Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-09, 01:49
  #1
Avstängd
vassochsmarts avatar
Varifrån får alla online-ordlistor sina ord? Jag tror inte att skaparna till synonymer.se och tyda.se har suttit och skrivit alla orden för hand. Sådana listor i sin helhet är det väl också copyright på.

På den gamla goda tiden så satt det anställda på t.ex. bonnier och manuellt lade till en massa ord.

Med tanke på hur många ordlistor det nu finns och skapats genom tiden så tror jag inte att det här är något man gör manuellt längre, utan man köper väl en färdig eller så. Sådana listor har gjorts tusentals gånger.

Hur gör man om man vill få tag på en lista utan problem med copyright?
Citera
2018-02-09, 01:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Hur gör man om man vill få tag på en lista utan problem med copyright?

Man öppnar plånboken åt t.ex. Svenska akademien. Minns t.ex. hur appen Wordfeud blev stämda när det var nytt och åkte på att betala saftigt.
Citera
2018-02-09, 13:26
  #3
Medlem
Aspell har GNU freeware ordlistor. Men jag vet inte hur det är med juridiken vid kommersiell användning.
Citera
2018-02-10, 02:41
  #4
Avstängd
vassochsmarts avatar
Att skriva en lista själv då, det måste vara fördjävligt? Lyckas man skriva 500 ord om dagen (geonom att fuska och kopiera det mesta) så tar det 200 dagar av intensivt arbete att genomföra. Det är inte riktigt genomförbart. 500 är inte ens realistiskt.

Jag kan tänka mig olika sätt att automatisera det, men då är risken stor att man anses ha kopierat någon.
Citera
2018-02-11, 07:13
  #5
Avstängd
vassochsmarts avatar
Just det ja. En fråga till.

Oavsett digitalt eller i vanlig tråkig bokform....

Hur konstruerar man normalt sådana här listor? Sitter det ett gäng på 20 pers och skriver ihop dessa listor på upp till 50.000+ ord? Finns det företag som börjar på noll igen eller är alla listor numera påbyggnader/ombyggnader av redan etablerade listor? Någon måste ju ha börjat om på en ny lista vid någon tidpunkt de senaste hundra åren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback