Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-09, 17:56
  #1
Medlem
Hej!

Sitter lite i klistret. Har utsett en gudmor och gudfar och skickat in deras namn samt adress (ej personnr).

Nu är gudmor dock inte döpt visar det sig och enligt kyrkan måste man vara döpt (hade jag tyvärr ingen aning om och prästjäveln har vi försökt nå i 3 veckor utan resultat)

Hur kommer jag runt detta? Någon som själv löst liknande situation?
För mig är det helt otroligt att man år 2018 har massa krav speciellt när vi har 63 olika religioner i Sverige. År 2018 ser inte direkt ut som 1990.

Kan vi kanske bara "låtsas" att hon är döpt (de lär ju inte kunna se det eftersom de inte har hennes personnr)??

Skriva ett eget fadderbrev i efterhand? Jag skiter i vilket vill bara att dopet ska flyta på utan problem samt att gudfar och gudmor är de två vi önskar.

Tacksam för alla tips och egna erfarenheter.

Ha det!
Citera
2018-02-09, 18:03
  #2
Medlem
nikithas avatar
Tror du inte behöver vara orolig. Vår gudmor var inte döpt och de kollar oftast inte. Om de frågar så säg att han/hon är döpt utomlands. Behöver väl inte vara en svensk kyrka och då kan de ju inte kolla.

Som sagt, aldrig hört att de verkligen kollar.
Citera
2018-02-09, 18:05
  #3
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Måste man vara döpt just i Svenska kyrkan? Döpa kan man ju göra vartsomhelst annars. Jesus döptes i en flod exempelvis.

Tappa upp lite vatten i karet hemma och döp henne, detta torde ju vara lika giltigt ur en kristlig synvinkel. Man skulle kunna hävda att det ej är ett riktigt dop om hon inte gör det av tro men de spädbarn som döps i Svenska kyrkans regi är ju knappast heller troende.
Citera
2018-02-09, 18:31
  #4
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tycker inte att du ska komma runt det, faktiskt, ärligt talat. Reglerna är som de är av en anledning. Ett dop är en religiös handling, en mycket grundläggande inom kristendomen till och med - och inte ett tillfälle för dig att visa upp dig i dräkt och hatt (eller vad du nu hade tänkt dig), få uppmärksamhet och fixa foton att lägga ut på sociala media.

Passar det inte så kan du ju ha en profan namngivningsceremoni, i hemmet eller i en hyrd lokal. Då finns det inga regler, utan ni gör precis som ni vill.
Citera
2018-02-09, 19:33
  #5
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purjo123
Hej!

Sitter lite i klistret. Har utsett en gudmor och gudfar och skickat in deras namn samt adress (ej personnr).

Nu är gudmor dock inte döpt visar det sig och enligt kyrkan måste man vara döpt (hade jag tyvärr ingen aning om och prästjäveln har vi försökt nå i 3 veckor utan resultat)

Hur kommer jag runt detta? Någon som själv löst liknande situation?
För mig är det helt otroligt att man år 2018 har massa krav speciellt när vi har 63 olika religioner i Sverige. År 2018 ser inte direkt ut som 1990.

Kan vi kanske bara "låtsas" att hon är döpt (de lär ju inte kunna se det eftersom de inte har hennes personnr)??

Skriva ett eget fadderbrev i efterhand? Jag skiter i vilket vill bara att dopet ska flyta på utan problem samt att gudfar och gudmor är de två vi önskar.

Tacksam för alla tips och egna erfarenheter.

Ha det!

Då måste jag ju fråga varför du ska döpa ungen in i kyrkan men den du ska ha som gudmor som inte är döpt? Det heter ju GUDxx, och då kan jag tippa på att förr betydde det att dom hade nått med att lära barnet grunder inom kristendomen

Blir ju lite konstigt.

Acceptera att det är som det är och ha någon sådan där ceremoni hemma om du nu tycker att detta blev för bökigt.

Fattar inte varför gudföräldrar nu är så viktiga i dessa dagar. När jag döptes så sket man i det. Men det var ju 80-talet och man kunde döpas hemma av en präst och inte ha nått ståhej i kyrkan.
Citera
2018-02-09, 20:02
  #6
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Fattar inte varför gudföräldrar nu är så viktiga i dessa dagar. När jag döptes så sket man i det. Men det var ju 80-talet och man kunde döpas hemma av en präst och inte ha nått ståhej i kyrkan.
Samma här, är döpt tidigt 90-tal och brorsan min några år efter. Ingen av gångerna kom det ens på tal, alla tyckte det var helt självklart att man skulle skita i det.
Citera
2018-02-09, 20:09
  #7
Medlem
Måste fråga varför du vill att barnet skall döpas när du inte ens verkar vara kristen? Föreslår att du struntar i dopet om inte kristendomens regler duger för dig.
__________________
Senast redigerad av DWinchester 2018-02-09 kl. 20:10. Anledning: Var förbannad på TS då jag anser denne va en idiot. Så det blev fel.
Citera
2018-02-09, 20:09
  #8
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Samma här, är döpt tidigt 90-tal och brorsan min några år efter. Ingen av gångerna kom det ens på tal, alla tyckte det var helt självklart att man skulle skita i det.

Ja men precis. Förr var det ju att man skulle ha någon som kunde ha hand om barnet. Sen skulle gudmodern bära barnet till dopet som skulle ske 8 dagar efter förlossningen och mamman var oren i c antal dagar efter den och fick inte beträda kyrkan.

Och nu så ska man man mer guida barnet i den kristna tron och läsa en bön på dopet.

Men som sagt vad det inte detta tramsandet då jag föddes. Och jag känner inte många som har faddrar/gudföräldrar.
Citera
2018-02-09, 20:38
  #9
Medlem
Lillamig72s avatar
Att det nu finns så många olika religioner som du säger har väl ingenting med att döpa sitt barn i svenska kyrkan. Då kan du välja deras ritualer istället.
Du kan väl döpa ditt barn som du tänkt. Men låta de personer som du tänkte ha som gudförälder vara med. Men istället bli en slags fadder för barnet. Utan religiös inblandning från deras sida i själva dopakten.
Det är ingen idiotisk regel att man måste vara döpt för att bli gudförälder till barnet vid ett kristet dop. Vilket trams.
En gudförälder skulle ju se till att barnet får en kristen uppfostran. Och hur kan man göra det då man inte är kristen? Vilket man blir vid dopet.
Du kan däremot fråga dig själv om inte en namngivningsceremoni vore bättre att tillämpa i din familj.
Citera
2018-02-09, 20:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Måste fråga varför du vill att barnet skall döpas när du inte ens verkar vara kristen? Föreslår att du struntar i dopet om inte kristendomens regler duger för dig.

Jag blir också nyfiken på detta?
Strunta i dopet! Jag är inte döpt och har klarat mig bra ändå.
Citera
2018-02-09, 21:23
  #11
Medlem
Jag skulle låtsas. Min gudmor var tom pingstvän och hatade svenska kyrkan men hon kom dit med sin man som guchelov var en gedigen karl utan religiösa utsvävningar.
Till sist så blev det att den redliga mannen blev min gudfar
Min sk gudmor snöade i i religiösa grubblerier och fick intas på psyket mellan varven.
Min gudfar stod ut, han var som en fura en man med en integritet utan like, han har gett mej så många ord på vägen.....
Stå på er ,gudmor och gudfar traditionen är urgammal och hälsosam. Dom vill vara lite visare och kanske utvecklar såna förmågår då dom blivit utsedda som gudfäder/mödrar.
__________________
Senast redigerad av rantaplan 2018-02-09 kl. 21:45.
Citera
2018-02-09, 21:23
  #12
Medlem
oldnewss avatar
Varför inte testa en av de 62 andra religionerna om Svenska kyrkans regler inte passar? Att faddrarna ska vara döpta har ju sin naturliga förklaring i att de, formellt, ska trygga att barnet får en kristlig uppfostran. Jag förstår inte varför folk söker sig till en viss religion när de har uppenbara problem med religionens läror och föreskrifter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback