Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-08, 12:33
  #1
Medlem
Fler ska jobba. Därför vill Moderaterna sänka skatten på arbete med 30 miljarder. Vilka kan tänkas inte vilja arbeta på grund av för höga skatter?

- arbetslösa bostadsrättsägare på Östermalm med avgångsvederlag och avbetald bostadsrätt
- läkare med halvtidsjobb i småhus med låg boendekostnad och utflugna barn
- människor med besparingar som klarar sig gott och bara skulle jobba om de slapp betala "onödig" skatt (ideologiskt arbetsstrejkande)

Dessa grupper med låga levnadsomkostnader och höglöneyrken skulle absolut kunna lockas till mer arbete, de lata typerna! De som en gång fått gratis utbildningar av samhället för att göra nytta. Klart de behöver en morot!

Vilka är det Moderaterna tror att de lockar till mer arbete?
Är det de dubbelarbetande låglönekvinnorna som inte får det att gå ihop?
Är det kriminella som väljer på 100:- i timlön eller 3000:- för drogförsäljning, om dagen?
Är det unga som saknar utbildning och lever på föräldrarna?
Är det arbetslösa som knappt klarar dagen på 12.000:- i månaden och väljer mellan jobb på 25.000:- och uppåt eller 12.000:-?

Alltså, tro inte att sänkt skatt lockar de utpekade "lata" grupperna som är "massan". Det är en liten, liten grupp som vill jobba mer på grund av lägre skatter. Övriga MÅSTE jobba och lider av att inte få det att gå ihop. De jobbar fulltid oavsett, eller vill jobba full tid! Det är inte VILJAN det är fel på!

Men absolut! Sänkt skatt kan säkert rappa byråkraterna på ryggen. Alla dessa som inte samarbetar effektivt och därmed låter miljarderna rulla. De korrupta. De okunniga. De narcissistiska. Alla dessa som lagt beslag på ledarposter i samhället där det saknas ordentlig insyn. Där fakturorna rullar iväg utan genomlysning, medan de anställda pressas mot botten med höga krav.

Så vilka bedömer moderaterna INTE vill jobba? Fråga dem! Vilka vill jobba mer? Exakt vilka grupper är det frågan om som nu kommer att resa sig från stolen, suga i sig det sista av latkaffet och säga: Jo, jag vill jobba!

Så här tror jag. Vad tror du?
__________________
Senast redigerad av rappytt 2018-02-08 kl. 12:37.
Citera
2018-02-08, 12:39
  #2
Medlem
Gneggars avatar
Här har du ett svar på vilka som inte vill arbeta mer pga för höga skatter. (FB) Hur många av er kan tjäna mer, men avstår pga marginalskatten?
Citera
2018-02-08, 12:39
  #3
Medlem
Oavsett behöver skatterna sänkas. Jag jobbar med en lön på 60.000 vilket ger ca 38.000 ut. Min fru stannar hemma och tar hand om våra 2 barn. Har en lågbelånad villa och en nyare begagnad bil.

Trotts min höga lön så är det knappt det går runt, hade vi vars tjänat 30.000 hade vi haft ut ca 45.000 ihop. Man borde skatta per hushåll och inte per person. 7.000 extra i månaden så hade vi haft råd med en utlandsresa eller något sådant.

Skitland
Citera
2018-02-08, 13:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Oavsett behöver skatterna sänkas. Jag jobbar med en lön på 60.000 vilket ger ca 38.000 ut. Min fru stannar hemma och tar hand om våra 2 barn. Har en lågbelånad villa och en nyare begagnad bil.

Trotts min höga lön så är det knappt det går runt, hade vi vars tjänat 30.000 hade vi haft ut ca 45.000 ihop. Man borde skatta per hushåll och inte per person. 7.000 extra i månaden så hade vi haft råd med en utlandsresa eller något sådant.

Skitland

Fan vet om definitionen av skitland är att man med nöd och näppe har råd att försörja två barn, en fru samt betala för villa och bil. Det är väl vad man kan förvänta sig, man kan inte förvänta sig att en person ska kunna finansiera allt det OCH få massa pengar över att stoppa i plånboken efter att räkningarna är betalda.

Den lyxen är, med rätta, reserverad för par där båda jobbar. Annars finns ju ingen motivation för hälften av landets befolkning att arbeta.
Citera
2018-02-08, 13:04
  #5
Medlem
FelixSotizs avatar
Jag hade plockat ut betydligt ut mer i lön som egenföretagare om skatten varit lägre.

Som det ser ut idag plockar jag ut lön precis på gränsen för att slippa statlig inkomstskatt och istället betalar min "Super CFO" och tillika fru 10 000kr i månadslön och resten tas ut genom aktieutdelning. Jag köper med gott samvete saker på företaget och använder privat för att slippa momsen, kundbesök på småtimmarna i stureplanskvarteret förekommer också.
Citera
2018-02-08, 13:47
  #6
Medlem
Tjänar precis på gränsen för statlig skatt å klarar mig bra på den lönen.

Skulle kunna anstränga mig mer för att klättra mer i karriär eller göra övertids timmar, men vet att jag får ut så lite för det efter skatt så jag väljer att inte prioritera det utan vara mer med familj, vänner etc.

man måste avstå så mycket för att få så lite extra i den situation jag är så det lockar inte.

(Jämför med detta: Hur många skulle vilja jobba OB tid om man fick hälften betalt för dem jmf med vanliga timmar istället för lite extra? )
Citera
2018-02-08, 14:04
  #7
Medlem
Fyllefyllots avatar
Det är valår, allt till alla, röstfiske kallas det.

Sen kan man ju undra hur intresserade folk som ligger på soffan för sina 12k helt plötsligt skulle börja bli att söka jobb på Lidl för att tjäna 15500 istället för 15000 eller vad det nu kan röra sig om för meningslös sänkning.
Citera
2018-02-08, 14:11
  #8
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Det är valår, allt till alla, röstfiske kallas det.

Sen kan man ju undra hur intresserade folk som ligger på soffan för sina 12k helt plötsligt skulle börja bli att söka jobb på Lidl för att tjäna 15500 istället för 15000 eller vad det nu kan röra sig om för meningslös sänkning.

Kombinerar du det med att sänka 12k i arbetsfri inkomst till 11k så går du ju plötsligt från en effektiv lön på 3k/mån (15-12) till 4,5k/mån (15,5-11). Skillnaden mellan att ta ett jobb och att ligga hemma och pilla sig i naveln blir plötsligt 50% större.
Citera
2018-02-08, 14:14
  #9
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Kombinerar du det med att sänka 12k i arbetsfri inkomst till 11k så går du ju plötsligt från en effektiv lön på 3k/mån (15-12) till 4,5k/mån (15,5-11). Skillnaden mellan att ta ett jobb och att ligga hemma och pilla sig i naveln blir plötsligt 50% större.

Absolut men du måste stå vid mejeridisken på Lidl 8 timmar per dag, 5 dagar i veckan, 47 veckor per år också.
Citera
2018-02-08, 14:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Fan vet om definitionen av skitland är att man med nöd och näppe har råd att försörja två barn, en fru samt betala för villa och bil. Det är väl vad man kan förvänta sig, man kan inte förvänta sig att en person ska kunna finansiera allt det OCH få massa pengar över att stoppa i plånboken efter att räkningarna är betalda.

Den lyxen är, med rätta, reserverad för par där båda jobbar. Annars finns ju ingen motivation för hälften av landets befolkning att arbeta.

Fast stopp och belägg här nu. STATEN anser att du är försörjningsskyldig för din partner om denne blir sjuk och inte har/har slut på sjukpenning. Det är väl helt ok MEN du kommer ändå beskattas som en höginkomsttagare och därmed få betydligt mindre i nettoinkomst än om båda i familjen arbetade ihop samma brutto.

Hur kan man, i statens ögon, vara ansvariga att försörja sig som ett par men bli beskattad som individer? Antingen ses man konskevent som ett par eller som individer.
Citera
2018-02-08, 14:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Oavsett behöver skatterna sänkas. Jag jobbar med en lön på 60.000 vilket ger ca 38.000 ut. Min fru stannar hemma och tar hand om våra 2 barn. Har en lågbelånad villa och en nyare begagnad bil.

Trotts min höga lön så är det knappt det går runt, hade vi vars tjänat 30.000 hade vi haft ut ca 45.000 ihop. Man borde skatta per hushåll och inte per person. 7.000 extra i månaden så hade vi haft råd med en utlandsresa eller något sådant.

Skitland


Så om skatten sänks kommer inte din fru att jobba, utan det blir bara så att du får ut några tusenlappar till tror du? Var det syftet med skattesänkningen?
Citera
2018-02-08, 14:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Jag hade plockat ut betydligt ut mer i lön som egenföretagare om skatten varit lägre.

Som det ser ut idag plockar jag ut lön precis på gränsen för att slippa statlig inkomstskatt och istället betalar min "Super CFO" och tillika fru 10 000kr i månadslön och resten tas ut genom aktieutdelning. Jag köper med gott samvete saker på företaget och använder privat för att slippa momsen, kundbesök på småtimmarna i stureplanskvarteret förekommer också.


Ja, precis, så gör många! Men mer kommer du inte att jobba, utan det blir egentligen bara så att du minskar på avdragen i stället och tar ut lön? Skattesänkningen kommer att göra att du kanske sover lite bättre och inte riskerar att bli fattigpensionär (om firmans resurser tar slut innan du går i pension)?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback