Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-08, 10:56
  #1
Medlem
jag tycker att fler barn borde fostras med aga så att de lär sig lyda. Svenska föräldrar är för slappa o messiga
Citera
2018-02-08, 10:58
  #2
Medlem
Det finns inga belägg för att det får barn att bete sig bättre.
Citera
2018-02-08, 11:01
  #3
Medlem
Womenundermyheels avatar
Det finns noll fakta som stödjer din tes. Det är snarare tvärtom, aga leder till raka motsatsen, olydiga och trotsiga barn. Vidare blir de dysfunktionella socialt, utvecklar hat och lär dem att den som är starkast har sista ordet samt har rätt.

Men med tanke på att du inte ens kan stava så vet jag inte ens varför jag tog dig på allvar. Du vill misshandla oskyldiga och de som inte kan försvara sig för att de inte slår tillbaka.
Citera
2018-02-08, 11:04
  #4
Medlem
Fistkramps avatar
Håller med... Svenskar är verkligen veklingar att lära sina barn rätt och fel. Men så ser vi vilken väg utveckling går, åt helvete...
Citera
2018-02-08, 11:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmadeleinee
jag tycker att fler barn borde fostras med aga så att de lär sig lyda. Svenska föräldrar är för slappa o messiga

Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Håller med... Svenskar är verkligen veklingar att lära sina barn rätt och fel. Men så ser vi vilken väg utveckling går, åt helvete...

Rent statistiskt är det snarare vara så att barn till utlänningar växer upp till att bli långt mindre laglydiga än barn med svenska föräldrar.
Citera
2018-02-08, 11:09
  #6
Avstängd
Pripps3.5s avatar
Om du tror att stryk är enda sättet att få barn att lyda, så är det du som borde ha stryk.
__________________
Senast redigerad av Pripps3.5 2018-02-08 kl. 11:13.
Citera
2018-02-08, 11:15
  #7
Medlem
Fistkramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Rent statistiskt är det snarare vara så att barn till utlänningar växer upp till att bli långt mindre laglydiga än barn med svenska föräldrar.

Det kan jag här och nu dementera att det så inte är fallet. Att barn som växer upp utan att veta vad som är rätt och fel är de barn som senare inte har några "gränser". Det är oftast barn som blir mobbare och senare psykopater eftersom deras föräldrar tillåtit dom att göra vad dom faller in. Att lära sina barn rätt och fel med aga ger tidigt signaler vad som är ok och inte ok
Citera
2018-02-08, 11:18
  #8
Moderator
Sun Rulers avatar
Om du behöver aga dina barn för att de skall agera korrekt och empatiskt så har du uppenbarligen misslyckats med din uppfostran. En sund och kärleksfull fostran med tydliga ramar för vad som är rätt och fel gör aga till något helt överflödigt.
Citera
2018-02-08, 11:18
  #9
Medlem
Womenundermyheels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Det kan jag här och nu dementera att det så inte är fallet. Att barn som växer upp utan att veta vad som är rätt och fel är de barn som senare inte har några "gränser". Det är oftast barn som blir mobbare och senare psykopater eftersom deras föräldrar tillåtit dom att göra vad dom faller in. Att lära sina barn rätt och fel med aga ger tidigt signaler vad som är ok och inte ok

Att ens tro att misshandel är jämlikt med uppfostran är efterblivet. Man märker ganska snabbt att du själv har blivit misshandlad i tidig ålder och försöker rationalisera ditt egna trauma. "Tänk hur olydig jag hade varit om jag inte hade blivit misshandlad!". Stockholmssyndrom.
Citera
2018-02-08, 11:25
  #10
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Det finns inga belägg för att det får barn att bete sig bättre.
Jo, det finns massvis. Det räcker med att förstå hur hjärnan fungerar för att förstå att det får folk att bete sig bättre. Självklart är den bästa uppfostran en blandning av belöning och bestraffning kombinerat med kärlek och trygghet. Inget barn ska vara rädd eller osäker på förälderns beteende, däremot ska de vara säkra på att de blir bestraffade om de gör något de redan vet att de inte får eller avstår från att göra vad de borde och belönade om de gör något bra.

Denna kombinationen används överallt i djurvärden och är den mest effektiva när det gäller att forma personers beteenden. Det är inte ens diskutabelt. Det som kan diskuteras däremot är vad bestraffningen ska utgöras av. Ibland räcker det att frånta barnen något de tycker om, ibland kan man förvägra dem något annat. Det svåra med detta är dock att barnet måste förstå kopplingen mellan de de gjorde innan och den framtida bestraffningen. Det enklaste och mest effektiva är smärta direkt i samband med att någon fått reda på vad de gjort eller ännu bättre, i samband med att handlingen utförs. Självklart är det inte tal om misshandel på något sätt, men barnet måste iaf börja gråta för att rätt effekt ska nås.

Enbart belöningar fungerar bra i de flesta fall, men det kommer inte fungera i samtliga fall. Enbart bestraffning fungerar till viss del ibland, men aldrig bra och det kommer aldrig vara tillräckligt. Kombinationen av de båda, varvat med mycket kärlek, tillit och trygghet är det som fungerar både bäst och oftast.
__________________
Senast redigerad av Necris 2018-02-08 kl. 11:28.
Citera
2018-02-08, 11:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Det kan jag här och nu dementera att det så inte är fallet. Att barn som växer upp utan att veta vad som är rätt och fel är de barn som senare inte har några "gränser". Det är oftast barn som blir mobbare och senare psykopater eftersom deras föräldrar tillåtit dom att göra vad dom faller in. Att lära sina barn rätt och fel med aga ger tidigt signaler vad som är ok och inte ok

Vad är det du dementerar? Svenska fängelser är fulla av utlänningar och barn till utlänningar. Uppenbarligen lärde sig dessa inte vad som är rätt och fel.

TS påstår att svenska barn borde agas för att bli lika lydiga som utlänningar. Det är befängt och oinformerat trams.

Att lära rätt och fel genom aga är bara ett tecken på att man är en usel kommunikatör och möjligen lågintelligent och/eller jävligt lat i sin roll som förälder.
Citera
2018-02-08, 11:27
  #12
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om du behöver aga dina barn för att de skall agera korrekt och empatiskt så har du uppenbarligen misslyckats med din uppfostran. En sund och kärleksfull fostran med tydliga ramar för vad som är rätt och fel gör aga till något helt överflödigt.
Och om då barnet medvetet bryter mot ramarna? Om barnet medvetet gör det som är förbjudet? Om det händer en gång och värdet på upplevelsen är större än din bestraffning, då kommer barnet göra om det igen och igen. Vad gör du då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback