Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-07, 17:48
  #1
Medlem
cerealtubemans avatar
Jag har länge längtat till att lämna Sverige blir dock aldrig av stannar vid planer och googlade Ni som har flyttat ge mig gärna råd. Kollar inom EU och är sugen på Kanarieöarna är just nu i Gran Canaria för att känna av stämningen och kolla omgivningarna.

Vad behöver man tänka på
Vad är skillnaden på Gran Canaria och exempelvis Lanzarote eller Teneriffa
Hur går det till att hyra, finns det svenska bostadsförmedlingar. Hyrorna ligger som i Sverige minus sämre standard lite har jag läst på.
Hur är det här under varma månader vintern är som en svensk sommar
Om jag väljer Gran Canaria någon som kanske bor här som kan tipsa om bostadsområden?

Mina krav är inte höga söker en studio apartment om det ingår tvätt- och diskmaskin är det ett plus. Nu vet jag inte om jag vill bo här resten av mitt liv köpa är i dagsläget inte ett alternativ.
Citera
2018-02-07, 21:11
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Du har även Fuerteventura som är den största ön och av många anses som den vackraste. Gran Canaria är mycket sand, berg och kalt. Teneriffa är bördig, ofta moln beroende på vulkanen. Lanzarote är den svarta vulkanön.

Temperatur som en dålig svensk sommar. 15-25 grader på vintern, oftast runt 25.

Du bör tänka till innan du flyttar. Speciellt på Gran Canaria har det vält in negrer och när nu flyktingströmmarna från Afrika (fastlandet) ökar är det möjligt att de här fina öarna får mer problem.
Citera
2018-02-08, 10:40
  #3
Medlem
Ogdens avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Spanien
/Moderator
Citera
2018-02-10, 20:28
  #4
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Du har även Fuerteventura som är den största ön och av många anses som den vackraste. Gran Canaria är mycket sand, berg och kalt. Teneriffa är bördig, ofta moln beroende på vulkanen. Lanzarote är den svarta vulkanön.

Temperatur som en dålig svensk sommar. 15-25 grader på vintern, oftast runt 25.

Du bör tänka till innan du flyttar. Speciellt på Gran Canaria har det vält in negrer och när nu flyktingströmmarna från Afrika (fastlandet) ökar är det möjligt att de här fina öarna får mer problem.

Vet inte hur det är på de andra öarna, men på Fuerteventura har de problem med squatters.. mycket marockaner som bryter sig in i semesterhem och bosätter sig där. :/
Citera
2018-02-11, 01:16
  #5
Medlem
Gran Canarias fördel stavas Las Palmas. En riktig spansk stad med fin strand i centrum.
Citera
2018-02-21, 00:30
  #6
Moderator
HelgeBuks avatar
Är inne på samma spår och var där nere i höstas för att precis som du "kolla läget".

La Palma är helt underbart tycker jag, likaså norra Teneriffa, men då gillar jag verkligen gröna skogar och tycker sånt är ganska viktigt. Har du inget emot sand och torka spelar det nog ingen större roll. Las Palmas gillade jag också mycket, fullvärdig stad, ungefär som Göteborg i storlek fast betydligt större och billigare utbud av restauranger och affärer och sånt. För att inte tala om skillnaden i klimat...

Det svåra som utlänning lär vara att hitta ett vettigt jobb. Men gillar du att jobba med människor finns förstås alla möjligheter inom turism. Många svensktalande söks till hotell och restauranger i turistområdena har jag sett.


Att det skulle ha "vällt in negrer" var åtminstone inget jag la märke till i höstas. Visst finns det såna, men enligt min bedömning var de både färre och mer välanpassade än i många svenska områden. Inget problem således.
Citera
2024-02-12, 11:57
  #7
Medlem
HeavyPops avatar
Hur går det för dig?

Jag o frugan funderar också på att flytta dit.
Rent praktiskt; hur mycket pengar måste man ha?
Hur gör man med sina mediciner? Etc...
Citera
2024-02-12, 17:32
  #8
Medlem
Stoolers avatar
Jag bor på Gran Canaria sedan 3 år tillbaka och trivs bra så långt. Jag är egenföretagare och jobbar på distans mot internationella kunder (inte Spanien). Innan jag lämnade Sverige så hade jag bokat 3 veckors boende via www.booking.com ,en hyrbil via www.cicar.com samt bokat ett antal lägenhetsvisningar under de 3 veckorna. Ett bra ställe att kolla lägenheter är www.idealista.com, finns som app också.

För min del så var boendestandard mer avgörande än något annat. Dessutom ville jag inte bo i Las Palmas utan någonstans på södra delen av ön då klimatet är mer tilltalande. Puerto Rico, San Agustin och delar av Playa del Ingles föll bort också. Främst för att priserna är höga i förhållande till vad man får för pengarna. Som fast boende ville jag ha tillgång till ett riktigt kök och det är svårt att hitta i turistorterna där kök och vardagsrum ihop är halva ytan av vad balkongen är.

San Fernando, El Tablero och Sonnenland är exempel på platser där det finns "riktiga" lägenheter. Där är det också nära till affärer och det svämmar inte över av turister. Konstaterade att skillnaden på butikspriserna mellan SPAR-butikerna i San Agustin och Sonnenland var närmare 25% också. Kostnaden för att hyra en möblerad lägenhet varierar givetvis, men räkna med att betala €700-900 för en lägenhet med ett sovrum, vardagsrum och kök på totalt 40-50m2. på turistorterna €250-300 mer.

Flyktingströmmen har avtagit efter hand, det är heller inget man märker eftersom de skeppas till ett uppsamlingsläger norr om Las Palmas innan de skickas antingen tillbaka hem eller vidare för asylprövning på fastlandet. Läste att ca 95% av de som lyckas ta sig till öarna skeppas tillbaka till Afrika efter ett par veckor.

Kostnader: Vad gäller mat så är allt som är producerat på ön billigt när det är säsong, jordgubbarna har just kommit och kostar just nu runt €2.50 för en 500g kartong. I april kan man hitta samma kartong för €1. Samma sak med tomater, apelsiner, meloner och bananer. Sånt som fraktas hit är det en prisnivå liknande den i Sverige. Jag lagar nästan all mat själv utom pizza, sushi eller besök på Burger King ibland. Min kostnad för mat och förbrukningsvaror ligger på runt €280-320/mån och då snålar jag inte.

Bensinen är billig! Kanarieöarna har status liknande den Åland har. Mycket som är skattefritt och det är lägre moms än på fastlandet. Hyrde bil ett längre tag inledningsvis och betalade €500/mån men hyrbilspriserna varierar kraftigt med efterfrågan. En bra grej är att man får köra 125cc Scootrar på B-kortet om man haft det i minst 5 år. Det står på önskelistan för i år, det blir förmodligen en ny Yamaha. En scooter ligger på mellan €3500-4500 beroende på tillverkare.
Citera
2024-02-12, 22:21
  #9
Medlem
OlympicGamess avatar
du ska inte flytta nånstans om det inte är så att du kan leva dig igenom flytten som ett liv där med vänner och bekanta som samtidigt med dig flyttar tillbaka den dag det börjar kännas tomt. du blir lämnad ensam med dina tankar och ditt liv blir till ett liv där och ett helt annat i sverige. för hem ska du nån gång till nästan 100% säkerhet.
Citera
2024-03-10, 19:34
  #10
Medlem
Alex Waltner - Swedish Nomad
Professionell resebloggare och fotograf från Sverige
Skriver en intressant artikel om Las palmas
Citera
2024-03-13, 19:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Du har även Fuerteventura som är den största ön och av många anses som den vackraste. Gran Canaria är mycket sand, berg och kalt. Teneriffa är bördig, ofta moln beroende på vulkanen. Lanzarote är den svarta vulkanön.

Temperatur som en dålig svensk sommar. 15-25 grader på vintern, oftast runt 25.

Du bör tänka till innan du flyttar. Speciellt på Gran Canaria har det vält in negrer och när nu flyktingströmmarna från Afrika (fastlandet) ökar är det möjligt att de här fina öarna får mer problem.

Fuerteventura är inte den största kanarieön, däremot den näst största. Teneriffa är störst.
Du nämner även att Gran Canaria har mycket sand? Men vad har inte Fuerteventura då? Haha. Den ön har ju mest sand och kal av alla öar!!
Citera
2024-03-13, 19:52
  #12
Medlem
Jag bodde på Teneriffa 2018 och trivdes bra. Var dock tvungen att flytta hem igen pga familjeskäl men tanken finns att flytta ner igen. Jag bodde på den norra sidan i Puerto de la Cruz. Inte lika mycket sol och inte lika varmt som på södra sidan, men det var inte det jag var ute efter heller. Norra sidan är så mycket frodigare än södra, det regnar oftare men ofta under kväll eller natt.

Det jag jag "störde" mig på mest är att det ofta är lite kyligt/ruggit inne vintertid. Man vänjer sig fort av klimatet/ värmen, så när det var omkring 22 grader ute så frös man, i alla fall jag som är lite känslig på den biten. Så inne blev det inte skönt alls. Bodde i och för sig i en lägenhet ett stenkast ifrån havet och det hade nog en stor påverkan.

Har iofs hänt en del sedan 2018. Vet att det blivit dyrare med mat, men jag klarade mig på ca 1500-2000kr sek. Min hyra låg på 550 euro/mån inklusive vatten och el. Det var en studio med ordentligt kök. Pool på taket och flera takterrasser. Synd nog fanns det ingen balkong, vilket blir ett krav för min nästkommande lägenhet.

I Puerto de la Cruz så är det mycket tyskar och britter förutom spanjorerna. Det är en del karnevaler per år och andra festivaler som anordnas. Flera olika stränder som har svart sand.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2915550

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback