Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-23, 14:42
Medlem
Bråkmakarns avatar
Kan vi inte göra en liten ordlista med ord som används i restaurangkök? Kanske är det nån som undrar vad ett ord eller uttryck betyder?

Jag kan väl börja med: Släng - en vanlig kökshanduk.

Mice en place - förbereda och plocka fram det som behövs när man ska laga nånting.
Citera
2006-01-23, 15:58
Medlem
julienne , Fint strimlade grönsaker.
Citera
2006-01-23, 16:51
Medlem
krickas avatar
Dr alban , bränt
Citera
2006-01-23, 20:02
Medlem
framtands avatar
Köksfranska, min akilleshäl. Hade tänkt att starta tråden själv faktiskt men ibland får man acceptera ett nederlag.

chinoise - Strutformad, finmaskig sil.
brunoise - Extremt liten och snyggt tärnad
Sautera - Steka utan färgsättning

(tror det uttalas Tjinnoass, brunoass och såttera på ett ungefär, rätta mig gärna då jag har fel)
Kan några fler, men det vill sig inte riktigt just nu...
Citera
2006-01-23, 20:33
Medlem
grens avatar
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=6805&previousRenderType=3
Citera
2006-01-23, 22:46
Medlem
Agent Coopers avatar
Boque Garnie (stavning) = Kryddblandning som läggs i en duk. För att sedan läggas i fiskfond.
Citera
2006-01-23, 22:52
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Boque Garnie (stavning) = Kryddblandning som läggs i en duk. För att sedan läggas i fiskfond.

Mja, aromatiska örter/kryddor som också kan bindas ihop med ett snöre och går användas till det mesta, såser, soppor och liknande. Stavas Bouquet Garni.
Citera
2006-01-23, 22:58
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Mja, aromatiska örter/kryddor som också kan bindas ihop med ett snöre och går användas till det mesta, såser, soppor och liknande. Stavas Bouquet Garni.

Rätt ska va rätt!
Citera
2006-01-24, 11:14
Medlem
Frejuss avatar
Sitta i skiten - vanligt tillstånd vid större middagar.
Citera
2006-01-24, 12:57
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejus
Sitta i skiten - vanligt tillstånd vid större middagar.

aah, där har vi ännu ett bevingat uttryck i min vokabulär Har använts på alla ställen jag någonsin jobbat på eller besökt.

Ett ställe jag jobbat på kallade en liten "för"förrätt som alltid ingick i beställningen för (uttal) "ammiss". Vet inte om det är vanligt, har bara hört det där men de som använde det har väl lärt sig det någonstans. Troligtvis förkortning/sammanslagning av krånglig köksfranska, mice en place och nåt kanske.
Citera
2006-01-24, 14:30
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
aah, där har vi ännu ett bevingat uttryck i min vokabulär Har använts på alla ställen jag någonsin jobbat på eller besökt.

Ett ställe jag jobbat på kallade en liten "för"förrätt som alltid ingick i beställningen för (uttal) "ammiss". Vet inte om det är vanligt, har bara hört det där men de som använde det har väl lärt sig det någonstans. Troligtvis förkortning/sammanslagning av krånglig köksfranska, mice en place och nåt kanske.
Amuse bouche, roa munnen ungefär.
Citera
2006-01-24, 14:40
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Köksfranska, min akilleshäl. Hade tänkt att starta tråden själv faktiskt men ibland får man acceptera ett nederlag.

chinoise - Strutformad, finmaskig sil.
brunoise - Extremt liten och snyggt tärnad
Sautera - Steka utan färgsättning

(tror det uttalas Tjinnoass, brunoass och såttera på ett ungefär, rätta mig gärna då jag har fel)
Kan några fler, men det vill sig inte riktigt just nu...
Jag tror inte du ska blanda ihop kockspråk och köksfranska. Kockspråk är ett fackspråk som ibland hämtar uttryck ifrån köksfranskan men gör om ordet precis som du beskrev ordet ammis.
Jag har en bok som heter just Köksfranska där Werner Vögeli varit delaktig. Den kanske fortfarande finns att få tag i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in