Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-16, 21:56
  #13
Medlem
Det känns rätt logiskt ändå, i all sin förskräckelse.

Sexköpslagen finns inte till för att hjälpa de som säljer sex. Istället är det uttryckligen fråga om en normerande lag med syfte att påverka den allmänna opinionen att bli mer negativt inställd, samt att avskräcka män från att köpa sex och bekämpa sexhandel som fenomen. Ur det perspektivet är det inget problem om man gör det lite jävligare för de som säljer sex; då kanske man avskräcker andra från att ge sig in i branschen.
Citera
2018-02-17, 10:58
  #14
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Det känns rätt logiskt ändå, i all sin förskräckelse.

Sexköpslagen finns inte till för att hjälpa de som säljer sex. Istället är det uttryckligen fråga om en normerande lag med syfte att påverka den allmänna opinionen att bli mer negativt inställd, samt att avskräcka män från att köpa sex och bekämpa sexhandel som fenomen. Ur det perspektivet är det inget problem om man gör det lite jävligare för de som säljer sex; då kanske man avskräcker andra från att ge sig in i branschen.


Problemet är att förespråkarna hävdar att lagen är till för utsatta kvinnor..

När lagen egentligen förtrycker dem än mer.

Lagen är till för att skapa makt åt småborgerliga kvinnor (upperclasswannabees) genom att styra deras män och trycka ned andra kvinnor.
Citera
2018-02-17, 11:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-mann
tjejen ska få tillbaka pengarna enligt det senaste
1500kr är en sak, men borde inte polisen utreda henne för skattebrott?
Citera
2018-02-17, 16:22
  #16
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
1500kr är en sak, men borde inte polisen utreda henne för skattebrott?


Hej haren!

Är det inte så att tillfälliga gästarbetare skattar i sina hemländer?
Citera
2018-02-17, 18:13
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Hej haren!

Är det inte så att tillfälliga gästarbetare skattar i sina hemländer?
Kan vi vara helt säkra på att så har skett i det här fallet? Särskilt som det är förbjudet i Rumänien att sälja sexuella tjänster tror jag inte det är något som särskilt många tar upp i sin deklaration.

1500kr hit och dit blir enormt mycket pengar, det kan lätt röra sig om 100-150k per månad enligt mina beräkningar.

Jag skulle bli otroligt förvånad om det inte handlade om skattebrott.

Det kan verka som det är off topic men det som jag är intresserad av är polisens eventuella tjänstefel, polisen är nämligen skyldiga att anmäla brott som de får reda på.
__________________
Senast redigerad av MaricaHase 2018-02-17 kl. 18:15.
Citera
2018-02-18, 12:59
  #18
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase


polisen är nämligen skyldiga att anmäla brott som de får reda på.

Nu är du helt ute och cyklar.

Antaganden och incinuationer. Du menar på fullt allvar att svensk polis ska anmäla misstänkta fartöverskridelser i Tyskland .

Allt enligt dina beräkningar..

Polisen får reda på att en kvinna har fått vederlag från en icke olaglig handling i Sverige.

Och ska anmäla vad ?
Att hon eventuellt har kört för fort i Tyskland ?
Att hon eventuellt inte redovisar inkomsten i sitt hemland?

Hur ser skattelagstiftningen ut där?
Har svensk polis utbildning på det?
Citera
2018-02-18, 14:04
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Nu är du helt ute och cyklar.

Antaganden och incinuationer. Du menar på fullt allvar att svensk polis ska anmäla misstänkta fartöverskridelser i Tyskland .

Allt enligt dina beräkningar..

Polisen får reda på att en kvinna har fått vederlag från en icke olaglig handling i Sverige.

Och ska anmäla vad ?
Att hon eventuellt har kört för fort i Tyskland ?
Att hon eventuellt inte redovisar inkomsten i sitt hemland?

Hur ser skattelagstiftningen ut där?
Har svensk polis utbildning på det?
Ja det är ren spekulation förstås, men faktum är att man kan inte vara skattebefriad "gästarbetare" särskilt länge och jag tror inte att polisen ens försöker utreda sånt trots att det handlar enorma summor pengar.

Vad gäller det aktuella fallet så är det nästan helt säkert att det finns någon fällande punkt med tanke på upplägget, att man helt lagligt skulle kunna föra ut åtminstone 1-2 miljoner kronor/år ur landet utan att betala skatt nånstans är "för bra för att vara sant"

Det är det som jag är intresserad av, varför polisen tar så lätt på den här typen av tung ekonomisk brottslighet.?

Det här är inte nån kritik av sexköpslagen men om man var intresserad av att sätta dit de riktigt fula fiskarna borde man inte då jobba lite mer enligt metoden "follow the money"' , eller har jag tittat för mycket på tv?
__________________
Senast redigerad av MaricaHase 2018-02-18 kl. 14:33.
Citera
2018-02-18, 15:31
  #20
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Ja det är ren spekulation förstås, men faktum är att man kan inte vara skattebefriad "gästarbetare" särskilt länge och jag tror inte att polisen ens försöker utreda sånt trots att det handlar enorma summor pengar.

Vad gäller det aktuella fallet så är det nästan helt säkert att det finns någon fällande punkt med tanke på upplägget, att man helt lagligt skulle kunna föra ut åtminstone 1-2 miljoner kronor/år ur landet utan att betala skatt nånstans är "för bra för att vara sant"

Det är det som jag är intresserad av, varför polisen tar så lätt på den här typen av tung ekonomisk brottslighet.?

Det här är inte nån kritik av sexköpslagen men om man var intresserad av att sätta dit de riktigt fula fiskarna borde man inte då jobba lite mer enligt metoden "follow the money"' , eller har jag tittat för mycket på tv?


Ja, du har tittat för mycket på tv.

Och har förlikat dig för mycket med trafficking maffian/staten. Som hellre ser traffiing är samförstånd.

Och låsas att det man inte ser, det förekommer inte.
Citera
2018-02-18, 16:22
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Ja, du har tittat för mycket på tv.

Och har förlikat dig för mycket med trafficking maffian/staten. Som hellre ser traffiing är samförstånd.

Och låsas att det man inte ser, det förekommer inte.
Jag har lite svårt att acceptera det fortfarande att man bara låter det passera, men jag är väl naiv, visste inte att Sverige var så korrumperat ända till tjänstemannanivå
Citera
2018-02-26, 12:33
  #22
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-mann
tjejen ska få tillbaka pengarna enligt det senaste

Förverkandet hävdes, ja. Men det är oklart om man verkligen fått tag på kvinnan så att hon har kunnat få sina pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback