Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-08, 23:36
  #1
Medlem
Jag har en hel del finnar och just nu tar jag antibiotika "Tetracyklin Meda" även ansiktsrengöring men det funkar inte och har försökt med detta ett bra tag är där någon som har haft samma problem som har tips på hur jag kan bli av med det?
Citera
2018-02-09, 00:10
  #2
Medlem
de du stoppar i dig visas på din hy . vissa känsligare än andra, kan räcka med en påse chips eller liknande i veckan för att få usel hy, medans andra kan äta dagligen, alkohol är också en stor bov
Citera
2018-02-09, 00:48
  #3
Medlem
Vill du verkligen verkligen bli av med finnarna? Då är nästa steg Isotretinoin efter att du ätit tetralysal.
Citera
2018-02-09, 08:26
  #4
Medlem
0xmans avatar
Efter 10 finniga år så var Isotretinoin det som hjälpte mig ( hade testat allt innan)
Citera
2018-02-09, 16:36
  #5
Medlem
SevenStarss avatar
Testa minska på gluten- och mjölkprodukter...
ät mer nyttiga fetter; tex avokado.


På kvällen kan man tex tvätta ansiktet med flytande honung
eller använda havregryn...
själva vita vattnet som blir av vatten+havregryn fungerar bra som ansiktstvätt och grynen för
att använda som varsam exfoliering för att ta bort döda hudceller.
Hemgjord "toner" i en reseflaska;
50% vatten %50 Bragg äppelcidervinäger (måste vara Bragg), några droppar tea tree essential oil
och ta på med bomullsrondell.
Smörj in huden efteråt med oljor (jojoba blandat med någon annan, tex avokado eller argan).

Edit:
Jag glömde grön lera (pulver som man blandar till en ansiktsmask.)
Det kan man testa ta på en dag i veckan eller så.
Låt den gärna inte torka så den är helt hård och stram för då kan det torka ut huden.
__________________
Senast redigerad av SevenStars 2018-02-09 kl. 16:41.
Citera
2018-02-13, 14:20
  #6
Medlem
För mig brukar finnar vara ett tecken på vätskebrist, då får jag dricka typ 1-2 liter vatten och så brukar finnarna försvinna eller dämpas 1-2 dagar efteråt.

Smörj in finnarna med en ren aloe vera produkt så brukar inflammationen dämpas på bara 1-2 dagar, 2 smörjningar om dagen.
Aloe Vera är det enda som tycks fungera på mig, känns som finnarna liksom läker ihop då, annars kan dom bli som små sår.

Tvätta även ansiktet i ljummet vatten på kvällen och framförallt byt sängkläder oftare, främst örngottet.

Finnar kan också uppstå efter man har varit stressad en period, kommer som ett brev på posten när man varit in the zone ett tag och bara kört på i tex jobb eller skola.

Jag får fortfarande finnar och är över 35 :-(
Men oftast bara såna 1-2 dagars finnar numera.

Har även en tendens att få finnar vid väderomslag.
Citera
2018-02-13, 20:57
  #7
Avstängd
Plaguetongues avatar
träna och sola, sluta spela datorspel och äta choklad
Citera
2018-02-14, 18:40
  #8
Medlem
zeddlas avatar
tandkräm!!
Citera
2018-02-14, 21:35
  #9
Medlem
Jag hade problem med finnar ända upp i 20-årsåldern och gjorde en hudanalys hos en utbildad hudterapeut. Hon sa att vår hud berörs av 80-90% från yttre faktorer och endast 10-20% av vad du stoppar i dig. Med yttre faktorer syftade hon på solen, avgaser etc.

Med andra ord: en bra hudvårdsrutin borde hjälpa dig och du kan såklart även se över vad du äter.

Fick rekommenderat märket Decleor och är sedan dess fri från finnar. Det var rengöring och återfuktande dagkräm (gärna med hög solskyddsfaktor eller så kompletterar du med att smörja på solskydd efter dagkrämen) inom samma varumärke som gällde.

Det tog förstås lite tid, man måste ge det någon månad eller så.

Fick även rekommenderat att byta örngott oftare när det fastnar en hel del smuts och bakterier där när man sover.

Har efter detta även använt märken så som Dermalogica och Excuviance med samma goda resultat, så det beror nog helt på vad som passar din hud personligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback