Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-19, 17:43
  #13
Medlem
Kaninbebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incorp
Här finns en del, både inomhus och för utomhus, eller stockar i garaget som jag kör här.

http://www.ecofungi.se/

Jag vill odla svamp!!!

Hur gör man då?
Jag vill odla utomhus i stockar.
Man borrar in dessa i pluggar i lämplig stock. Sen då? Tänker mig att stockarna ska ligga fuktigt. Vilka månader kör man igång? Det är ju rätt torrt i luften vissa månader. Funkar kanske bara på hösten?
Citera
2018-02-20, 10:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninbebis
Jag vill odla svamp!!!

Hur gör man då?
Jag vill odla utomhus i stockar.
Man borrar in dessa i pluggar i lämplig stock. Sen då? Tänker mig att stockarna ska ligga fuktigt. Vilka månader kör man igång? Det är ju rätt torrt i luften vissa månader. Funkar kanske bara på hösten?

Du får med papper där allt står hur du går tillväga. Månader spelar ingen roll här, kör inomhus året runt mer eller mindre. Påsarna, för att odla inomhus, där har jag alltid fått pellets som blandas med vatten så det sväller upp, sedan blandat i mycelen. Haft det mörkt några dagar, minns inte hur länge. Sedan stått framme med plastpåse (genomskinlig) över sig. Sedan går det fort. Man får med allt man behöver. Stockar (lövträd) har jag dränkt ett tag, sedan borrat och pluggat dem, haft vax över för att skydda mycelet på pluggarna. Väntat, och fuktat stockarna igen. Sett det växa och plockat. Men som sagt, all info får du med på papper om du beställer.
Citera
2018-02-23, 11:08
  #15
Medlem
När jag växte upp så ”odlade” mina föräldrar kantareller. Dom hade lagt lite kantareller dom hade plockat själva under en gran på vår tomt och för varje år kom det fler och fler. Men att odla i växthus eller utan skog är nog svårt.
Citera
2018-03-10, 18:54
  #16
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninbebis
Jag vill odla svamp!!!

Hur gör man då?
Jag vill odla utomhus i stockar.
Man borrar in dessa i pluggar i lämplig stock. Sen då? Tänker mig att stockarna ska ligga fuktigt. Vilka månader kör man igång? Det är ju rätt torrt i luften vissa månader. Funkar kanske bara på hösten?

Om du odlar utomhus har du en enorm fördel!
Du kan odla kantareller till och med, vad vi nästan måste göra är att vi kollar vilka svampar vi vill odla, de svampar som vi båda trycker är bra köper bara den ena av oss sporer på och sen skickar till varandra. Så jag vill odla ostron (godaste) skivling och Lions mane för den är muskelbyggande och den bygger upp nervtrådar i hjärnan. då kan jag köpa en sort och du den andra när vi fått upp några svampar så har vi fått två sorter istället för en sort. Vad tror du om det? är vi tre blir det tre gånger så mycket svamp.
Ingen knark svamp vill jag ha eller odla.
Så ingen behöver pma om det.
Citera
2018-03-11, 19:59
  #17
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EtainRoyal
När jag växte upp så ”odlade” mina föräldrar kantareller. Dom hade lagt lite kantareller dom hade plockat själva under en gran på vår tomt och för varje år kom det fler och fler. Men att odla i växthus eller utan skog är nog svårt.

Jo det är en bra ide att slänga sitt svamp spill på kompost.
blir bättre kompost med.
Om vi vill spara pengar på svamp sporer så kan vi köpa en sort var och sedan odla upp den och posta den till varandra. så är vi tre stycken som vill odla så får vi tre sorter för priset av en.
Citera
2018-06-14, 00:03
  #18
Medlem
Mr.Ouijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incorp
Här finns en del, både inomhus och för utomhus, eller stockar i garaget som jag kör här.

http://www.ecofungi.se/


Tack! Letat en timme efter Lion's Mane (Igelkottstaggsvamp) på nätet. Hittills hade jag bara hittat dem i USA. Men nu så! Limitleeeeeeeeess!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback