Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-24, 18:46
  #481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Ja, men gör det då. Här är en studie som visar motsatsen.

https://www.nationalekonomi.se/sites...er/46-3-gb.pdf

Statlig inkomstskatt och värnskatt inbringar c:a 50 miljarder per år. Ingen tror att ett avskaffade av dessa skatter skulle "betala sig själva."



I princip ingen betalar över 50 % i skatt i Sverige.

https://www.etc.se/ekonomi/sa-fa-bet...rocent-i-skatt



Arbeta hur mycket du vill. Det är inget som angår mig. Men tro inte att jag ska tacka dig för att du själv tycker du är så duktig.



De studier som har gjorts (läs länken) visar att skattesatser har en mycket liten betydelse för vad folk väljer att syssla med. Scenariot är i princip otänkbart. "Chefen vill ge Kalle löneökning på 5 000 kr. Kalle tackar nej för då måste han betala statlig inkomstskatt." Realistiskt scenario? Knappast.



Jaaaså? Vilka sätt då?



Det var regeringen Bildt som gjorde det. Man trodde att skattesänkningar skulle "betala sig själva" genom att få folk att jobba mer. Men det blev inte så och åren 1995-1998 fick man höja skatterna igen.

Hahaha jag länkar Sveriges främsta nationalekonomiska forskare. Du länkar till en vanlig nisse som har en vanlig ekonomimagister. JAG är ilka mycket nationalekonom som han som skrev det där. Kan du inte länka lite gymnsieuppsatser som "bevis" också. Du är rätt rejält pinsam.

Återigen. Vad man betalar totalt i skatt är fullständigt irrelevant när man funderar på att jobba mer. Om jag ska bada i 15 gradigt vatten skiter jag i vad snittemperaturen är de gånger jag badat iår. Jag skrev fö marginalskatter. Du verkar inte ens veta vad det är.

Jag har aldrig begärt att någon ska tacka mig. Däremot ska ingen jävel bestraffa mig för att jag tycker det är kul att jobba och tjäna pengar. Varför vill du göra den inskränkningen i mitt liv?

Sluta med dina pinsamma referenser till icke-forskning eller ETC och kom med något riktigt din pajas.

Man jobbar svart och/eller ger sig skatteutdelning som beskattas mycket lägre än inkomst av tjänst (tack vare sossarna)

Du vet ingenting om skattereformen 91 dom initierades och genomfördes av S. Enorma sänkningar av marginalskatter och på inkomst av kapital. Läs och lär dig något människa.

http://magasinetneo.se/artiklar/vast...-skattereform/
__________________
Senast redigerad av flanders 2018-05-24 kl. 18:48.
Citera
2018-05-24, 19:47
  #482
Medlem
pollenpers avatar
[quote=EnGodForlorare|64139.[/QUOTE]


]


han
.
Citat:

Det var regeringen Bildt som gjorde det. Man trodde att skattesänkningar skulle "betala sig själva" genom att få folk att jobba mer. Men det blev inte så och åren 1995-1998 fick man höja skatterna igen.
Dynamiska effekter kallades det På Westerbergs tid.
Shit va statsskulden ökade.
Citera
2018-05-27, 12:54
  #483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Ja, men gör det då. Här är en studie som visar motsatsen.

https://www.nationalekonomi.se/sites...er/46-3-gb.pdf

Statlig inkomstskatt och värnskatt inbringar c:a 50 miljarder per år. Ingen tror att ett avskaffade av dessa skatter skulle "betala sig själva."



I princip ingen betalar över 50 % i skatt i Sverige.

https://www.etc.se/ekonomi/sa-fa-bet...rocent-i-skatt



Arbeta hur mycket du vill. Det är inget som angår mig. Men tro inte att jag ska tacka dig för att du själv tycker du är så duktig.



De studier som har gjorts (läs länken) visar att skattesatser har en mycket liten betydelse för vad folk väljer att syssla med. Scenariot är i princip otänkbart. "Chefen vill ge Kalle löneökning på 5 000 kr. Kalle tackar nej för då måste han betala statlig inkomstskatt." Realistiskt scenario? Knappast.



Jaaaså? Vilka sätt då?



Det var regeringen Bildt som gjorde det. Man trodde att skattesänkningar skulle "betala sig själva" genom att få folk att jobba mer. Men det blev inte så och åren 1995-1998 fick man höja skatterna igen.

En genuin fråga.

Tänk dig att du funderar på att ta årets sista dopp i september. Det är 10 grader i vattnet. Resten av året har det varit 20 grader när du badat. En normal människa tänker då "10 grader är jävligt kallt, avstår".

Du däremot verkar tänka; "Den genomsnittliga temperaturen för alla gånger jag badat iår kommer vara 19.8 grader. Så då finns det ingen anledning att inte hoppa i igen, oavsett om det är 10 eller 20 grader"

Hur får du ihop ett sånt tankesätt?
__________________
Senast redigerad av flanders 2018-05-27 kl. 12:57.
Citera
2018-05-31, 17:37
  #484
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hahaha jag länkar Sveriges främsta nationalekonomiska forskare. Du länkar till en vanlig nisse som har en vanlig ekonomimagister.

Masterexamen erhålls efter fem års heltidsstudier. Magisterexamen får man efter fyra. Men nu är det inte hans meriter som är det intressanta utan att artikeln publiceras i Ekonomisk Debatt. Slutsatserna han drar stöds för övrigt av de referenser han använder sig av.

Citat:
Återigen. Vad man betalar totalt i skatt är fullständigt irrelevant när man funderar på att jobba mer.

Det håller jag med om. Lika irrelevant är det var brytpunkten för statlig inkomstskatt ligger.

Citat:
Jag har aldrig begärt att någon ska tacka mig. Däremot ska ingen jävel bestraffa mig för att jag tycker det är kul att jobba och tjäna pengar. Varför vill du göra den inskränkningen i mitt liv?

Skatteskyldighet är ingen bestraffning. Tycker du det är jobbigt att betala inkomstskatt får du gärna flytta.

Citat:
Man jobbar svart och/eller ger sig skatteutdelning som beskattas mycket lägre än inkomst av tjänst (tack vare sossarna)

Nej.

Citat:
Bastani och Selin (2012) har undersökt om det finns en anhopning
av individer vid brytpunkten för den statliga inkomstskatten,
men finner ingen sådan. Deras slutsats är därför att ”en rimlig tolkning
av detta empiriska faktum är att löntagare, åtminstone på kort sikt, är
okänsliga för förändringar i marginalskatter vid denna inkomstnivå”
(s 26).
Citera
2018-06-01, 13:07
  #485
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
En genuin fråga.

Tänk dig att du funderar på att ta årets sista dopp i september. Det är 10 grader i vattnet. Resten av året har det varit 20 grader när du badat. En normal människa tänker då "10 grader är jävligt kallt, avstår".

Du däremot verkar tänka; "Den genomsnittliga temperaturen för alla gånger jag badat iår kommer vara 19.8 grader. Så då finns det ingen anledning att inte hoppa i igen, oavsett om det är 10 eller 20 grader"

Hur får du ihop ett sånt tankesätt?

Jag har en genuin fråga till dig.

Vad har utomhusbad med lönearbete att göra?
Citera
2018-06-03, 14:44
  #486
Medlem
"I princip ingen betalar över 50 % i skatt i Sverige."

Haha,visar ju hur mycket du vet.
Dvs,INGENTING !
Men det beror ju på att du inte har något att skatta bort.
Du är som Mona Sahlin,totalt ovetande om vad hon pratar om ända till hon drabbades själv..
__________________
Senast redigerad av Sam-Lag 2018-06-03 kl. 14:48.
Citera
2018-06-05, 14:04
  #487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag har en genuin fråga till dig.

Vad har utomhusbad med lönearbete att göra?

Det är exakt samm princip. Svara nu!
Citera
2018-06-05, 14:20
  #488
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är exakt samm princip. Svara nu!

Jaha.. Brukar du utomhusbada åtta timmar per dag kanske? Vad får du i månadslön och får du ut semesterersättning på utomhusbadandet?
Citera
2018-06-05, 14:30
  #489
Medlem
Moderaterna är dåliga..
Citera
2018-06-05, 14:49
  #490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jaha.. Brukar du utomhusbada åtta timmar per dag kanske? Vad får du i månadslön och får du ut semesterersättning på utomhusbadandet?

Kollar du dagens vattentemperatur eller årets genomsnittliga temperatur när du ska bada?
Citera
2018-06-05, 15:44
  #491
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Kollar du dagens vattentemperatur eller årets genomsnittliga temperatur när du ska bada?

Inget avdera. Durå?
Citera
2018-06-05, 18:39
  #492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Inget avdera. Durå?

Om du ska köpa en bil. Kollar du priserna bilhandlarna erbjuder för dagen eller vad deras snittförsäljningspris ligger på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback