Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-08, 13:33
  #13
Medlem
TorbjornNilssons avatar
Jga har aldrig hört det men däremot står det i var och varannan svensk tidning numera.
Uttrycket är nyfeministiskt och handlar om att ansvarsbelasta mannen.
Citera
2018-02-08, 16:55
  #14
Medlem
Det är inte ovanligt. En gång hörde jag någon säga att MANNEN är gravid (för att han ska bli pappa), det lät ännu mer cp.
Citera
2018-02-08, 17:06
  #15
Medlem
TorbjornNilssons avatar
Vi har stånd...
Citera
2018-02-08, 17:09
  #16
Medlem
NovaOculuss avatar
Det är ett enkelt sätt att cuckifiera en man, jämlikhet och sånt trams.
Citera
2018-02-08, 18:07
  #17
Medlem
oldnewss avatar
Vanligt och vanligt. Det förekommer. En hunsad facebook-vän meddelade för en tid sedan att "vi ska föda" när hans fru åkte in till förlossningsavdelningen...

Om jag hör en kvinna använda uttrycket antar jag att hon är av kunglig börd och att hon därför använder sig av pluralis majestatis.
Citera
2018-02-10, 01:41
  #18
Medlem
Direkt översättning av det mycket populära engelska uttrycket "we're pregnant". Men ordet pregnant har ju en lite bredare innebörd än ordet gravid, känns det som.
Intressant är att ordet 'gravid' också finns på engelska men då kan det bara innebära gravid när det gäller djur.
"Vi är pregnanta" borde folk säga istället när de väntar barn ihop.
__________________
Senast redigerad av somerandom 2018-02-10 kl. 01:44.
Citera
2018-02-10, 01:47
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldnews
Vanligt och vanligt. Det förekommer. En hunsad facebook-vän meddelade för en tid sedan att "vi ska föda" när hans fru åkte in till förlossningsavdelningen...

Om jag hör en kvinna använda uttrycket antar jag att hon är av kunglig börd och att hon därför använder sig av pluralis majestatis.
Åkte frun själv till förlossningsavdelningen? En hunsad man borde väl följa med?
Citera
2018-02-10, 11:43
  #20
Medlem
oldnewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Åkte frun själv till förlossningsavdelningen? En hunsad man borde väl följa med?
Självklart. Först åkte hon och sen åkte han. Han var på jobbet när det började dra ihop sig.
Citera
2018-02-10, 11:58
  #21
Medlem
Ja, "vi är gravida" är språkligt fel, om det inte gäller två tjejer, t.ex. De skulle kunna säga så. (om båda är gravid)
Dock förstår jag varför par säger så här. Det är antagligen för att visa att detta är något som båda vill och ser fram emot. De vill visa att detta ska göras gemensamt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback