Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-08, 02:54
  #1
Medlem
Hej

Finner ej svar irl så det får bli gamle flashback.
Det gäller några funderingar.

Bakgrund:
Fick en Asp-diagnos i mindre kommun.
Flyttade till en större kommun och bodde andra hand på en ort (universitetsstad) ett halvår.
Sökte LSS i den nya kommunen, blev beviljad serviceboende.
Bor nu i nyproduktion-hyresrätt 2 mån efter ansökan(!). Hyran måste jag stå för.
Får det verkligen gå till såhär?

Det innebär att man kan flytta in hos folk man känner och söka bostäder i icke-hemkommunen.
På sätt och vis har jag ju hoppat över en lång bostadskö.
Nämnt detta till många runt LSS ärendet men det verkar tydligen ok enligt dom.
Vad tycker ni om det?

Efter påläsning av diagnosen känner jag inte igen mig alls i beskrivningen runt symptomen, och kommer söka second opinion. Läste på och var alltså medveten om detta. Alltså har jag sökt LSS fast jag inte känner igen mig i min diagnos.
Om det nu blir att diagnosen avskrivs, borde jag tappa rätten till denna bostad.
Är det då nu denna kommun som ska se till att jag får ett boende eller blir det att packa väskan hem till päronen?
Anses det ohederligt att denna nya kommunen ska ordna boende då?

Om det nu visar sig att jag inte har diagnosen, visar inte det hur skört detta system är?
Har haft ärligt uppsåt rakt igenom.
Är helt övertygad att diagnosen är felställd.
Sökte bostaden trots att jag inte känner igen mig i min diagnos.
Kunde inte missa chansen då denna stad erbjuder långt mycket mer än en liten ort, T.ex fler olika sporter finns här som jag skulle vilka hålla på med. Detta saknas där jag ursprungligen kom ifrån.
Jag har också tagit socbidrag några gånger men betalat hela summan tillbaka frivilligt.

Ursäktar knacklig språkuppbyggnad, trött.

Har jag dragit en vinstlott?
Är jag oetisk?
Tankar?
Vad tycker ni jag bör göra?

Samvetet gnager och jag vill gärna höra vad ni anser. Jag är väldigt mån om att göra det rätta.
Citera
2018-02-08, 03:02
  #2
Medlem
Sainsburyss avatar
Nu tycker jag inte du visar några symptom på asperger, men sånt kan ju vara svårt att se genom en text.

Det jag tycker du borde göra är att be om ett andra utlåtande om det nu heter så.

Har du svårt att förstå sarkasm? Har du svårt att känna empati? Eller hålla hygienen ren med mera? Det är ett väldigt utbrett och komplex diagnos.
Citera
2018-02-08, 03:04
  #3
Medlem
cece123s avatar
På vilket sätt skulle du inte ha ASD,
sättet du skriver på får mig att tro att du har det.
Citera
2018-02-08, 03:09
  #4
Medlem
Ett väldigt tydligt Asperger tecken är din närmast heroiska ärlighet, detta i en tid av mördande oärlighet i samhället
Citera
2018-02-08, 03:23
  #5
Medlem
Det beror på hur övertygad du själv är att du inte har en diagnos, samt hur villig du hade varit att vänta på ett annat utlåtande. D.v.s antingen blev det oetiskt då du gick emot vad du själv tror på; eller så blir det oetiskt först om det andra utlåtandet kommer och det visar sig att du inte har diagnosen.

Det är upp till dig vad du anser oetiskt, men faktumet är att just nu har någon bedömt att du har en diagnos och en annan att du behöver boendestöd. Bara tacka och ta emot helt enkelt...

Tycker egentligen det oetiska vore kanske att inte följa upp om din diagnos är korrekt. Du måste antingen acceptera din diagnos eller hitta ett eget boende (vilket du bör göra i det långa loppet, med eller utan diagnos)
__________________
Senast redigerad av har 2018-02-08 kl. 03:25.
Citera
2018-02-08, 03:41
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Varför tror du att du inte har Asperger? Vad baserar du det på lite mer exakt?
Citera
2018-02-08, 06:43
  #7
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Äsch då, asperger är inget farligt. Hellre det än folk med adhd. Asperger är ju mer softa! Sätt er ner
Citera
2018-02-08, 11:33
  #8
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Nu tycker jag inte du visar några symptom på asperger, men sånt kan ju vara svårt att se genom en text.

Det jag tycker du borde göra är att be om ett andra utlåtande om det nu heter så.

Har du svårt att förstå sarkasm? Har du svårt att känna empati? Eller hålla hygienen ren med mera? Det är ett väldigt utbrett och komplex diagnos.

Finns folk som blir diagnostiserade med asperger vilka förstår sarkasm, inte alls har problem med hygienen.
Att de har problem med att känna empati är dock den värsta fördomen.

Är det någon som gjort något etiskt fel så är det psykiatrikern som satt diagnosen.
Citera
2018-02-08, 12:46
  #9
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohj
Hej

Finner ej svar irl så det får bli gamle flashback.
Det gäller några funderingar.

Bakgrund:
Fick en Asp-diagnos i mindre kommun.
Flyttade till en större kommun och bodde andra hand på en ort (universitetsstad) ett halvår.
Sökte LSS i den nya kommunen, blev beviljad serviceboende.
Bor nu i nyproduktion-hyresrätt 2 mån efter ansökan(!). Hyran måste jag stå för.
Får det verkligen gå till såhär?

Det innebär att man kan flytta in hos folk man känner och söka bostäder i icke-hemkommunen.
På sätt och vis har jag ju hoppat över en lång bostadskö.
Nämnt detta till många runt LSS ärendet men det verkar tydligen ok enligt dom.
Vad tycker ni om det?

Efter påläsning av diagnosen känner jag inte igen mig alls i beskrivningen runt symptomen, och kommer söka second opinion. Läste på och var alltså medveten om detta. Alltså har jag sökt LSS fast jag inte känner igen mig i min diagnos.
Om det nu blir att diagnosen avskrivs, borde jag tappa rätten till denna bostad.
Är det då nu denna kommun som ska se till att jag får ett boende eller blir det att packa väskan hem till päronen?
Anses det ohederligt att denna nya kommunen ska ordna boende då?

Om det nu visar sig att jag inte har diagnosen, visar inte det hur skört detta system är?
Har haft ärligt uppsåt rakt igenom.
Är helt övertygad att diagnosen är felställd.
Sökte bostaden trots att jag inte känner igen mig i min diagnos.
Kunde inte missa chansen då denna stad erbjuder långt mycket mer än en liten ort, T.ex fler olika sporter finns här som jag skulle vilka hålla på med. Detta saknas där jag ursprungligen kom ifrån.
Jag har också tagit socbidrag några gånger men betalat hela summan tillbaka frivilligt.

Ursäktar knacklig språkuppbyggnad, trött.

Har jag dragit en vinstlott?
Är jag oetisk?
Tankar?
Vad tycker ni jag bör göra?

Samvetet gnager och jag vill gärna höra vad ni anser. Jag är väldigt mån om att göra det rätta.
Be om fler utlåtanden av fler olika läkare.
Om du inte längre har de behoven så får du inte behålla ett seviceboende.
Dvs du tillhör inte LSS mer och tillhör inte klienteriet Asberger mer.
Oetisk vet jag inte men du tar en plats för någon som har behov av ett serviceboende.
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-08 kl. 12:48.
Citera
2018-02-08, 18:44
  #10
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Finns folk som blir diagnostiserade med asperger vilka förstår sarkasm, inte alls har problem med hygienen.
Att de har problem med att känna empati är dock den värsta fördomen.

Är det någon som gjort något etiskt fel så är det psykiatrikern som satt diagnosen.

Ja det var därför jag menade på att det är en komplex diagnos.
Försökte mer bara få en idé om han ens har det eller ej för om man utför från tråden och sättet att skriva så tycker jag inte det ser ut som han har aspergers.
Citera
2018-02-18, 13:14
  #11
Medlem
lucifersatans avatar
Har du behov av ett serviceboende? då är det ok. Annars är det helt fel åt helvete. Jag har också asperger, jag fick stå i bostadskön som alla andra. Men jag har inte något behov av ett service boende. Har du inte behov utan utnyttjar det för att få en bostad så har någon på LSS gjort ett allvarligt tjänstefel.
Citera
2018-03-04, 20:16
  #12
Medlem
Tackar för alla svar, har läst igenom.

Jag "vet" ju att jag inte har asperger.
Upptäckt nu jag vill bort härifrån så småningom...
Men det är bättre att jag bor här tills vidare trots allt.

Frågeställningen blir ju om man gjort något fel när jag "vet" att jag inte har diagnosen och en second opinion också skulle bekräfta samma sak senare.
Undrar nu om kommunen sparkar mig ut på gatan om diagnosen upphävs.

Det blir ju nästan filosofiskt vems verklighetsuppfattning som verkligen är sann (eller om bådas är fel).
Om så hela Sveriges psykiatriker/läkarkår skulle säga att man har asperger håller jag ju inte med, då undrar man ju vems verklighetsuppfattning som verkligen stämmer.

I alla fall, nu står man här... Får utgå härifrån.
Jag ska skynda mig så snabbt jag kan.
Återkommer i tråden efter second opinion-utlåtande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback