Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-09, 19:26
  #13
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är inte alls ovanligt att det postas dynga i trådar där "alla" fattar att tråden ändå kommer att slängas. Inlägg efter inlägg efter inlägg med dynga.

Och alla dessa inlägg bör kollas igenom så att de inte innehåller allvarliga regelbrott som exempelvis 1.06.

Detta tar onödig tid. Därför är det ingen bra idé alls att överhuvudtaget posta i en tråd man anar kommer att kastas.

Två frågor på det:

Stämmer det att i rena tramstrådar är det vanligtvis endast är trådskaparen som varnas och resten av användarna som tramsar "går fria"? Visst att allvarligare regelbrott som 1.06 ger varning, men mindre saker som t.ex. 0.03 i princip aldrig delas ut varning till? Och i sådana fall varför?

Då jag rapporterat några riktiga tramstråd ar de senaste dagarna har jag undrat om jag endast bör rapportera trådstarten som tramstråd, eller samtliga av tramsinläggen?
Citera
2018-02-09, 19:29
  #14
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Två frågor på det:

Stämmer det att i rena tramstrådar är det vanligtvis endast är trådskaparen som varnas och resten av användarna som tramsar "går fria"? Visst att allvarligare regelbrott som 1.06 ger varning, men mindre saker som t.ex. 0.03 i princip aldrig delas ut varning till? Och i sådana fall varför?

Då jag rapporterat några riktiga tramstråd ar de senaste dagarna har jag undrat om jag endast bör rapportera trådstarten som tramstråd, eller samtliga av tramsinläggen?

Det räcker att rapportera TS. Vill du, kan du skriva nått meddelande (typ; "massa trams i tråden också") eller också rapportera alla OT-inlägg individuellt. Allt är bra

Vad gäller tramsrövar som tror att en tråd kommer att korgas och spammar skit i den, så kan de mycket väl varnas. Det beror nog på hur de tramsar/går OT.
Citera
2018-02-09, 19:36
  #15
Medlem
Det där med sjunkande skepp trodde jag var öppet mål för trams. Oftast är ju tråden i sig redan trams så då blir tråden som en samlingspunkt för tramsmeddelanden eftersom hela tråden redan är dömd till papperskorgen. Men ni vill alltså helst få in rapporter på varje inlägg i ett sådant här sjunkande skepp?

Ohoj!
Citera
2018-02-09, 20:00
  #16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Två frågor på det:

Stämmer det att i rena tramstrådar är det vanligtvis endast är trådskaparen som varnas och resten av användarna som tramsar "går fria"? Visst att allvarligare regelbrott som 1.06 ger varning, men mindre saker som t.ex. 0.03 i princip aldrig delas ut varning till? Och i sådana fall varför?

Då jag rapporterat några riktiga tramstråd ar de senaste dagarna har jag undrat om jag endast bör rapportera trådstarten som tramstråd, eller samtliga av tramsinläggen?

Bra reflektion som jag också undrat över och ibland försökt följa, men, vad fan, det är svårt och vem orkar i förlängningen.

Jag RP:ar en oerhörd mängd trådar sett till min trångsynta värld, mycket eller litet har jag inget begrepp om, men jag vore oerhört tacksam om tramsinlägg följande en TS dito renderande samma åthutning som TS fick.
Citera
2018-02-09, 21:39
  #17
Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars
Det där med sjunkande skepp trodde jag var öppet mål för trams. Oftast är ju tråden i sig redan trams så då blir tråden som en samlingspunkt för tramsmeddelanden eftersom hela tråden redan är dömd till papperskorgen. Men ni vill alltså helst få in rapporter på varje inlägg i ett sådant här sjunkande skepp?

Ohoj!

Som najas skriver ovan: det räcker med att rapportera trådstarten samt gärna skriva in som meddelande att det finns fler tramsinlägg i tråden.


admin5
Citera
2018-02-09, 21:48
  #18
Medlem
Snowsmiles avatar
Det är absolut INGEN idé att ha invändningar mot varningar, mods kommer aldrig att ändra sig eller ta till sig kritik.

Jag kan oxå tycka att mods hade rätt i detta fall, problemet är att modereringen på Flashback är så otroligt inkonsekvent, vissa skribenter eller trådar kan innehålla hur mycket jävla trams som helst utan moderering, medans vissa gränsfall eller helt ok blir raderade och varnade bums.... trist men sant.

Jag vet dock inte vad man ska göra åt det...., modsen (de flesta) gör nog så gott det går att hålla ordning i forumen men i många fall så blir det skrattretande moderering och varningar ....

Intermittent.... är kungen, en riktigt bra mod som oxå deltar kontruktivt och med glimten i ögat
__________________
Senast redigerad av Snowsmile 2018-02-09 kl. 21:50.
Citera
2018-02-09, 22:48
  #19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Som najas skriver ovan: det räcker med att rapportera trådstarten samt gärna skriva in som meddelande att det finns fler tramsinlägg i tråden.


admin5

Fast i min empiriska värld så följs detta allt annat än hela tiden. Man RP:ar något i början, som sedan följs upp i två, tre, fem inlägg vidare, men sedan är det bortglömt igen.

En tråd med en sådan dignitet av skit borde ha i förlängningen ķonsekvent uppmärksamhet.
Citera
2018-02-09, 23:35
  #20
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
...Jag kan oxå tycka att mods hade rätt i detta fall, problemet är att modereringen på Flashback är så otroligt inkonsekvent, vissa skribenter eller trådar kan innehålla hur mycket jävla trams som helst utan moderering, medans vissa gränsfall eller helt ok blir raderade och varnade bums.... trist men sant.

Jag vet dock inte vad man ska göra åt det...., modsen (de flesta) gör nog så gott det går att hålla ordning i forumen men i många fall så blir det skrattretande moderering och varningar ....

En variant är att faktiskt RP:a de regelbrott du ser. Det hjälper oerhört mycket.
Citera
2018-02-10, 06:21
  #21
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars
Det där med sjunkande skepp trodde jag var öppet mål för trams. Oftast är ju tråden i sig redan trams så då blir tråden som en samlingspunkt för tramsmeddelanden eftersom hela tråden redan är dömd till papperskorgen. Men ni vill alltså helst få in rapporter på varje inlägg i ett sådant här sjunkande skepp?

Ohoj!
Vad vi (jag) helst vill se är en rapport på [valfritt regelbrott] och sedan inga trams-inlägg alls.

Vi moderatorer får ofta synpunkter på att vi borde lägga ner mer arbete på att flytta trådar dit de hör hemma om de postats fel. Tyvärr är det alldeles för mycket jobb (och ibland omöjligt) om resten av användarna spammat ner tråden att rensa bort tramset för att sedan flytta till relevant forum. Då hamnar sådana trådar trist nog i Papperskorgen istället för att lätt kunna flyttas.
Citera
2018-02-10, 13:59
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Vad vi (jag) helst vill se är en rapport på [valfritt regelbrott] och sedan inga trams-inlägg alls.

Vi moderatorer får ofta synpunkter på att vi borde lägga ner mer arbete på att flytta trådar dit de hör hemma om de postats fel. Tyvärr är det alldeles för mycket jobb (och ibland omöjligt) om resten av användarna spammat ner tråden att rensa bort tramset för att sedan flytta till relevant forum. Då hamnar sådana trådar trist nog i Papperskorgen istället för att lätt kunna flyttas.

Jag förstår er situation och hur du ser på saken. En del av de som spenderar en helkväll på Flashback ser tyvärr ett sjunkande skepp som ett fritt spelrum om så endast för några minuter. Som en luftbubbla för smurfar ute på djupgående rövartåg.

Det du beskriver ser jag inte som ett sjunkande skepp utan en tråd med potential som eventuellt hade kunnat räddats.

Med sjunkande skepp menar jag en sådan här tråd:
(FB) Buffymylove BANNED
__________________
Senast redigerad av Golv-Lars 2018-02-10 kl. 14:02.
Citera
2018-02-10, 14:18
  #23
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars
Jag förstår er situation och hur du ser på saken. En del av de som spenderar en helkväll på Flashback ser tyvärr ett sjunkande skepp som ett fritt spelrum om så endast för några minuter. Som en luftbubbla för smurfar ute på djupgående rövartåg.

Det du beskriver ser jag inte som ett sjunkande skepp utan en tråd med potential som eventuellt hade kunnat räddats.

Med sjunkande skepp menar jag en sådan här tråd:
(FB) Buffymylove BANNED
OK, där var det nog dags att hoppa i livbåtarna.
Citera
2018-02-10, 16:58
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
OK, där var det nog dags att hoppa i livbåtarna.

Precis. Men de här trådarna dyker upp då och då. Hade helst velat se att ni moderatorer då endast bryr er om själva trådstarten och förbiser de efterföljande inläggen. Därav mitt första inlägg i den här tråden.

Användare som ser Flashback som tidsfördriv eller för att hitta öppningar för offtopic, kollar ofta av Nya ämnen och när de ser ett sjunkande skepp så hoppar de ofta på det. Om ni då vill straffa alla personer som skriver inlägg i sjunkande skepp så tror jag ni gör en stor ogärning mot en del av det som gör Flashback speciellt.

FB-chatten via IRC kunde på sin tid ge just en luftbubbla för smurfar. Då fanns det en möjlighet att andas ut samtidigt som reglerna kunde hållas på forumet.

Idag finns ingen sådan ventil. Förstår inte varför ni gav upp chatten och dessutom lät andra starta upp en variant av den som inte alls följer våra ursprungliga FB-principer. Förstår varför just IRC övergavs då det inte på något sätt gav anonymitet så som Flashback förespråkar. Men det finns alternativ.

Nu är inte detta riktat till dig SvartaBjorn, utan snarare mot admin#. Jag vad försöker komma fram till är att ett vattenhål för ljusskygga personer och smurfar bör komma till form på Flashback. Hur lösningen ska se ut, det vet jag inte, men behovet finns. Det kommer i slutändan skapa ännu bättre innehåll.

Med smurfar och ljusskygga personer så menar jag inte skribenter/användare som skriver trams och offtopic. Kreativa människor är ofta lite underliga och om de inte får ventilera inom Flashback eftersom regelverket sätter stopp så förlorar vi dem. Gammal Hårdrockare är en karaktär som jag gärna vill ta upp som exempel. Det finns andra gamla karaktärer som i dagens Flashbackklimat inte hade kunnat florera. Eftersom de skulle bli avstängda för Ohörsamhet.

Vore intressant att höra vad någon admin tycker om det hela... så kör en fulping.
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Ping
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback