Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-08, 16:20
  #1
Medlem
Kommer att åka runt Albanien med bil framåt sommaren.
Vad bör man se till att se på vägen mellan dessa städer?

Kommer åka såhär:
Tirana -> Dibër -> Ksamil -> Tirana.
Kommer vara i Dibër två dagar och Ksamil 3 dagar. Vad finns det att se längs med vägarna mellan dessa ställen, eller omkring dessa städer?
Vägen mellan Ksamil -> Tirana har jag förstått det som att man bör åka kustvägen via Vlorë då det ska vara väldigt fint. Stämmer det?
Vad bör man annars inte missa?
Citera
2018-02-08, 16:55
  #2
Medlem
Det blir spännande. Ingen pratar om Albanien.Man vet inte så mycket om man inte letar själv. Måste du ha visum? Jag kan tänka mej att det är ett vackert land, inte över
turistat som alla länder i södern. Lycka till!
Citera
2018-02-09, 22:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Kommer att åka runt Albanien med bil framåt sommaren.
Vad bör man se till att se på vägen mellan dessa städer?

Kommer åka såhär:
Tirana -> Dibër -> Ksamil -> Tirana.
Kommer vara i Dibër två dagar och Ksamil 3 dagar. Vad finns det att se längs med vägarna mellan dessa ställen, eller omkring dessa städer?
Vägen mellan Ksamil -> Tirana har jag förstått det som att man bör åka kustvägen via Vlorë då det ska vara väldigt fint. Stämmer det?
Vad bör man annars inte missa?

Jag åkte via Vlorë söderut. Magnifika vägar - missa inte Llogara-passet. Dhermi är en populär ort att stanna i, men jag valde mindre och lugnare Himarë.
Citera
2018-02-11, 00:45
  #4
Medlem
Missa inte Berat, jättefin stad. Tycker du ska köra runt så att du får se bergen också. Ska du hyra bil i Albanien eller köra via Montenegro exempelvis?
Citera
2018-02-11, 00:52
  #5
Medlem
I vilket fall som helst, undvik Tirana, tråkigare och torftigare huvudstad får man leta efter. Rekommenderar Berat och Gjirokastër.
Citera
2018-02-11, 01:03
  #6
Medlem
Tycker inte att du ska missa Girjokaster och inte huvudstaden heller. Gillade Tirana. Roligt nattliv!
Citera
2018-02-16, 12:15
  #7
Medlem
ScabbedSaints avatar
75% av Albanien är berg så du kommer ha en riktigt schysst körupplevelse, speciellt om du kör längs kusten ner mot Sarande. Är du i det området så är Syri i kalter rekommenderat ett besök.
Som andra har påpekat så är Gjirokaster värt ett besök
Citera
2018-03-12, 15:14
  #8
Medlem
Det har kommit till en stad på vägen, vilken är Erseke. Så rutten kommer att bli såhär.

Tirana -> Dibër -> Ersekë -> Ksamil -> Tirana (Via Vlorë).

Syri i kalter kommer vi att passera, så det får bli att kika lite där!
Gjirokaster kommer att vara i närheten iallafall, så får se om man kan svänga dit också.
Annars är kustvägen från Ksamil till Vlorë något som verkar fint.
Citera
2018-03-15, 20:34
  #9
Medlem
Vlore - Llogara - Dhermi - Himare - Sarande
Dvs kusvägen.
Helt magiskt, men se till att ha bra bromsar på bilen.
Citera
2018-03-16, 00:26
  #10
Medlem
Sträckan sarandra- gjirokaster-korca-förbi lake ohrid till tirana rekommenderas också. har kört den. vackert men också mycket intressant att se.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2915880

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback