2018-02-10, 22:14
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det har inte med utseende att göra utan om en person har rätt att vistas i Sverige eller inte.

Citat:
Intresseorganisationen Läkarförbundet är djupt kritiskt till Moderaternas förslag om att skrota den lag som sedan 2013 ger personer med utländskt utseende rätt till fri vård på skattebetalarnas bekostnad om de hävdar att de vistas i landet illegalt.

Intressant. Förklara gärna hur citatet ovan inte har med utseende att göra.
Citera
2018-02-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden

Intresseorganisationen Läkarförbundet är djupt kritiskt till Moderaternas förslag om att skrota den lag som sedan 2013 ger personer med utländskt utseende rätt till fri vård på skattebetalarnas bekostnad om de hävdar att de vistas i landet illegalt.

Intressant. Förklara gärna hur citatet ovan inte har med utseende att göra.

Varifrån är citatet? Det verkar som om den som skrivit texten har missuppfattat lagtexten.

Normalt legitimerar man sig om man söker svensk sjukvård.

Svenska medborgare har rätt till vård, oavsett utseende.

De som är asylsökande eller har PUT eller TUT har papper som visar att de har rätt att vistas i landet och de har rätt till vård, oberoende av utseende.

De som vistas illegalt i Sverige har också sedan 2013 på grund av Reinfeldt och MP rätt till fullständig vård, oberoende av utseende. Jag tror att de t o m kan få en slags identifikationsnummer som gäller inom vården för att man ska kunna upprätta någon form av journalföring. Vet någon om detta med identifikationsnummer gäller?
Citera
2018-02-10, 22:48
Medlem
Dragonflashs avatar
Jag skulle kunna tänka mig att betala om de även åkte hem!
Citera
2018-02-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Jag skulle kunna tänka mig att betala om de även åkte hem!
Och vad skulle hindra dem att komma tillbaka för att få en ny hemvändarbonus betald av svenskarna? Och attrahera miljarder flugor ytterligare till smörgåsbordet...
Citera
2018-02-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Etiskt är det väl rätt av läkare att ge vård, om den behövs, oavsett vem som betalar? Kan inte tänka mig in i rollen som läkare och förneka någon vård då det självklart strider mot mina etiska regler.

Jo, det är väl en ganska självklar och fullt förståelig ståndpunkt från läkarnas sida.
Citera
2018-02-10, 23:30
Medlem
InflatableBoppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Jag skulle inte behöva tränga mig in och kräva vård. Jag skulle erbjudas vård om jag var i behov av den.

Resurser är begränsade och du har givetvis sänts hem om det inte var akut försök att få en tid till och med cancerpatienter dör i väntan på vård. Är det rätt om alla invånare i USA som saknar sjukförsäkring ges gratis vård av svenska skattebetalare?
Citera
2018-02-10, 23:46
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Och vad skulle hindra dem att komma tillbaka för att få en ny hemvändarbonus betald av svenskarna? Och attrahera miljarder flugor ytterligare till smörgåsbordet...

Givetvis ska vi inte betala för någonting de kan få hemma hos sig!
Citera
2018-02-10, 23:48
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InflatableBoppo
Resurser är begränsade och du har givetvis sänts hem om det inte var akut försök att få en tid till och med cancerpatienter dör i väntan på vård. Är det rätt om alla invånare i USA som saknar sjukförsäkring ges gratis vård av svenska skattebetalare?

Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av vårdapparaten från vårdgivarens sida. Vi skickar inte hem folk i Sverige. Det där är nåt du fantiserat ihop i pojkrummet framför nåt hollywooddrama.
Citera
2018-02-11, 00:06
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av vårdapparaten från vårdgivarens sida. Vi skickar inte hem folk i Sverige. Det där är nåt du fantiserat ihop i pojkrummet framför nåt hollywooddrama.
Vad jiddrar du om? Läkare sparkar ut patienter i parti och minut. De är så illa tvungna, för att inhysa nya akutärenden. Utskrivningar behöver inte vara fel, om orsaken är den rätta och vårdkedjan utanför slutenvården fungerar. Men det är en rent hypotetisk tankeövning.
Citera
2018-02-11, 00:09
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vad jiddrar du om? Läkare sparkar ut patienter i parti och minut. De är så illa tvungna, för att inhysa nya akutärenden. Utskrivningar behöver inte vara fel, om orsaken är den rätta och vårdkedjan utanför slutenvården fungerar. Men det är en rent hypotetisk tankeövning.

Jag håller helt med. Utskrivningar sker baserat på en medicinsk beslutsgrund. Men det är ju inte den typen av ”vårdvägran” som diskuteras i den här tråden.
Citera
2018-02-11, 00:17
Medlem
Citat:
Jag håller helt med. Utskrivningar sker baserat på en medicinsk beslutsgrund. Men det är ju inte den typen av ”vårdvägran” som diskuteras i den här tråden.
OK, här handlar det mer om intagningströskel antar jag. En tröskel som måste höjas, ju mer ansträngd beläggningen är och söktrycket är. Glöm inte det interna köpslåendet mellan avdelningar som flyttar sina "satellitpatienter" och luxerar över medicinpatienter till kirurgavdelningen och vice versa, och dividerar om endokrin med allmän intern osv osv. Det leder till fruktansvärd frustration och friktion, för att inte säga etiska kval. Det gör att man fan aldrig någonsin vill vara jourhavande - utom möjligen om man är en ung och hungrig ST-läkare som vill skaffa erfarenhet och få möjligheter.

Man måste vårda dessa unga personer som vill och kan mycket, inte utnyttja dem.
Citera
2018-02-11, 00:32
Medlem
supremanics avatar
Det borde gå att kompromissa. Om den vårdsökande samtidigt förbinder sig kemisk kastrering och sterilisering vid samma besök så kan den få den gratis vård den behöver. Det skulle åtminstone antagligen göra att den framtida bördan minskar för skattebetalarna. Etiskt och praktiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in