Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-02-09, 18:23
  #73
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Notera att detta uttryck inte alltid är kopplat till terrorhandlingar, utan det kan ropas ungefär som vi skriker "herregud" om något inträffar. Så släpp terrortanken.

Är vi säkra på att frasen kan nyttjas så?

Ett flygplan (Egypt air?) gick ner sig i Atlanten för en herran massa år sedan, där de sista röstupptagningarna var piloten som mumlade något i stil med "jag litar på herren gud" på arabiska. Inte Allahu Akhbar alltså men något liknande, och det bör väl vara den frasen som isf. borde ha använts ombord den aktuella spårvagnen.
Citera
2018-02-09, 20:01
  #74
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Är vi säkra på att frasen kan nyttjas så?

Ett flygplan (Egypt air?) gick ner sig i Atlanten för en herran massa år sedan, där de sista röstupptagningarna var piloten som mumlade något i stil med "jag litar på herren gud" på arabiska. Inte Allahu Akhbar alltså men något liknande, och det bör väl vara den frasen som isf. borde ha använts ombord den aktuella spårvagnen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Takb%C4%ABr

Citat:
Den används även i en mängd andra olika sammanhang såsom vid bön, som en informell trosbekännelse, för att understryka rädsla eller oro, för att uttrycka glädje eller framgång eller för att uttrycka fast beslutsamhet (speciellt i politiska sammanhang).

Med det sagt så kan jag inte ett skvatt arabiska, så jag kan ju ha blivit trollad av Wikipedia. Stycket har sett så ut i över ett år dock.
Citera
2018-02-09, 20:04
  #75
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neapel
Åkte från Frölunda torg kl 1530. Var på väg hem från jobbet. När vi kom till axel Dahlströms torg. Så kom det en spårvagn jättefort bakifrån. Reagerade för att det var konstigt! Den körde in på stickspåret där. Hade gul 2. Spårvagnen som körde in i baken hade 1. Men föraren kan ändra det. Kan han ha stått där o väntat. För att vända och krocka med flit. Axel d är hållplatsen efter nymisgatan.

PS. Ursäkta osammanhängande text men skriver på telefonen och trött
Ledsen. Men det var inte mycket som stämde här. Spårvagnen kan ju inte komma efter din vagn om det kör in i det du kallar stickspår..då detta ligger åt andra hållet mot Frölunda. Hållplatsen efter Nymilsgatan är Lantmilsgatan. INTE Axel Dahlströms Torg
Citera
2018-02-11, 14:10
  #76
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Är vi säkra på att frasen kan nyttjas så?

Ett flygplan (Egypt air?) gick ner sig i Atlanten för en herran massa år sedan, där de sista röstupptagningarna var piloten som mumlade något i stil med "jag litar på herren gud" på arabiska. Inte Allahu Akhbar alltså men något liknande, och det bör väl vara den frasen som isf. borde ha använts ombord den aktuella spårvagnen.
Absolut! Jag är tillsammans med arbisktalande person och frasen kan nyttjas på det sättet.
I detta klipp, där en snubbe får prygel, så skriker han den frasen ca 5 min i klippet.
http://corpun.com/vidju.htm
Citera
2018-02-11, 15:31
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Både skrek arabtjohej (enl. ovan) och ringde samtidigt? Stor poäng att ringa i klockan mot en stillastående vagn framför... Ringandet måste mest sannolikt varit en reflex från föraren såvida föraren inte gjorde banzai och ville ha extra musik. Passagerarna tar inte någon särskild notis om en sådan varning.

Poängen med att ringa i klockan är att ge dom i vagnen framför en chans att reagera. Oavsett hur effektivt det är i praktiken så är det en sak förare är mycket vana vid att göra när folk går runt som zombies på stan stirrandes i sina mobilskärmar.
Citera
2018-02-12, 13:45
  #78
Medlem
pingvinhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Fast det skiter de nog högaktningsfullt i. Tror vi går mot kameror i varje gathörn. När polisen inte klarar sitt uppdrag ropas det efter mer bevakning.

Tänkte mest att kameran kan visa om föraren gjort något galet. Rimligtvis borde man se att man är på väg att köra in i röven på en stillastående vagn. Han måste sovit eller på annat sätt varit ouppmärksam.
Mig veterligen filmar dessa kameror inte mot hytten - de är till för bevismaterial vid brott..

Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Poängen med att ringa i klockan är att ge dom i vagnen framför en chans att reagera. Oavsett hur effektivt det är i praktiken så är det en sak förare är mycket vana vid att göra när folk går runt som zombies på stan stirrandes i sina mobilskärmar.

När föraren trycker bromspedalen i botten låser den sig i ett läge efter maximal driftbroms, där flertalet bromsar aktiveras samtidigt, samt ringklockan. Därav ringandet.
Citera
2018-02-12, 19:28
  #79
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Poängen med att ringa i klockan är att ge dom i vagnen framför en chans att reagera. Oavsett hur effektivt det är i praktiken så är det en sak förare är mycket vana vid att göra när folk går runt som zombies på stan stirrandes i sina mobilskärmar.

Nu kan jag berätta för dig att det på den aktuella platsen inte överhuvudtaget är sannolikt att folk promenerar. På samma sätt som folk oftast inte spankulerar runt i Tingstadstunneln. Ser man en person på spåret där är det främst psyket man ringer, snarare än spårvagnsklockan.

Citat:
Ursprungligen postat av pingvinhelvete
När föraren trycker bromspedalen i botten låser den sig i ett läge efter maximal driftbroms, där flertalet bromsar aktiveras samtidigt, samt ringklockan. Därav ringandet.

Tack, en betydligt vettigare förklaring.
Citera
2018-02-14, 18:26
  #80
Medlem
Fezziks avatar
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...ckan-1.5180461
Citat:
Spårvagnen låg efter tidtabellen – det hävdar den spårvagnsförare som framförde den spårvagnen som körde in i en stillastående spårvagn vid Marconigatan i Göteborg den 7 februari.

Föraren uppger även i den anmälan om olycka som Göteborgs Spårvägar skickat in till Arbetsmiljöverket att skyltningen på vagnen inte var färdig när föraren tog över fordonet. Vidare uppger hen följande:

"Är redan 3-4 minuter sen så tänker det får jag åtgärda senare. På Marklandsgatan får jag vänta lite på passagerare från bussar och blir ännu senare iväg från denna hållplatsen."

Därefter uppger spårvagnsföraren att hen ökade hastigheten till 40 kilometer i timmen i höjd med Nymilsgatan. Syftet ska ha varit att få en tidslucka för att hinna se över spårvagnen vid ändhållplatsen.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback