Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 19:44
  #61
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Simo Häyhä var en finsk prickskytt som enligt obekräftade uppgifter dödade över 500 ryssar på egen hand.
Han blev skjuten i huvudet av en rysk konkurrent inom branschen, men överlevde och tog ryssen av daga. Han arbetade som lantbrukare efter kriget och dog 2002 på ett ålderdomshem 96 år gammal
Kan det vara honom du menar?

Mycket sannolikt. Blandade ihop fakta lite, men såg programmet 30+ år sedan, så kanske inte så konstigt.
Citera
2018-02-11, 19:57
  #62
Medlem
Bartman777s avatar
Läget ska vara stabilt iallafall. Tur det.
Citera
2018-02-11, 20:06
  #63
Medlem
En spik lär knappast var dödlig. Smal, låg hastighet och gör ingen större skada utöver sin egen volym. Skönt kan det däremot knappast varit. Nu vet vi ju inte om det allvarliga låg i fallet eller spiken. Men att trilla ner för en stege lär generellt vara dödligare än en spikpistol.
Citera
2018-02-12, 09:12
  #64
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Det måste ju vara höjden av otur om man ramlar från en stege ner på en spikpistol som då avlossar en eller flera spikar mot personen. (spikpistolen som troligen ligger på sidan då de inte är formade att ligga uppåt)
Citera
2018-02-12, 09:15
  #65
Medlem
Eiinnds avatar
Något att prata om i lunchrummet.
Citera
2018-02-13, 08:42
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det måste ju vara höjden av otur om man ramlar från en stege ner på en spikpistol som då avlossar en eller flera spikar mot personen. (spikpistolen som troligen ligger på sidan då de inte är formade att ligga uppåt)
Han kan ju ha haft den i handen när han föll... Funderat på det?
Citera
2018-02-13, 08:54
  #67
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Han kan ju ha haft den i handen när han föll... Funderat på det?
Nope men det är mycket möjligt. Oavsett så har han en jävla otur om han höll i den och ramlade och i fallet vänder spikpistolen mot pannan och landar så att han trycker in "avtryckaren" så att att en spik skickas iväg.

det mest sannolika tycker jag är som några nämnt att han skjutit mot något som gjort att spiken studsat åt motsatt håll mot hans huvud.
Citera
2018-02-13, 10:38
  #68
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

det mest sannolika tycker jag är som några nämnt att han skjutit mot något som gjort att spiken studsat åt motsatt håll mot hans huvud.

Det tycker jag också låter mest troligt, spik kan bete sig jävligt oförutsägbart.

Jag slog i en dyckert med hammare i en regel en gång, den träffade en annan dyckert i sidan så att den krökte sig, ändrade bana säkert minst 120° i träet så spetsen trängde ut mot mig.

Det såg helt sjukt ut när jag slog så att skallen åkte in tre mm och spetsen åkte ut tre mm.
Citera
2018-02-13, 10:46
  #69
Medlem
Pedan21s avatar
Min stora fundering är ju vad han gjorde på en stege? Dom är ju bannlysta från byggarbetsplatser sedan många år
Citera
2018-02-13, 16:13
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pedan21
Min stora fundering är ju vad han gjorde på en stege? Dom är ju bannlysta från byggarbetsplatser sedan många år
Intressant, länk?
Citera
2018-02-14, 08:35
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pedan21
Min stora fundering är ju vad han gjorde på en stege? Dom är ju bannlysta från byggarbetsplatser sedan många år
Stege upp till 2m brukar vara Ok.
Citera
2018-02-14, 09:40
  #72
Medlem
Skelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedan21
Min stora fundering är ju vad han gjorde på en stege? Dom är ju bannlysta från byggarbetsplatser sedan många år

Jobb från stege inga problem men skall undvikas till det yttersta. Dock får man endast använda en hand för att utföra arbetet och en för att hålla i sig, så faller lite på eget grepp att göra något vettigt.

Bra regel, använd endast stege som tillfartsväg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback