Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-07, 19:01
  #1
Medlem
Jag ska åka till USA i år har jag bestämt (Maj-Okt) någon gång och jag vill ha lite tips om vart jag bör åka för att få ut så mycket som möjligt? Förra året åkte jag utomlands första gången själv och då blev det Las Vegas och den resan är jag riktigt nöjd med. Det som gjorde att jag valde Vegas var för att man kunde gå på shower på kvällarna, dagstur till GC på dagen och Hoover dam bland annat. Lite av allt med andra ord. Det var ju en väldigt begränsad yta man rörde sig på och det var enkelt att göra det man ville och säkert.

Nu vill jag åka igen och undrar vart jag bör åka härnäst för att få ut så mycket av det som möjligt? Jag gillar att se natur och nationalparker som GC men även stad. Jag har tidigare varit lite nojig för att hyra bil då jag är rädd att få punktering och bli fast i ödemarken men rädsla vill jag inte ska förstöra mina resplaner.
Citera
2018-02-07, 20:16
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamflygare
Jag ska åka till USA i år har jag bestämt (Maj-Okt) någon gång och jag vill ha lite tips om vart jag bör åka för att få ut så mycket som möjligt? Förra året åkte jag utomlands första gången själv och då blev det Las Vegas och den resan är jag riktigt nöjd med. Det som gjorde att jag valde Vegas var för att man kunde gå på shower på kvällarna, dagstur till GC på dagen och Hoover dam bland annat. Lite av allt med andra ord. Det var ju en väldigt begränsad yta man rörde sig på och det var enkelt att göra det man ville och säkert.

Nu vill jag åka igen och undrar vart jag bör åka härnäst för att få ut så mycket av det som möjligt? Jag gillar att se natur och nationalparker som GC men även stad. Jag har tidigare varit lite nojig för att hyra bil då jag är rädd att få punktering och bli fast i ödemarken men rädsla vill jag inte ska förstöra mina resplaner.
Jag var till USA för några år sedan, vi gillade New York (världens bästa stad?), Chicago, San Fransisco, Washington, Miami/Florida och säkert några fler städer jag missat.

Köra bil i USA är hur lugnt som helst, det behöver du inte oroa dig för.
Citera
2018-02-07, 20:17
  #3
Medlem
gato12s avatar
Los Angeles? Det finns rätt mycket anslående natur i närheten. Både öknar och berg. Sedan är ju Highway 1 upp till San Fransisco anslående så det räcker.
Men det vet väl Kausti mer om...
Citera
2018-02-08, 00:03
  #4
Medlem
New York
Citera
2018-02-08, 00:08
  #5
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GNAZIX
New York
Mjoo, där har man inga fritidsproblem direkt.

Men inte så mycket rolig natur i närheten?
Citera
2018-02-08, 13:36
  #6
Medlem
Kalifornien är väldigt enkelt att ta sig runt i och man kan uppleva väldigt mycket storstad och natur på begränsad yta. Allt från nordligaste delarna ner till San Diego tycker jag är helt fantastiskt.
Vi brukar oftast utgå från Los Angeles, sen kör man en lagom loop genom det man vill se. Finns många nationalparker och state parks att besöka.

En annan helt otroligt vacker stat är Utah. Men det är en hel del ödemark att ta sig genom och enklast är nog att flyga till Las Vegas tror jag. Just området runt Nevada, Arizona och Utah är helt fantastiskt. Men gillar man inte att köra bil så blir det jobbigt.

Maj till oktober är ganska välbesökt, så man får räkna med lite högre priser och att det kan vara fullbokat på många ställen om man inte är ute i god tid.
Citera
2018-02-28, 20:47
  #7
Medlem
Det jag alltid gillat bäst med USA är nationalparkerna. Typ Yosemite, Grand canyon, death valley, redwoods etc. Bil är nästan ett måste såvida man inte bara stannar några dagar. Vill du se så mycket som möjligt är det Californien som gäller.
Citera
2018-02-28, 21:12
  #8
Medlem
Bravess avatar
Som andra sagt, kan verkligen rekommendera Kalifornien, här finns det mesta. Fina städer med mycket att titta/hitta på, men även en hel massa natur av olika sorter beroende på vad för slags natur man vill uppleva. Givetvis måste du hyra bil, här du rädd för problem/punka eller vad det nu må vara kan du bara fråga uthyrarna om hur det funkar och vem du bör ringa, borde inte vara några problem alls.

Tar du dig mellan LA och SF så tycker jag inte du ska missa Point Bonita Lighthouse, du har en väldigt trevlig promenad hela vägen ut till fyren, och väl där har du en riktigt fin utsikt över havet och kusten. Väl värt den "långa" promenaden.
Citera
2018-03-01, 11:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag var till USA för några år sedan, vi gillade New York (världens bästa stad?), Chicago, San Fransisco, Washington, Miami/Florida och säkert några fler städer jag missat.

Köra bil i USA är hur lugnt som helst, det behöver du inte oroa dig för.
Nej tokyo är världens bästa stad
Citera
2018-03-01, 11:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Som andra sagt, kan verkligen rekommendera Kalifornien, här finns det mesta. Fina städer med mycket att titta/hitta på, men även en hel massa natur av olika sorter beroende på vad för slags natur man vill uppleva. Givetvis måste du hyra bil, här du rädd för problem/punka eller vad det nu må vara kan du bara fråga uthyrarna om hur det funkar och vem du bör ringa, borde inte vara några problem alls.

Tar du dig mellan LA och SF så tycker jag inte du ska missa Point Bonita Lighthouse, du har en väldigt trevlig promenad hela vägen ut till fyren, och väl där har du en riktigt fin utsikt över havet och kusten. Väl värt den "långa" promenaden.

Vägen ut mot Point Bonita har man även en fantastisk vy över Golden Gate och SF om det nu inte är tjock dimma som vanligt.

Några mil norrut finns en liten by som heter Bolinas som är lite småmysig. Bor en massa konstnärer och andra bohemer som inte riktigt är förtjust av att fylla byn med turister, så enligt rykten brukar dom plocka ner skyltarna så att det inte skall vara så lätt att hitta dit.

Där i kring i Lucas Valley ligger även Skywalker Ranch om man är ett Star Wars fanboy av rang. Har dock aldrig varit dit... gissar att det inte är så mycket att se då man inte tar sig in någonstans?! Men någon kanske har varit äch kan berätta mer?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2915588

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback