarna.

Förvaltningsrätten, av idag (pratar nu om motsvarande "länsrätter" som det hette på riktigt) är alltså inte förvaltningsrätter/förvaltningsdomstolar "any more"? -Vad pysslar dessa jurister med i så fall?

Såg att du under tiden jag skrev detta, svarade mer utförligt.
Jo, jag har hyfsad koll, dock är jag ingen jurist per se. Fick lära mig att förvaltningsrätten har egna domstolar, dvs; länsrätter, kammarrätter och regeringsdomstolen. På den vägen skulle man dra överklaganden när det gällde myndighetsbeslut. Jag skäms nu att jag blev fel informerad om detta under min studiegång..
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-02-09 kl. 22:43. Anledning: Tillägg
Citera
2018-02-09, 22:42
  #14
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har jag missuppfattat allt, menar du?
Fan vet vad du uppfattar eftersom du blandar begrepp lite hur som och tillskriver mig påståenden jag inte framfört.
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Så visst var länsrätterna en del av förvaltningsdomstolarna.
Jag har inte påstått att de inte var det.
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Förvaltningsrätten, av idag (pratar nu om motsvarande "länsrätter" som det hette på riktigt) är alltså inte förvaltningsrätter/förvaltningsdomstolar "any more"?
Jag har inte påstått att förvaltningsrätten inte skulle vara en förvaltningsdomstol.
Citera
2018-02-09, 22:56
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Det uppstår bara tvivel om man inte har koll på att samlingsbegreppet för länsrätt/förvaltningsrätt, kammarrätt och Regeringsrätten/Högsta förvaltningsdomstolen varit och alltjämt är "allmänna förvaltningsdomstolar" och inte "förvaltningsrätter".

Lost in translation, med andra ord. "Begreppsförvirring" alltså.
Bra att det kom fram ändå, att polisens sekretessbeslut alltså fortfarande kan överklagas, trots att "nyspråket" döpt om hela förvaltningsrätts-systemet..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback