Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-09, 10:05
  #1
Medlem
ronken82s avatar
Som rubriken lyder, jag eftersöker all info om bopriserna inom Gbg, då nästan alla andra trådar inom ämnet endast handlar om bostadsmarknaden inom övriga sverige. Hur ser prisbilden/fallen ut i era områden? Många spekulanter på visningarna? Skambud? Ge mig allt ni har fellow-fb:are!
Citera
2018-02-10, 08:45
  #2
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Som rubriken lyder, jag eftersöker all info om bopriserna inom Gbg, då nästan alla andra trådar inom ämnet endast handlar om bostadsmarknaden inom övriga sverige. Hur ser prisbilden/fallen ut i era områden? Många spekulanter på visningarna? Skambud? Ge mig allt ni har fellow-fb:are!

Gissar att det som sker i Stockholm nu kommer till Göteborg något eftersläpandes då Göteborg är en mer betonad arbetarstad med ett därför något mindre ekonomiskt medvetande folk.

Dags att starta upp lite statistik: Hemnet-Göteborgs kommun-bostäder till salu.

Just ni idag Lördag 10/2-2018 klockan 08.30: 1113 bostäder till salu.
Citera
2018-02-10, 10:26
  #3
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Gissar att det som sker i Stockholm nu kommer till Göteborg något eftersläpandes då Göteborg är en mer betonad arbetarstad med ett därför något mindre ekonomiskt medvetande folk.

Dags att starta upp lite statistik: Hemnet-Göteborgs kommun-bostäder till salu.

Just ni idag Lördag 10/2-2018 klockan 08.30: 1113 bostäder till salu.
Hatten av för dig herrn! :-) Ja, det ligger ju onekligen något i det du säger, och det är nog bara fördröjningen innan bomben briserar här också. Bra initiativ till att starta en objektslista, Keep em coming!
Citera
2018-02-10, 10:49
  #4
Medlem
Trillskes avatar
Göteborg har mycket riktigt släpat (i båda riktningarna). Först nu verkar priserna vara ned sett över 12 månader (även nominellt, alltså).

Byggs dock inte alls lika mycket i GBG. Inte så många "ursäkter" kvar om det faller där alltså. I sådanna fall får folk glatt acceptera att prissättningen var befängd för ett land väldigt få vill bo i.
Citera
2018-02-10, 13:05
  #5
Medlem
Det finns två sidor som ni kanske kan finna intressanta, Penates använder ett 30-dagars glidande medelvärde, tror jag. Husmask är intressant då det även finns grafer över spread och volymer.

https://husmask.se/home

http://www.penates.se/

Husmask

Göteborg

Kvadratmeterpris. Lägenhet i Göteborg. 19669 försäljningar sedan 2013-01-01. Månadsvis medelvärde. Observera att sista datapunkten kan innehålla få mätvärden. Senaste uppdaterade affär: 2018-02-10. Direktlänk

Medelpris per kvm Sedan halvårsmax (2017-08-31 - 2018-02-28): -8%
Senaste året (2017-02-28 - 2018-02-28): -2% (Obs sista datapunkten kan innehålla få mätvärden.)

November: 48 395
December: 47 359
Januari: 46 410
Februari: 48 127

Penates

Senaste(2018-2-10): 48839
Utveckling 30 senaste dagarna: -3.25%
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-02-10 kl. 13:16.
Citera
2018-02-10, 13:28
  #6
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det finns två sidor som ni kanske kan finna intressanta, Penates använder ett 30-dagars glidande medelvärde, tror jag. Husmask är intressant då det även finns grafer över spread och volymer.

https://husmask.se/home

http://www.penates.se/

Husmask

Göteborg

Kvadratmeterpris. Lägenhet i Göteborg. 19669 försäljningar sedan 2013-01-01. Månadsvis medelvärde. Observera att sista datapunkten kan innehålla få mätvärden. Senaste uppdaterade affär: 2018-02-10. Direktlänk

Medelpris per kvm Sedan halvårsmax (2017-08-31 - 2018-02-28): -8%
Senaste året (2017-02-28 - 2018-02-28): -2% (Obs sista datapunkten kan innehålla få mätvärden.)

November: 48 395
December: 47 359
Januari: 46 410
Februari: 48 127

Penates

Senaste(2018-2-10): 48839
Utveckling 30 senaste dagarna: -3.25%


Att döma av statistiken på penates så kommer vi se en nedgång i bopriserna i göteborg i januari, medans i stockholm en uppgång.

I de områdena jag följer så tycker jag ändå att det budkrigas lite för mycket. Det är väldigt mycket objekt ute så lite förvånad över det. Kanske bulvaner inblandade lite då och då också.
Citera
2018-02-10, 13:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Att döma av statistiken på penates så kommer vi se en nedgång i bopriserna i göteborg i januari, medans i stockholm en uppgång.

I de områdena jag följer så tycker jag ändå att det budkrigas lite för mycket. Det är väldigt mycket objekt ute så lite förvånad över det. Kanske bulvaner inblandade lite då och då också.

Ja. Budgivningarna har absolut tagit fart nu, verkar som att prissättningen fungerar ganska bra nu, en del säljs innan visning också av allt att döma. Finns ju en del som lägger sig rejält under asking price också, framförallt på dyrare objekt, i mitt område har det inte funkat(blir uppbudat), men det skadar ju inte att försöka som köpare.

Skall utöka projekten jag bevakar när jag får tid, men har dessa på listan just nu.

Peab

Brf Lindholmsvarvet Göteborg, Lindholmen
70

Brf Gamlestads Brygga Göteborg, Gamlestaden
5

Brf Qvillestaden Göteborg, Centrala Hisingen
7

Brf Lindholmskajen Göteborg, Lindholmen
2

Sverigehuset

BRF Kubik
62

5 reserverade sedans 5 Februari.

F O Peterson & Söner

Brf Göthe
34

2 sålda sedans 5 Februari.

Stora lägenheter i nyproduktionen verkar helt klart ha gått bäst i Lundbypark(bredvid Bravida)
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-02-10 kl. 13:49.
Citera
2018-02-10, 17:22
  #8
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja. Budgivningarna har absolut tagit fart nu, verkar som att prissättningen fungerar ganska bra nu, en del säljs innan visning också av allt att döma. Finns ju en del som lägger sig rejält under asking price också, framförallt på dyrare objekt, i mitt område har det inte funkat(blir uppbudat), men det skadar ju inte att försöka som köpare.

Skall utöka projekten jag bevakar när jag får tid, men har dessa på listan just nu.

Peab

Brf Lindholmsvarvet Göteborg, Lindholmen
70

Brf Gamlestads Brygga Göteborg, Gamlestaden
5

Brf Qvillestaden Göteborg, Centrala Hisingen
7

Brf Lindholmskajen Göteborg, Lindholmen
2

Sverigehuset

BRF Kubik
62

5 reserverade sedans 5 Februari.

F O Peterson & Söner

Brf Göthe
34

2 sålda sedans 5 Februari.

Stora lägenheter i nyproduktionen verkar helt klart ha gått bäst i Lundbypark(bredvid Bravida)

Dessa är alltså alla nyproduktionsprojekt? Försökte hitta på booli men lyckades inte. Där kan man nämligen se om några av objekten är prissänkta direkt från byggherren, vilket såklart är väldigt intressant. Jag lyckades hitta rätt rejäla prissänkningar från jm på nya ebbe lieberathsgatan exempelvis.

Har skrivit pm t dig btw.
Citera
2018-02-11, 00:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Dessa är alltså alla nyproduktionsprojekt? Försökte hitta på booli men lyckades inte. Där kan man nämligen se om några av objekten är prissänkta direkt från byggherren, vilket såklart är väldigt intressant. Jag lyckades hitta rätt rejäla prissänkningar från jm på nya ebbe lieberathsgatan exempelvis.

Har skrivit pm t dig btw.

Ja, och det finns betydligt fler än så. Ett projekt som är rätt intressant är Riksbyggens Brf Viva, då dom i ett tidigt skede(långt tidigare än osäkerheten på marknaden varat) valde att avsätta ett antal 1: or som dom säljer för 95 000:-

Försäljningarna av dessa 1: or är reglerad(för att förhindra spekulation), dvs en köpare kommer inte kunna sälja den för ett par miljoner efter tillträdet.

Brf Viva
Citat:
Antal bostäder: 132
Rum & Kök: 1 - 5
Pris: 95 000 - 7 545 000 kr
Avgift: 2 685 - 5 367 kr

5 bostäder som är osålda i projektet(om man bortser från 1: orna).

Riksbyggen valde även i ett tidigt skede att satsa på så kallade kooperativa hyresrätter i sitt projekt vid Lindholmshamnen, också ett ganska intressant koncept.

En projektform som kommunen har börjat ge plats för är Byggemenskaper, vilket också är intressant, väldigt ovanligt i Sverige, men förekommer ganska ofta i t ex Tyskland. Det är kort och gott en grupp med privatpersoner som går ihop och skapar sin egen Brf, dvs ingen mellanhand=bostadsutvecklare.

Den enda färdigställda byggemenskapen jag känner till i GBG är nedanstående. Finns ett par projekt på gång dock.
Citat:
Kumlet, Brännö

Byggemenskap på Brännö i Göteborgs södra Skärgård, genomförd och inflyttad 2013 under svåra praktiska förhållanden och med finansiella förhinder. Omfattande totalt sju lägenheter.

STATUS: Genomförd och inflyttad
BYGGÅR: 2013
ADRESS: Galterövägen, Brännö, Göteborg
ARKITEKT: Anders Landström
ENTREPRENÖRER: AB Nock Öckerö
INRIKTNING: Boende i lantlig miljö
ANTAL LÄGENHETER: Sju, varav tre såldes på öppna marknaden och fyra köptes av Byggemenskapens medlemmar.
UPPLÅTELSEFORM: Bostadsrätter

EKONOMI

Total projektkostnad var 27 Mkr. Bankerna krävde 30% egen finansiering. Detta löste man genom att sälja två av lägenheterna under byggtiden till byggföretaget som därmed tog en del av risken. Slutpris blev 32 000 / kvm för bg-lägenheterna

LÄGENHETER

Sju lägenheter, varav 3 st (75 kvm, 75 kvm och 90 kvm) såldes på marknaden och 4 st (125 kvm, 69 kvm, 80 kvm, 46 kvm) köptes av byggemenskapens medlemmar.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-02-11 kl. 00:21.
Citera
2018-02-11, 13:00
  #10
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja, och det finns betydligt fler än så. Ett projekt som är rätt intressant är Riksbyggens Brf Viva, då dom i ett tidigt skede(långt tidigare än osäkerheten på marknaden varat) valde att avsätta ett antal 1: or som dom säljer för 95 000:-

Försäljningarna av dessa 1: or är reglerad(för att förhindra spekulation), dvs en köpare kommer inte kunna sälja den för ett par miljoner efter tillträdet.

Brf Viva


5 bostäder som är osålda i projektet(om man bortser från 1: orna).

Riksbyggen valde även i ett tidigt skede att satsa på så kallade kooperativa hyresrätter i sitt projekt vid Lindholmshamnen, också ett ganska intressant koncept.

En projektform som kommunen har börjat ge plats för är Byggemenskaper, vilket också är intressant, väldigt ovanligt i Sverige, men förekommer ganska ofta i t ex Tyskland. Det är kort och gott en grupp med privatpersoner som går ihop och skapar sin egen Brf, dvs ingen mellanhand=bostadsutvecklare.

Den enda färdigställda byggemenskapen jag känner till i GBG är nedanstående. Finns ett par projekt på gång dock.

Brf Viva har jag reagerat på inte bara pga 95k-lägenheterna, men också att vissa skiljer sig väldigt mycket i kvmpris.

Här 37k kvadraten för en mindre lgh:
https://riksbyggen.se/ny-bostad/aktu...0005031#bilder

Och här en större för typ 67k kvadraten:
https://riksbyggen.se/ny-bostad/aktu...0006052#bilder

Förvisso är den senaste högst upp, men ska det skilja så mycket? Kanske har en stor terass eller ngt.
Citera
2018-02-11, 15:49
  #11
Medlem
http://borssnack.di.se/#/borssnack/2366055
Citera
2018-02-16, 19:57
  #12
Medlem
VemBudars avatar
Fred 16/2 kl 1957: 1131 bostäder till salu inkl kommande för göteborgs kommun. Toppar förra lördagens notering om 1113., så sannolikt rekord för regionen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback