Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-13, 10:12
  #85
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikro55
Ja fast I PayPal kan du se att pengarna verkligen kommer in och sedan får ni väl lösa själva affären själva. Jag menar att har du fått betalt via PayPal så är de pengarna på ditt bankkonto. Vad är problemet - även om det gäller en bil?

PayPal kräver bevis av leveransen. Och då krävs ett spårningsnummer från ett leveransbolag. Det räcker inte med en bild/video heller.
Utan spårningsnummer kan köparen bara kontakta PayPal, säga att dom inte fått varan och sen får köparen tillbaka pengarna.
Citera
2018-02-19, 18:52
  #86
Medlem
Mikro55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag har sett några inlägg här på Flashback som gällt annat än bilar, där köparen krävt pengar tillbaka av Paypal och också fått det, trots att det enligt säljaren inte var några fel eller så på något, det är alltså inte säkert att säljaren får behålla pengarna som denne fått via paypal.

Okey, men för att köparen ska få tillbaka pengarna, så får hen skicka tillbaka varan först och kanske då samtidigt betala returfrakten.

Nu var det ett tag sedan men jag brukar sälja LP-skivor via Tradera och tar givetvis betalning via PayPal (Swish o bankkonto). Är inte köparen nöjd så får de returnera inom tre dagar och pengarna tillbaka. Är skivan dyr så ingår returfrakt (c:a 70 kr). Är LP:n inte dyr så får köparen betala returfrakt. Med dyr menas skivor som kostar mer än 500 kr.
__________________
Senast redigerad av Mikro55 2018-02-19 kl. 19:14.
Citera
2018-02-19, 18:59
  #87
Medlem
Mikro55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
PayPal kräver bevis av leveransen. Och då krävs ett spårningsnummer från ett leveransbolag. Det räcker inte med en bild/video heller.
Utan spårningsnummer kan köparen bara kontakta PayPal, säga att dom inte fått varan och sen får köparen tillbaka pengarna.

Ja, man kan bara skicka sådan varor med spårningsnummer och kvitto på inlämning. Jag brukar använda DB Schenker eller Postens pakethantering. Bara skicka som post duger inte även om det kan bli billigare.

Som en parentes kan jag nämna att ibland när jag sålt grejer på Tradera så händer det att jag får betalt, skickar varan och köparen hämtar inte ut den!? Sålde t ex ett par fina skridskor för 600 kr och fick påminna köparen via SMS att om hon inte hämtade ut skrillorna så skulle jag få tillbaka dom. (Man får ett meddelande från DB Schenker att varan inte är hämtad och att ett returdatum är nära förestående). Vet inte om jag kunde behålla pengarna då - men hon hämtade ut försändelsen i sista stund, så det ordnade sig.
__________________
Senast redigerad av Mikro55 2018-02-19 kl. 19:14.
Citera
2018-02-21, 16:27
  #88
Medlem
Enydrions avatar
Okej, så om man skickar en tegelsten i ett spårbart paket hur gör de då?
Citera
2018-03-02, 18:55
  #89
Medlem
Mikro55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Okej, så om man skickar en tegelsten i ett spårbart paket hur gör de då?

Vilka är de?
Citera
2018-03-02, 18:59
  #90
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebbe1666
Jag har en Saab 9-3 som jag har försökt sälja sedan Augusti. Har inte fått den såld eftersom ingen annan vill ha en gammal Saab...
...tills jag fick ett meddelande från en man i Nederländerna som är intresserad av att köpa den!
Han säger att han är ett stort "fan" av Saab och skulle jättegärna vilja komma och kolla på den.

Den är inte i nyskick direkt, med både rost och parkeringsskador.
Han har sett bilderna och kan inte ha missat det, men ändå så vill han jättegärna komma till Sverige och sedan importera den till Nederländerna.
Nu undrar jag om jag håller på att bli blåst eller typ mördad eftersom att ingen annan har visat intresse för min halvrostiga Saab tidigare. Vad bör jag vara försiktig med?

Eller är det bara är en Saabdåre som har hittat sin drömbil? Han ska tydligen ge den till sin dotter i present.

Kontant i Euro på plats innan du skriver över bilen. Du postar överlåtelsen. Köparen tar alla andra problem med registrering i Nederländerna och liknande. Skriv ett Svenskt kontrakt.

Cash i handen så kan du sälja den och du hanterar pappren. Inga problem.. Det blir hans problem..
Citera
2018-03-02, 19:09
  #91
Medlem
Torpedullas avatar
Släpp hela grejen. Sälj bilen billigare inom Sverige - det kan ju inte handla om så många kronor den är värd.
Citera
2018-03-02, 19:59
  #92
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikro55
Vilka är de?
det var väl paypal som ansåg en vara levererad bara man hade skickat ett spårbart paket.
Citera
2018-03-03, 20:34
  #93
Medlem
Mikro55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
det var väl paypal som ansåg en vara levererad bara man hade skickat ett spårbart paket.

Alltså, vilken nivå ska vi hålla här?
Skickar du metallskrot istället för den vara du sålt, ja då är du kriminell och kommer att få skit för det, PayPal eller inte. Eller har jag missat någon fin poäng?
Citera
2018-03-09, 14:11
  #94
Medlem
Hur har det gått med försäljningen av bilen?
Blev det någon affär eller vad hände ?
Citera
2018-03-09, 16:05
  #95
Medlem
Jag tror det är lugnt. Holländare kan vara lite aggressivare i förhandlingar än vad du är van vid men jag har ingen anledning att tro att de är oärliga.
Citera
2018-03-09, 16:08
  #96
Medlem
Ptolemaioss avatar
Vill han verkligen köpa bilen, ge honom en liten rabatt så han kan flyga upp med Ryanair och betala bilen kontant. Dessutom är det alltid trevligt att träffa nya människor, vill han inte, strunta i det hela.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback