Flashback bygger pepparkakshus!
2018-02-08, 20:38
Medlem
tZx-73Rqs avatar
Wow. Ska man resonera hederligt med det etikargumentet så kanske lilla Elin borde ta och ge alla dessa människor vård gratis. Kanske blir mer konkret för henne då varför medborgare inte är helsugna på att stå för hela världens sjukvård när den egna vården samtidigt blir sämre. Vilken konstig tid.
Citera
2018-02-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Du är så jävla obegåvad. Det är inte lagenlig edsvuren. Det är vad läkarna själv praktiserar. Oskrivet.

Ingen skulle bli gladare än jag om läkare följde lagen.
Alla normala människor hjälper sina medmänniskor. Det är inget speciellt för läkare. Det brukar kallas medmänsklighet.
Citera
2018-02-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Alla normala människor hjälper sina medmänniskor. Det är inget speciellt för läkare. Det brukar kallas medmänsklighet.

Inte jag. Har du problem får du ringa 115.
Citera
2018-02-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Så vad är alternativet? En läkare kan ju inte vägra behandla en person som är i behov av vård men inte har medel att betala för sig. Ett sånt agerande skulle helt klart strida mot yrkesmässig etik och säkerligen medföra att berörd läkare fråntas sin legitimation.

Dagens Medicin skriver följande:
Citat:
I dag har papperslösa vuxna som vistas i Sverige rätt till ”vård som inte kan anstå”. Papperslösa barn har rätt till samma vård som andra barn. Men flera landsting och regioner har gått längre och erbjudit även vuxna papperslösa rätt till vård på samma villkor som alla andra invånare.

Moderaterna vill nu riva upp den lagstiftning som den tidigare alliansregeringen och Miljöpartiet kom överens om 2013 som innebar att papperslösa fick en utökad rätt till vård. I stället vill Moderaterna att papperslösa vuxna endast ska ha rätt till akut omedelbar vård. Barn ska enligt partiet dock fortfarande ha rätt till vård på samma villkor som andra.
https://www.dagensmedicin.se/artikla...m-papperslosa/

Så denna fruktansvärda "etiska konflikt" verkar vara löst på vissa håll i landet och dessförinnan fanns den visst inte, eller så var den högst "hanterbar". När det gäller att dela ut svenskars skattemedel blir vissa väldigt "etiska" på det där rara enögda viset.
Citera
2018-02-08, 20:52
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Dagens Medicin skriver följande:

https://www.dagensmedicin.se/artikla...m-papperslosa/

Så denna fruktansvärda "etiska konflikt" verkar vara löst på vissa håll i landet och dessförinnan fanns den visst inte, eller så var den högst "hanterbar". När det gäller att dela ut svenskars skattemedel blir vissa väldigt "etiska" på det där rara enögda viset.

Bra att dom får vård. Bra hanterat. Det finns inget annat alternativ. Den etiska enögdheten är inte min börda.
Citera
2018-02-08, 20:54
Medlem
Citat:
Så vad är alternativet? En läkare kan ju inte vägra behandla en person som är i behov av vård men inte har medel att betala för sig. Ett sånt agerande skulle helt klart strida mot yrkesmässig etik och säkerligen medföra att berörd läkare fråntas sin legitimation.
Du kan ju prova att tränga dig in på en läkarmottagning och kräva vård. Vaktbolaget eller polisen är där ganska kvickt kommer du att få erfara.
Citera
2018-02-08, 20:55
Medlem
Sasha08s avatar
Jag har ingen kunskap om detta så ber om ursäkt för frågan, men måste man inte ha id-handling för att boka läkarbesök?
Citera
2018-02-08, 20:56
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Du kan ju prova att tränga dig in på en läkarmottagning och kräva vård. Vaktbolaget eller polisen är där ganska kvickt kommer du att få erfara.

Jag skulle inte behöva tränga mig in och kräva vård. Jag skulle erbjudas vård om jag var i behov av den.
Citera
2018-02-08, 20:56
Medlem
Citat:
Bra att dom får vård. Bra hanterat. Det finns inget annat alternativ. Den etiska enögdheten är inte min börda.
Det finns alltid en moral inblandad i att ta medel från någon, även om etiken saknas.
Citera
2018-02-08, 20:57
Medlem
jag är varken "papperslös" eller illegal invandrare/migrant. senast jag ringde vårdcentralen för att boka tid för akut läkarvård, fick jag besked om att - lite måste du allt tåla - du kan få tid om några veckor, men då har säkert dina besvär försvunnit, och förresten så är vi helt överlastade. tilläggas kan att jag inte precis hänger på vårdcentralens lås för att pocka på uppmärksamhet. så mycket sagt angående många läkares åsikt om moral och så kallad läkaretik.
Citera
2018-02-08, 21:05
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Det finns inget som tyder på att våra styrande kommer avvika från sin syn på Sverige som hela världens socialbyrå.
Citera
2018-02-08, 21:34
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didididadida
jag är varken "papperslös" eller illegal invandrare/migrant. senast jag ringde vårdcentralen för att boka tid för akut läkarvård, fick jag besked om att - lite måste du allt tåla - du kan få tid om några veckor, men då har säkert dina besvär försvunnit, och förresten så är vi helt överlastade. tilläggas kan att jag inte precis hänger på vårdcentralens lås för att pocka på uppmärksamhet. så mycket sagt angående många läkares åsikt om moral och så kallad läkaretik.

De är klart att det kan bli en påfrestning då befintliga strukturer är byggda för att serva en tänkt storlek på en population. Det är klart att resurser inte är oändliga. Det är klart att om vårdplatserna är fulla när du ringer så är det svårare att ge dig vård. Men trots detta: är dom här ska dom inte nekas vård. Allt annat är totalt vansinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in