Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-13, 09:05
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars
Jag älskar dina trådar och dina inlägg Ambelain.

Själv så har jag faktiskt en ”knäckt näsa” med tillhörande stort vitt ärr som går längst med hela näsan. Har alltid varit stolt över den då det påminner mig om min historik inom kampsport och tillfället då jag fick den. Personen som gav mig den är numera avliden. Men själva näsbrottet som koncept är väl ungefär som brottaröron. Ett minne och en symbol som definitivt är bättre än en tatuering. Det behövs inga tatueringar om du som man har ärr. Har fått väldigt få frågor om den förutom från kvinnor som jag haft nära relationer med. Den ger mer respekt än tatueringar. Hade jag varit liten till växten och det var uppenbart att jag alltid förlorar vid handgemäng, då hade jag med plastikkirurgi fixat till den.

Om några år så kommer vi se ärr-tatueringar och kirurgi som ger knäckta näsor-looken.

Tror inte att det har så mycket med kultur att göra, snarare biologi och sexuella preferenser. Alltså orsaken till varför männen behåller sina knäckta näsor är för att det ger respekt och ger karaktär.
Jag vet inte, jag tycker mig se en hel del kultur i det hela.

Vi kan tex gå tillbaka lite i tiden till Marseilles vid tiden före andra världskriget.
Där var det svårt att hitta någon Marseilles-buse som inte skildrades med sin knäcka snabel.
Både på bild (givetvis) men även som litterär skildring.

Nu har vi ryssar, i synnerhet ryssar som är minst 50 år gamla, som bör sin knäckta näsa med stolthet.

Vi har ju också den viktorianska erans busar från Londons skumma distrikt.
De var knäckta näsor allesammans.


Nu för tiden gillas det inte riktigt, stöpta i den amerikanska hälsohetsens modell som vi ju är. Där den perfekta fysiken ska dyrkas. Där ses ju knäckta näsor som en missbildning i stort sett.
Citera
2018-02-13, 15:05
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag vet inte, jag tycker mig se en hel del kultur i det hela.

Vi kan tex gå tillbaka lite i tiden till Marseilles vid tiden före andra världskriget.
Där var det svårt att hitta någon Marseilles-buse som inte skildrades med sin knäcka snabel.
Både på bild (givetvis) men även som litterär skildring.

Nu har vi ryssar, i synnerhet ryssar som är minst 50 år gamla, som bör sin knäckta näsa med stolthet.

Vi har ju också den viktorianska erans busar från Londons skumma distrikt.
De var knäckta näsor allesammans.


Nu för tiden gillas det inte riktigt, stöpta i den amerikanska hälsohetsens modell som vi ju är. Där den perfekta fysiken ska dyrkas. Där ses ju knäckta näsor som en missbildning i stort sett.

Tack för du förklarade den kulturella kopplingen mer utförligt.

Du har inte lust att länka till målningar samt fotografier som exempel?
Citera
2018-03-05, 00:18
  #15
Medlem
one_sizes avatar
Tror bestämt att den Kinesianiska kulturen, där man utmanar varandra på dödsmatcher med ytters avancerade sparkar (som av någon anledning inte funkar i dagens vedervärdiga mma), kräver minst att man har ärr från två dödsfall innan man räknas som en man.

... sedan jämför du vad busar hyllar specifikt med vad anses manligt och tecken på "vild ungdom" generellt för att sedan nämnda hälsotrender som definitivt inte berör kategorin "busar" och...? Du tror väl inte att medel- och överklass i Ryssland hyllar "knäckta näsor", på riktigt?! Det förekommer visserligen militärer i högre befattning som minns tillbaka på "vild ungdom" men det är inte samma sak som massa ärr och tatueringar som några random alkisar visar upp.

Så menar herrn att man såg upp till busar, och deras kroppsideal, förr men inte nu eller menar herrn att dagens busar är för hälsomedvetna?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback