Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-08, 20:00
  #1
Medlem
TovesTrolls avatar
Hej. Tänkte köpa en domän hos One.com idag, men det verkar som att man bara kan löpa 12 månader i taget? Och det känns som att köpa grisen i säcken eftersom jag inte kan sätta ihop själva sidan, innan jag köper platsen att lägga ut den på. Sen kan det ju vara annat som inte passar, eller jag kanske upptäcker att jag ville ha ett annat "erbjudandepaket" eller dylikt... kort sagt; jag vill inte betala för 12 månader innan jag vet vad det är jag får! Vill hellre bara köra på en månad till att börja med. Kan man göra det nånstans?
Citera
2018-02-08, 20:02
  #2
Medlem
Skaffa servern först? :s
Citera
2018-02-08, 20:43
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Köra lokalt med Xampp?

Xampp är ett "paket" med programvaror för att lokalt sätta upp en server med olika funktioner, ihop med programvara som no-ip som fixar statisk adress till dynamiskt ip kan även andra enkelt komma åt vad du nu lägger upp på servern, själv satt upp phpbb forum med den metoden.
Citera
2018-02-08, 21:04
  #4
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Skaffa servern först? :s
Står inte One.com för servern? Eller har jag missuppfattat nåt?
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Köra lokalt med Xampp?

Xampp är ett "paket" med programvaror för att lokalt sätta upp en server med olika funktioner, ihop med programvara som no-ip som fixar statisk adress till dynamiskt ip kan även andra enkelt komma åt vad du nu lägger upp på servern, själv satt upp phpbb forum med den metoden.
Ok, så då kör man alltså sin egen dator som server, liksom? Skulle nog kunna funka... Tillkommer det några kostnader till det? Eller är det bara att köpa ett domännamn och köra? Måste man kunna någon programmering? Måste min dator stå på 24/7 för att sidan ska vara uppe?
Citera
2018-02-09, 16:57
  #5
Medlem
Gör en hemsida innan du försöker med något annat.
Citera
2018-02-09, 17:37
  #6
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Gör en hemsida innan du försöker med något annat.
Det är ju det jag försöker? Kan du förklara mer ingående hur du menar?
Citera
2018-02-09, 18:09
  #7
Medlem
Du kan lägga upp en IIS-server på din privata dator. Där kan du skapa din hemsida först och sedan ladda upp.
Citera
2018-02-09, 18:26
  #8
Medlem
Abbadohns avatar
Alternativt testa genom heroku, XAMP (MAMP), någon http-server genom node.
Citera
2018-02-09, 23:26
  #9
Medlem
kklasens avatar
Jag antar att du inte kan bygga en hemsida själv utan behöver ett verktyg att jobba efter?
I så fall, prova typ Squarespace eller liknande.

Svenska webbhotell brukar kräva att man köper domän samtidigt. Domäner går enbart köpa per år. Minst 1 år i taget.
Citera
2018-02-09, 23:41
  #10
Medlem
Dot.tk ger gratis .tk domäner.

Du kan pilla ihop hemsidan på datorn, spara som en html-fil och öppna i webbläsaren, då ser du hur den blir. det jobbiga är att konvertera alla länkar till bilder osv till serverns adress senare när du ska lansera sidan. Annars brukar det ju komma upp 9kr domäner ibland.

Men som någon annan sa, var ska du hosta hemsidan från? Domänen är ditt minsta och billigaste bekymmer.
Citera
2018-02-09, 23:45
  #11
Medlem
Vad är det du ska göra på din webbsida? Vad har du för krav?

Det är inte jättemånga kronor det handlar om. Domän plus konto hos one.com går på ca 400 kr för ett år.

Alternativet är att du bygger klart hela din webbsida på din dator hemma och sen flyttar du bara upp allt när du är redo. Det kräver dock en del datorvana för att sätta upp miljön hemma och sen att flytta allt. Om du inte har den kunskapen så är det lämpligt att du skaffar dig den genom att just sätta upp allt hemma. Om möjligt skaffa dig en utvecklare som kan ordna allt åt dig.
Citera
2018-02-10, 16:02
  #12
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Jag antar att du inte kan bygga en hemsida själv utan behöver ett verktyg att jobba efter?
I så fall, prova typ Squarespace eller liknande.

Svenska webbhotell brukar kräva att man köper domän samtidigt. Domäner går enbart köpa per år. Minst 1 år i taget.
Ja. Fast det verkar ju som att alla som säljer domäner har ett inbyggt bygga-hemsida-program med "användarvänligt gränssnitt", men är squarespace bättre än dessa menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
Dot.tk ger gratis .tk domäner.

Du kan pilla ihop hemsidan på datorn, spara som en html-fil och öppna i webbläsaren, då ser du hur den blir. det jobbiga är att konvertera alla länkar till bilder osv till serverns adress senare när du ska lansera sidan. Annars brukar det ju komma upp 9kr domäner ibland.

Men som någon annan sa, var ska du hosta hemsidan från? Domänen är ditt minsta och billigaste bekymmer.
K, antar att squarespace funkar till det?
Förstår inte sista frågan där... Som jag förstått det brukar man betala ett företag så som One.com för att stå för server och lansering och dylikt. Det har jag inget emot, så länge jag vet vad jag betalar för. I alla fall om jag ska betala för 12 månader. En (1) månad kan jag väl stå ut med att betala för om jag köper grisen i säcken.
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Vad är det du ska göra på din webbsida? Vad har du för krav?

Det är inte jättemånga kronor det handlar om. Domän plus konto hos one.com går på ca 400 kr för ett år.

Alternativet är att du bygger klart hela din webbsida på din dator hemma och sen flyttar du bara upp allt när du är redo. Det kräver dock en del datorvana för att sätta upp miljön hemma och sen att flytta allt. Om du inte har den kunskapen så är det lämpligt att du skaffar dig den genom att just sätta upp allt hemma. Om möjligt skaffa dig en utvecklare som kan ordna allt åt dig.
Ska främst lägga upp bilder på konst jag gjort, så behöver inte vara särskilt avancerat. Ett par bonusar vore om jag kunde skapa eller kategorier av bilder, så att jag kan klumpa ihop olika bilder i album osv, och att kunna lägga till kommentarer till bilder vore också bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback