Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-02-24, 16:50
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hundar bör förbjudas i tättbebyggt område, förutom rena brukshundar.

Låter lite för hårt i mina öron. Där jag bor kryllar det av hundar av alla sorter, dock inga kamphundar. Vi har fina promenadstråk, öppna fält, liten skog runt knuten men det bor flera tusen här och husen ligger tätt. Jag har ju mer eller mindre lärt mig att känna igen alla hundarna och de förefaller vara ute hur mycket som helst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4tort
Citat:
En tätort definieras i Danmark, Finland, Norge och Sverige som ett tätbebyggt område med minst 200 invånare där avståndet mellan husen är mindre än 200 meter samt där andelen fritidsfastigheter understiger 50 procent (se definition för småort).

Jag vill se djurförbud hos vissa individer och att det finns djurpolis som också beivrar brott. Det där att låta ett flockdjur vara ensam i 8-10 timmar utan att få uträtta sina behov är ju fruktansvärt.
Citera
2018-02-24, 19:53
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Måste vara mig du tänker på då. Jag ifrågasatte aldrig huruvida hundägare lämnar sina hundar hemma eller inte. Det som jag ifrågasatte var att majoriteten av alla hundägare lämnar sina hundar ensamma hemma större delen av dagen, och sedan när de kommer hem så skiter de i princip i hunden också. Att det enda som hunden får, det är en promenad på 15-30 minuter och sedan snabbkissande strax innan man går och lägger sig. Sedan är det bra. Visst, en del hundägare gör säkert så. Men majoriteten? Är det så illa, så är det skrämmande läsning.

Tyvärr tror jag det är så, jag tror inte majoriteten av folket är intresserade av att spendera all sin fritid på sin hund. Man har ju ett hushåll att ta hand om, och utöver det har man relationer ,vänner och släktingar.
Kommer man hem 17 så har man väl till 23:00 på sig att göra allt man behöver göra. Vila, gå ut med hunden, laga mat, städa, duscha, hinna träffa/prata med sin partner/kompis/familj. Och för ens egna välmående behöver man väl ta sig iaf en timme till att göra något man själv vill, spela spel, se på tv eller vad man nu tycker är kul. Timmarna räcker inte till att aktivera hunden hundraprocentigt.

Jag gjorde allt jag kunde för att se till min egna hunds välmående, men det var väldigt svårt att få det att gå ihop. På helgerna var möjligheterna mycket bättre och jag såg till att aktivera hunden antingen lördag eller söndag och då var det hela dagen som gällde.
Men på vardagarna blev det ju några promenader och psykisk blandat med fysisk aktivering i 30 minuter.

Tyvärr. Till och med de enklaste hundarna får inte i närheten av så mycket umgänge och aktivering som de förtjänar.
Citera
2018-02-24, 20:14
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Och för ens egna välmående behöver man väl ta sig iaf en timme till att göra något man själv vill, spela spel, se på tv eller vad man nu tycker är kul. Timmarna räcker inte till att aktivera hunden hundraprocentigt.
Förhoppningsvis tycker man det är kul att gå ut och leka med hunden. Speciellt för alla som har kontorsjobb känns det nyttigare att ut och röra på sig efter jobbet än att säcka ihop framför TV:n.
Citat:
Tyvärr. Till och med de enklaste hundarna får inte i närheten av så mycket umgänge och aktivering som de förtjänar.
På sätt och vis är systemet de ibland har nedåt Medelhavet att hundarna får gå fritt ute på dagarna bättre. Visst finns en risk för hundarna med bilar, hundslagsmål etc, men de verkar klara det rätt bra.
Citera
2018-02-24, 20:36
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Förhoppningsvis tycker man det är kul att gå ut och leka med hunden. Speciellt för alla som har kontorsjobb känns det nyttigare att ut och röra på sig efter jobbet än att säcka ihop framför TV:n.

På sätt och vis är systemet de ibland har nedåt Medelhavet att hundarna får gå fritt ute på dagarna bättre. Visst finns en risk för hundarna med bilar, hundslagsmål etc, men de verkar klara det rätt bra.

Jag tycker det är kul att leka med en hund men jag gör det helst inomhus då jag inte är en friluftsmänniska. Har ett kontorsjobb också och visst skulle det vara nyttigare att gå ut och röra på sig men det är ganska svårt att få till om man inte har något intresse för det. Det var en av många saker min hund hjälpte mig med, jag fick en anledning till att gå ut och röra på mig, men det innebär ju inte att jag är ute med hunden från när jag kommer hem till när jag går och lägger mig.

Vi kan väl bara vara glada att vi inte har mentaliteten dom har i USA, där dom lämnar hunden fastkedjad på bakgården så får den stå där dag ut och dag in, de flesta verkar inte ens gå ut med hunden på en promenad utan låter den uträtta sina behov på bakgården där den också bor.
Citera
2018-02-25, 00:47
  #41
Medlem
Skämtar ts. Finns tester att hundarna i Sverige mår absolut bäst. Utanför skandinavien lever hundarna utomhus så hundarna i sverige är kraftigt bortskämda
Citera
2018-02-25, 00:49
  #42
Medlem
Skämtar ts. Finns tester att hundarna i Sverige mår absolut bäst. Utanför skandinavien lever hundarna utomhus så hundarna i sverige är kraftigt bortskämda

Sen undrar jag hur den lagen ska fungera för vem ser om du har hund eller inte. typ som att jämföra med att hitta en nål i en höstack
Citera
2018-02-25, 00:54
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Under mitt 17-åriga hundägarliv har jag kommit i kontakt med ett stort antal andra hundägare i de områden jag har bott, och jag har aldrig träffat på någon som håller hund på det sätt du beskriver. Det närmaste jag kan komma är någon enstaka person som visserligen har jobbat på dagen men kommit hem under lunchtid och tagit ut hunden på promenad, men jag har inte stött på någon som har lämnat hunden ensam hela arbetsdagar som praxis. Finns det verkligen så många som gör så?

tror 8 av 10 är borta från hunden minst 9-10tim om dagen. 8tim plus 1tim rast. Sen 15-30min med bil till jobb och lika länge hem. Har tu tur jobbar du 8tim med rast men tror inte många gör det i Sverige om du inte lever på bidrag
Citera
2018-02-25, 14:09
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Jag tycker det är kul att leka med en hund men jag gör det helst inomhus då jag inte är en friluftsmänniska. Har ett kontorsjobb också och visst skulle det vara nyttigare att gå ut och röra på sig men det är ganska svårt att få till om man inte har något intresse för det. Det var en av många saker min hund hjälpte mig med, jag fick en anledning till att gå ut och röra på mig, men det innebär ju inte att jag är ute med hunden från när jag kommer hem till när jag går och lägger mig.

Fast ingen har ju hävdat att du behöver vara ute med hunden hela tiden från dess du kommer hem tills dess du går och lägger dig.

TS nämner exempelvis hundägare som är hemma och vakna från kl. 18-23, sover mellan 23-07 och resterande tid går åt till jobbet (inkl. restid). Under den tiden ska majoriteten av hundägare endast låta hunden snabbkissa strax innan läggdags, och så blir det en promenad på 15-30 minuter någon gång under dessa 5 timmarna som man är hemma och vaken. Under denna tiden är man som sagt hemma, och skiter totalt i hunden. Inte bara när det gäller promenader, utan man låter hunden fortsätta ligga på golvet större delen av tiden som man är hemma också. Så hunden får ingen som helst uppmärksamhet eller umgänge. Om jag tolkar TS rätt, så hade det idealiska varit om man hade spenderat mer tid med hunden. Men det betyder ju inte att man måste spendera all tid med hunden under den tiden som man är hemma och vaken. TS tycker bara att det är synd att så många hundar får ligga på golvet större delen av dagen, oavsett om hundägarna är hemma eller inte.

Sedan behöver man inte vara en person som gillar friluftsliv heller. Så om du hatar den typen av aktiviteter så behöver du inte ens ta hundpromenader i skogen. Att ta promenader (med eller utan hund) anses inte vara friluftsliv i allmänhet. Speciellt inte om man tar promenader i storstan (där du bor, och du pratar ju själv om andra hundägare i storstan).

Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Att anställa en hundrastare är absolut en möjlighet (om det finns en sådan i ditt område) men det är väldigt dyrt och du måste ha en hund som i princip är felfri.
Har du en hund som är osäker,rädd eller kanske tidigare blivit dåligt behandlad av typ... barn, så kan du stryka alternativet hundrastare.

Det idealiska är att hunden är felfri ja. Men det går att lösa ändå. Jag känner folk som har "problemhundar". De har kunnat lösa det genom att låta folk som hunden känner (har träffat regelbundet) vara hundrastare, samtidigt som dessa personer har en viss hundvana/erfarenhet. De skulle inte direkt chansa genom att annonsera eller svara på en annons om hundrastning. Även om det kanske skulle fungera. Genom att låta någon som de känner vara hundvakt/hundrastare, så behöver de inte betala dyrt. Det behöver inte ens vara vänner, familj etc. Vissa har anlitat grannar som hundvakt, osv.

Det är nog inte väldigt dyrt för alla.

Citat:
Dagis är ett också ett alternativ, för de som alltid jobbar samma tider och aldrig jobbar över. Och då gäller det också att ha ett hunddagis i närheten, för att man ska hinna lämna och hämta hunden innan och efter jobbet. Hunddagis i mitt område kostar runt 3 500 kr per månad. Och då får hunden bara 2 promenader om dagen på cirka 20 minuter.

Vad är problemet? Kostnaden för dagis? Restiden? Att hunden bara får två promenader per dag? Det sistnämnda borde egentligen inte vara ett problem, för två promenader a'la 20 minuter per tillfälle är ändå bättre än att lämna hunden ensam större delen av dagen. Är det priset och/eller restiden, så kan man ju se om man hittar en annan lösning.

Citat:
Det är väldigt få arbetsplaster som tillåter att man tar med sig hunden till jobbet och det tycker jag är väldigt synd. Det sägs att man ska respektera de med allergier men menar man då att de arbetsplaster som tillåter hundar, inte respekterar allergier?
På mitt jobb är vi 80% hundägare och det är förbjudet att ta med sig hund till jobbet, anledningen sägs vara "Vi tar emot besök utifrån, någon kan vara allergisk".

Beror väl på vilken typ av jobb man har? Jag känner folk som har kontorsjobb, och för dem är det inga som helst problem att ta med sig hundarna till jobbet. Då kan de även ta emot folk utifrån. Men kan tänka mig att det är mer problematiskt om man exempelvis jobbar inom vården, eller på restaurang. Eller på andra platser där det vistas mycket folk, exempelvis bibliotek och butiker. Det är inte alltid som besökare/gäster får ta med sig hundar till sådana ställen heller. Oftast gäller det bara servicehundar/ledarhundar och liknande, enda undantaget är väl så kallade hundvänliga restauranger.
Citera
2018-02-25, 17:18
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Fast ingen har ju hävdat att du behöver vara ute med hunden hela tiden från dess du kommer hem tills dess du går och lägger dig.

TS nämner exempelvis hundägare som är hemma och vakna från kl. 18-23, sover mellan 23-07 och resterande tid går åt till jobbet (inkl. restid). Under den tiden ska majoriteten av hundägare endast låta hunden snabbkissa strax innan läggdags, och så blir det en promenad på 15-30 minuter någon gång under dessa 5 timmarna som man är hemma och vaken. Under denna tiden är man som sagt hemma, och skiter totalt i hunden. Inte bara när det gäller promenader, utan man låter hunden fortsätta ligga på golvet större delen av tiden som man är hemma också. Så hunden får ingen som helst uppmärksamhet eller umgänge. Om jag tolkar TS rätt, så hade det idealiska varit om man hade spenderat mer tid med hunden. Men det betyder ju inte att man måste spendera all tid med hunden under den tiden som man är hemma och vaken. TS tycker bara att det är synd att så många hundar får ligga på golvet större delen av dagen, oavsett om hundägarna är hemma eller inte.

Sedan behöver man inte vara en person som gillar friluftsliv heller. Så om du hatar den typen av aktiviteter så behöver du inte ens ta hundpromenader i skogen. Att ta promenader (med eller utan hund) anses inte vara friluftsliv i allmänhet. Speciellt inte om man tar promenader i storstan (där du bor, och du pratar ju själv om andra hundägare i storstan).



Det idealiska är att hunden är felfri ja. Men det går att lösa ändå. Jag känner folk som har "problemhundar". De har kunnat lösa det genom att låta folk som hunden känner (har träffat regelbundet) vara hundrastare, samtidigt som dessa personer har en viss hundvana/erfarenhet. De skulle inte direkt chansa genom att annonsera eller svara på en annons om hundrastning. Även om det kanske skulle fungera. Genom att låta någon som de känner vara hundvakt/hundrastare, så behöver de inte betala dyrt. Det behöver inte ens vara vänner, familj etc. Vissa har anlitat grannar som hundvakt, osv.

Det är nog inte väldigt dyrt för alla.



Vad är problemet? Kostnaden för dagis? Restiden? Att hunden bara får två promenader per dag? Det sistnämnda borde egentligen inte vara ett problem, för två promenader a'la 20 minuter per tillfälle är ändå bättre än att lämna hunden ensam större delen av dagen. Är det priset och/eller restiden, så kan man ju se om man hittar en annan lösning.



Beror väl på vilken typ av jobb man har? Jag känner folk som har kontorsjobb, och för dem är det inga som helst problem att ta med sig hundarna till jobbet. Då kan de även ta emot folk utifrån. Men kan tänka mig att det är mer problematiskt om man exempelvis jobbar inom vården, eller på restaurang. Eller på andra platser där det vistas mycket folk, exempelvis bibliotek och butiker. Det är inte alltid som besökare/gäster får ta med sig hundar till sådana ställen heller. Oftast gäller det bara servicehundar/ledarhundar och liknande, enda undantaget är väl så kallade hundvänliga restauranger.

Om man myser med hunden inomhus i soffan, räknas det fortfarande som att hunden får fortsätta ligga på golvet då? Min hund fick göra som den ville när jag var inne och behövde laga mat/städa/fixa sysslor, oftast låg den på golvet och vilade. Vi lekte med leksaker ett par korta stunder under kvällen och mellan promenaderna. Jag kände inte att jag kunde erbjuda mer om kvällarna, det blev promenader,lite lek, lite aktivering och sen var det dags att sova. På helgerna satsade jag gärna en hel dag på att ha kul med hunden men på vardagarna var det inte möjligt.

Är ju toppen om man hittat någon som kan ta hand om ens problemhund men det känns ju mest som något man har tur med, min första tanke hade varit att söka proffsiga hundrastare och personer som har rastning som huvudsyssla. Och återigen, bor man i en storstad så funkar det tyvärr inte att låta syrran/kompisen rasta hunden eftersom personen oftast har eget arbete/studier och det är sällan man har någon inom 2 km radie. Jag bor i Stockholm och har ingen jag känner där jag bor, närmaste bor 15 minuter bort. Och oavsett vem man anlitar som rastare så vill man väl ändå betala personen? Hade inte varit bekväm med att ge en kompis som rastar min hund hälften av vad en riktigt hundrastare tjänar..


Problemet är väl en blandning av priset och vad man får för pengarna. För att jag ska betala 3500kr (vilket jag inte har några problem med att betala om man får valuta för pengarna) så vill jag såklart att min hund ska ha en någorlunda bra dag innan jag slutar mitt jobb. Men 3500 kr för att hunden ska ligga på golvet och få två promenader om dagen... Nja. För jag har kollat igenom en hel del hunddagis och mellan promenaderna så ligger hundarna ensamma i boxar och sover ,det är sällan dom får ha lekstund inomhus med dom andra hundarna liksom. Det känns som någon lyxig förvaring av hund. Hunden får ingen som helst aktivering, det enda den egentligen får är två promenader.
Priset för två promenader och för att den får ligga och sova inomhus är 3500 kr.
Då lutar det nästan åt att låta hunden vara hemma och hoppas på att hitta någon som kan rasta den under dagen.

Hade det funnit dagis som faktiskt låter hundarna göra nått kul och vettigt mellan promenaderna så hade jag varit mer positiv till det, och gärna betalat.


Ang att ta med hunden till jobbet så är det tråkigt att jag och mina kollegor aldrig fått någon riktigt förklaring till varför hundar är förbjuda hos oss. Den enkla ursäkten vi har fått är att vi tar emot besök och någon kan vara allergisk men vi tar egentligen bara emot besök var tredje dag, någon timme åt gången. Sen kanske det är ännu ett problem att vi inte har några raster, så att gå ut och låta hunden kissa kan bli ett problem.
Har jobbat i butik förut och där hade kollegan hunden med sig, trots att det hela tiden kom in folk ,och gick.
Citera
2018-02-25, 17:51
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Om man myser med hunden inomhus i soffan, räknas det fortfarande som att hunden får fortsätta ligga på golvet då?

Nej.

Citat:
Är ju toppen om man hittat någon som kan ta hand om ens problemhund men det känns ju mest som något man har tur med, min första tanke hade varit att söka proffsiga hundrastare och personer som har rastning som huvudsyssla. Och återigen, bor man i en storstad så funkar det tyvärr inte att låta syrran/kompisen rasta hunden eftersom personen oftast har eget arbete/studier och det är sällan man har någon inom 2 km radie. Jag bor i Stockholm och har ingen jag känner där jag bor, närmaste bor 15 minuter bort. Och oavsett vem man anlitar som rastare så vill man väl ändå betala personen? Hade inte varit bekväm med att ge en kompis som rastar min hund hälften av vad en riktigt hundrastare tjänar..

Har inte sagt något om att man inte ska betala personen man känner. Men ofta är det lättare att komma överens om ett pris som båda är nöjda med i så fall.

Finns det ens särskilt många sådana som har det som huvudsyssla? Jag gjorde nu bara en snabb sökning, och det verkar vara ont om företag och personer som har det som huvudsyssla. Några av företagen som anställer hundrastare har dessutom som krav att man ska kunna jobba med detta minst 50%. De flesta hundrastare är privatpersoner som har lagt upp annonser på olika sidor, inkl. sidor som fokuserar på hundrastning/hundvakter, är studenter eller liknande. Det verkar som om många hundrastare är studenter, pensionärer, folk med deltidsjobb och liknande. Att inte särskilt många är professionella hundrastare som jobbar heltid med detta.

Hittade till och med en städfirma i Stockholm som erbjuder hundrastning, dagmatte och inackordering i hemmiljö. Låter inte direkt som något som jag skulle satsa på. Men andra kanske skulle satsa på det om de vill ha professionella hundrastare som har det som huvudsyssla?

Citat:
Problemet är väl en blandning av priset och vad man får för pengarna. För att jag ska betala 3500kr (vilket jag inte har några problem med att betala om man får valuta för pengarna) så vill jag såklart att min hund ska ha en någorlunda bra dag innan jag slutar mitt jobb. Men 3500 kr för att hunden ska ligga på golvet och få två promenader om dagen... Nja. För jag har kollat igenom en hel del hunddagis och mellan promenaderna så ligger hundarna ensamma i boxar och sover ,det är sällan dom får ha lekstund inomhus med dom andra hundarna liksom. Det känns som någon lyxig förvaring av hund. Hunden får ingen som helst aktivering, det enda den egentligen får är två promenader.
Priset för två promenader och för att den får ligga och sova inomhus är 3500 kr.
Då lutar det nästan åt att låta hunden vara hemma och hoppas på att hitta någon som kan rasta den under dagen.

Hade det funnit dagis som faktiskt låter hundarna göra nått kul och vettigt mellan promenaderna så hade jag varit mer positiv till det, och gärna betalat.

Priset för hundrastare kan vara i stort sett detsamma som för hunddagis. I alla om man vill att hunden ska komma ut på 2 promenader per dag. Brukar vara billigare med en promenad om dagen. Sedan finns det företag som tar ut mer för längre promenader. Om man låter hunden får en promenad på 35-40 minuter 1-2 gånger per dag (mån-fre) så blir det dyrare än promenader på 15-20 minuter. Det dyraste som jag hittade var 3750 kr för två promenader a'la 30-40 minuter. Då promenader varje mån-fre, och ett månadsabonnemang. För 2 promenader a'la 15-20 minuter istället så skulle det kista 3200 kr hos samma företag. Det var visserligen i Göteborg. Men tycker man att 3500 kr för hunddagis och 2 promenader är dyrt, så kanske man inte vill anlita professionella hundrastare heller?
Citera
2018-02-25, 17:56
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Och oavsett vem man anlitar som rastare så vill man väl ändå betala personen?
En del tar hand om hundar dagtid för att de gillar hundar men inte känner att de har tid/råd att skaffa en egen snarare än för att tjäna pengar.
Citera
2018-03-06, 21:21
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Jag känner allt för många som har hund men umgås med hunden inte mer än kanske sex timmar om dygnet totalt. T.ex. sover mellan 23:00 - 07:00 och vaken och hemma mellan 18:00 - 23:00. Hunden får då en kvarts/halvtimmes promenad kl 19.00, springa ut och kissa kl 18.00 och 22.00. Resten av dagen ligger hunden bara på golvet.

Sådant har jag sett massor av. Hur kan det ens vara lagligt?

Stämmer det inte ganska bra överens med majoriteten av heltidsarbetande hundägare som inte har någon annan som tar hand om hunden?

Håller verkligen med dig! Skaffar man hund ser man till att umgås med den så mycket man bara kan. Kan man inte umgås med sin hund på dagarna ska man väl se till att sätta denne på hunddagis.
Meeeeen nejdå på t.ex. en kompis jobb var det någon människa som hade sin hund inlåst i ett rum med ett litet fönster där stackaren fick sitta ensam hela dagarna och titta längtansfullt ut på oss förbipasserande. En sällskapssjuk liten rackare till jycke verkade det vara också. Varför gör man så för mot stackaren?! Antagligen för att man är för snål för att bekosta hunddagis.....
Men då ska man väl ge fan i att skaffa hund alls tycker jag.

Tyvärr finns fler sådana där typer som du säger. Hade en kollega förr som också släpade hunden till jobbet men hon lät den åtminstone sitta ute i fikarummet där denne nästan jämt hade sällskap av folk i alla fall.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback