Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-02-08, 22:14
  #37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Du nämnde snösockor.
Ja, de funkar och de funkar riktigt bra. Jag har använt sådana i riktigt djup snö. Jag, och hela åkeriet för den delen blev mäkta förvånade. Numera finns alltid en uppsättning i varje bil.
Jag föreslår att du köper en uppsättning och ger dig ut i djup snö och provar.
Och ja, du får dit dem på plats där du sitter fast.
Fråga mig inte hur eller varför, men funkar gör de.

Ps. Det är automat på alla bilar på åkeriet. Ds.
Nja. Har ju hittat en lösning att ha i bilen. Nu har jag kört automat i sju år o detta var första gången.
Halkskyddet som tipsades om var en bra grej att ha i en bil om man normalt inte kör snö/is.
Här handlade det om en parkering. Vägen i sig var ren.
Citera
2018-02-08, 22:40
  #38
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Fiffigt dude! Men var ska han fästa den?

Jag använde just den vinschen och fäste en bogserlina i ett träd. Gissa om bogserlinan gick av och snärtade till rejält. Jag slängde därför iväg handvinschen, farliga saker. Nu var det iofs en minibuss jag skulle få loss som kört fast i gräset och grävt ner sid dessutom i marken någon decimeter.

Slutade med att en traktor på ett flertal ton fick hjälpa mig loss.
Citera
2018-02-08, 23:21
  #39
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag använde just den vinschen och fäste en bogserlina i ett träd. Gissa om bogserlinan gick av och snärtade till rejält. Jag slängde därför iväg handvinschen, farliga saker. Nu var det iofs en minibuss jag skulle få loss som kört fast i gräset och grävt ner sid dessutom i marken någon decimeter.

Slutade med att en traktor på ett flertal ton fick hjälpa mig loss.

Ja, en vinchanordning är givetvis jättebra ibland, det jag menade var att TS tydligen befann sig i öppen terräng i Östergötland, dåligt med exempelvis träd att fästa vajern i.
Citera
2018-02-09, 00:37
  #40
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nja. Har ju hittat en lösning att ha i bilen. Nu har jag kört automat i sju år o detta var första gången.
Halkskyddet som tipsades om var en bra grej att ha i en bil om man normalt inte kör snö/is.
Här handlade det om en parkering. Vägen i sig var ren.
En lösning som hjälper dig en halvmeter ja.
Det finns väglag som kräver mer och där är sockorna idealiska när du behöver få ner adrenalinnivån.
Citera
2018-02-09, 00:44
  #41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, en vinchanordning är givetvis jättebra ibland, det jag menade var att TS tydligen befann sig i öppen terräng i Östergötland, dåligt med exempelvis träd att fästa vajern i.
Ankare

http://www.winchbin.com/wp-content/u...nch_anchor.jpg
Citera
2018-02-09, 11:03
  #42
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
En lösning som hjälper dig en halvmeter ja.
Det finns väglag som kräver mer och där är sockorna idealiska när du behöver få ner adrenalinnivån.
Visst är det så. För andra kan detta vara ett alternativ. I mitt fall så kör jag aldrig på sådanna vägar utan håller mig på röjda vägar. Det som hände var att jag körde åt sidan för att parkera o kom därmed ut i snön. Hade bilen varit manuell så hade jag tagit mig loss utan problem men detta blev en ny situation för mig. Den kan hända igen då jag ofta parkerar på detta sätt samt att vår snöröjning på parkeringen gärna bygger småvallat. Var många som hade ett helvete att ta sig loss från parkeringen i lördags när jag valde att låta bilen stå.
Missuppfatta mig inte nu.
Ditt tips är skitbra för många andra. Det är bara att det inte kommer passa mig. Men samtidigt kommer tråden vara sökbar för alla andra som gått över till automat o upptäcker ett hoppsan.
Citera
2018-02-09, 18:07
  #43
Medlem
En spade är oftast det bästa och enklaste. En vanlig orsak till fastkörning i snö är ju att man hänger sig på buken eftersom snön där packas ihop till en "kudde" som långsamt lyfter bilen tills hjulen inte når ner. Då får man skyffla bort "kudden" och backa tillbaka samma väg man kom.
Har en KLAS* liggande då dessa tar minimalt med plats men håller extremt hög kvalité jämfört med precis allt annat som säljs i samma format. Glöm "NATO" eller "TACTICAL" eller allt som kostar 1000 spänn på naturkompaniet - eftersom vikt inte är ett problem. Just funktionen att man kan låsa den som en flåhacka är kanon för att raka ut snö under bilen.

Om du har plats så finns även dessa att tillgå.
https://www.suigeneris-buyonline.co.uk/sand-ladders

Själv har jag två sådan här från forna dagar då jag sysslade med offroad, men på den tiden var de monterade utanpå fordonet...
https://www.nakatanenga.de/zubehoer/...200cm-standard

En Tifor manuell winch är kanon - men dyra.

*Kort Lätt Attack Spade
http://www.rodastjarnan.com/37034-f1.jpg
__________________
Senast redigerad av martinator 2018-02-09 kl. 18:11.
Citera
2018-02-19, 12:07
  #44
Medlem
Det går alldeles utmärkt att gunga sig loss ur snö med automatlåda, det har jag gjort många gånger. Har bilen en konventionell automatisk växellåda med momentomvandlare så fungerar det t o m bättre än vad det gör med en manuellt växlad bil.

Jag minns hur farsgubben gungade loss vår automatväxlade Volvo 245 L när bilen hade fastnat i en grusgrop i Bullarebygden någon gång 1975-1977.
Citera
2018-02-23, 08:46
  #45
Medlem
Det brukar räcka med att släppa gasen för att få en automat att "gunga". Kör fram och tillbaka tills du skapat lite spelrum. Du kan lägga snökedjor under hjulen också, inte runt hjulen, om du bara behöver komma loss. Men kedjor väger mer än andra alternativ.
Citera
2018-02-23, 10:45
  #46
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det brukar räcka med att släppa gasen för att få en automat att "gunga". Kör fram och tillbaka tills du skapat lite spelrum. Du kan lägga snökedjor under hjulen också, inte runt hjulen, om du bara behöver komma loss. Men kedjor väger mer än andra alternativ.
Det var just det som var problemet. När jag släppte gasen så ställde sig bilen tvärstill. Den lämnade inte breddningen av diket man breddar upp.
Kanske att jag gjorde fel eller så är Volvos nyare växellådor olik andra?
Citera
2018-02-23, 11:59
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det var just det som var problemet. När jag släppte gasen så ställde sig bilen tvärstill. Den lämnade inte breddningen av diket man breddar upp.
Kanske att jag gjorde fel eller så är Volvos nyare växellådor olik andra?
Det är klart att när bilen inte rör sig ur fläcken vare sig du gasar eller inte kan du inte gunga heller. Då får du lägga nåt friktionshöjande under hjulen. De borde ha diffspärr som på lastbilar, men det är väl för dyrt. Då rekommenderar de fyrhjulsdrift i stället.
Citera
2018-02-23, 12:13
  #48
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är klart att när bilen inte rör sig ur fläcken vare sig du gasar eller inte kan du inte gunga heller. Då får du lägga nåt friktionshöjande under hjulen. De borde ha diffspärr som på lastbilar, men det är väl för dyrt. Då rekommenderar de fyrhjulsdrift i stället.
Jojo. Men du missar att bilen stod tvärstill NÄR jag släppte gasen. Med andra ord så gasade jag försiktig o sedan släppte.
Alternativet hade varit att gasa åt båda hållen o växla mellan D o R med risk att köra fast ännu hårdare.
Men som jag skrivit tidigare i tråden så köpte jag ett halkskydd att testa om det händer igen.
Så för just mig är problemet löst för nu.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback