Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-04-13, 13:53
  #25
Medlem
Här har du en riktig kaffenörd som snackar om vatten till kaffe ratios i 10 minuter :P
https://www.youtube.com/watch?v=ipB6P1uzNYM&t=270s

Personligen tycker jag man kan skippa pressobryggare.
Dels för att det kan bli smul i kaffet och dels för att det är lite smådrygt att behöva stå i vasken och skölja ur kaffesumpen ur botten på presskannan, och pilla bort kaffesmulorna i metallfiltret.

Jag föreslår att man helt enkelt köper en lös filtertratt och ställer den ovanpå sin mugg (eller termos/glaskanna) och kör drip coffee stilen.
Alternativt Aeropress.

Om man har en gammal presskanna hemma men är less på att behöva rengöra filtret osv så föreslår jag nästan att man bara skippar själva press/filter-grejen och bara använder glaskannan för att låta kaffet dra - och sen häller över alltsammans i en filtertratt över sin kaffekopp/serveringskanna, så att man får det lite bättre filtrerat och slipper smulet - samt samlar upp det mesta av sumpen i filtret och kan slänga det i komposten enkelt.
För man vinner ingenting rent smakmässigt på själva 'pressandet'. De flesta kaffenördar förespråkar till och med att man ska undvika den biten.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-04-13 kl. 14:02.
Citera
2019-08-02, 11:09
  #26
Medlem
Jagozars avatar
Ingen här som verkar veta vad dom pratar om..

Som regel för fransk press kaffe så har man 6g kaffe per deciliter vatten. Man kan ha i mer eller mindre beroende på personlig smak såklart.

Rekommenderar dig även att mala dina egna bönor också. Helst i en kaffekvarn med koniskt kvarnverk, så som en Wilfa WSCG-2.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback