Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-10, 17:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
K, antar att squarespace funkar till det?
Förstår inte sista frågan där... Som jag förstått det brukar man betala ett företag så som One.com för att stå för server och lansering och dylikt. Det har jag inget emot, så länge jag vet vad jag betalar för. I alla fall om jag ska betala för 12 månader. En (1) månad kan jag väl stå ut med att betala för om jag köper grisen i säcken.

Nu har jag inte använt squarespace, men bör gå att spara på datorn som en html-fil.

Du kan både köpa en domän och webbhotell eller båda var för sig.
I TS. Frågade du om att bara köpa en domän, därför frågade jag hur du tänka hosta den.

Har du tänkt att knappa kod eller bara klicka-dra (wyziwyg-editor)?

Med en .se domän, hosting och deras hemsideprogram kostar det 415:- första året, under året kan du lära dig knappa kod och göra en mer avancerad hemsida.
Citera
2018-02-11, 13:38
  #14
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
Nu har jag inte använt squarespace, men bör gå att spara på datorn som en html-fil.

Du kan både köpa en domän och webbhotell eller båda var för sig.
I TS. Frågade du om att bara köpa en domän, därför frågade jag hur du tänka hosta den.

Har du tänkt att knappa kod eller bara klicka-dra (wyziwyg-editor)?

Med en .se domän, hosting och deras hemsideprogram kostar det 415:- första året, under året kan du lära dig knappa kod och göra en mer avancerad hemsida.
När jag skrev TS tittade jag på One.com och tänkte därför i banorna att man köper domän och hosting samtidigt. För hosting betyder väl ungefär "att ha en server (med en hemsida )som kommunicerar med resten av internet"? Rätta mig om jag har fel. Så därför uttryckte jag mig väl inte supertydligt eftersom jag inte visste att domän- och hostingköp inte alltid gick hand i hand.

Givet att den definitionen av Hosting är korrekt har jag inget emot att hosta hemifrån sålänge det är hyfsat smärtfritt. Men har heller inget emot att betala t.ex One.com för att göra det.

Klicka-dra-användargränssnitt är tanken, ja. Kan ej programmera
Citera
2018-02-11, 16:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
Givet att den definitionen av Hosting är korrekt har jag inget emot att hosta hemifrån sålänge det är hyfsat smärtfritt. Men har heller inget emot att betala t.ex One.com för att göra det.
Jag har under många år kört diverse servertjänster hemifrån och kostnaden blir ganska hög. Särskilt om man jämför med one.com. Det landar på ca 1000 kr per år att ha en dator igång dygnet runt. Lite olika beroende på vad det är för dator och hur stor belastning den har.
Uppkopplingen hemma är inte heller lika bra som på ett datacenter där de har redundanta linor. Räkna med att din webbsida går ner då och då.
Citera
2018-02-12, 21:45
  #16
Medlem
Fleptuts avatar
Nästan felräkningspengar med 1år på one.com ett par hundralappar.

Kör deras one click installer för Wordpress.

Googla free wordpress themes. Ladda in den som tema på sidan du har på one.

Klart.

Om du känner att det är dig övermäktigt kan du gå in på https://www.fiverr.com sök på wordpress design.

Välj en person där som du tycker ger ett bra pris. Du kan få ett tema från 50$ upp till dyrt.

Lycka till.

Flep
Citera
2018-02-12, 22:15
  #17
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag har under många år kört diverse servertjänster hemifrån och kostnaden blir ganska hög. Särskilt om man jämför med one.com. Det landar på ca 1000 kr per år att ha en dator igång dygnet runt. Lite olika beroende på vad det är för dator och hur stor belastning den har.
Uppkopplingen hemma är inte heller lika bra som på ett datacenter där de har redundanta linor. Räkna med att din webbsida går ner då och då.
bra info, takc
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback