Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-07, 20:15
  #1
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag är lite av en nybörjare på det här, men om en längre text skrivs i <p></p> i XML, så går det att använda CSS för att snygga till designen och upplägget på texten i paragraferna (även lägga till bakgrundsfärg, ändra textstorlek, etc.). Nu undrar jag hur man skulle göra i CSS om man vill att en större textmängd i XML skall lägga sig "rakt" på båda sidorna. Exempel:

Jag vill inte ha det så här:

<p>xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxx</p>

Utan så här:

<p>xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx</p>

Förstår ni hur jag menar och hur använder jag mig av CSS för att få till detta i XML-texten? Samma funktion finns i de flesta ordbehandlingsprogram.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2018-02-07 kl. 20:18.
Citera
2018-02-07, 21:48
  #2
Medlem
justify bish
Citera
2018-02-07, 21:58
  #3
Medlem
Sitkins avatar
Detta är väl något som skulle kunna göras mha xslt? Eller vill du göra dett specifikt med css?
Citera
2018-02-08, 05:15
  #4
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tack för era svar.

p { text-align: justify;
}

löste problemet. XSLT verkar rimligt, är dock inte riktigt där ännu. Experimenterar på egen hand med CSS+XML för tillfället.
Citera
2018-02-10, 21:51
  #5
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Detta är väl något som skulle kunna göras mha xslt? Eller vill du göra dett specifikt med css?

Jag inser nu att jag vill göra det med XSLT. Efter att ha läst på lite så inser jag att XSLT är det korrekta tillvägagångssättet, då det passar mitt ändamål bättre. Berätta gärna lite mer om hur jag kan använda mig av XSLT för frågan i trådstarten. Jag har läst:

https://www.w3schools.com/xml/xml_xslt.asp