Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-07, 16:42
  #1
Medlem
Avva66s avatar
Va fan har tjuvarna för verktyg till att klippa ett klass tre låskätting? Blev bestulen på moååen, och snitten i kedjelänken är ju helt perfekta. Se bildlänk. https://ibb.co/dG9ufc
Citera
2018-02-07, 16:45
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Va fan har tjuvarna för verktyg till att klippa ett klass tre låskätting? Blev bestulen på moååen, och snitten i kedjelänken är ju helt perfekta. Se bildlänk. https://ibb.co/dG9ufc

Flytande kväve. Den är knäckt ju. Oerhört simpel metod.

Thermos med flytande kväve, en slägga/hammare, och handskar om man är rädd om fingrarna.
Citera
2018-02-07, 16:55
  #3
Medlem
Kennethkvartings avatar
Kolsyresläckare kanske. CO² har en kokpunkt på -78,5°C vid atmosfärstryck.
Citera
2018-02-08, 02:42
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Härdningen gör materialet mer skört för sprickbildning, såna sprickor kan uppstå utan nedkylning finns lite klipp på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=0-eOnzrI43Y

Citat:
Ursprungligen postat av AELGEN
Flytande kväve. Den är knäckt ju. Oerhört simpel metod.

Thermos med flytande kväve, en slägga/hammare, och handskar om man är rädd om fingrarna.
Räcker med vinterkyla för att stål ska bli märkbart mer ömtåligt.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-02-08 kl. 02:45.
Citera
2018-02-08, 02:54
  #5
Medlem
Jag tycker det trots allt ser ut som vinkelslip (nät eller batteridriven) man ser "skägg" på en del ställen samt till höger har man kapat ett litet snitt bredvid.

Och även om det inte skulle vara så i detta fall så är det i alla fall en metod som skulle ha kunnat användas och som fungerar mycket bra och kapar TS kedja på 10-20sek.

Åker du förresten moppe, TS, jag har fått intrycket av att du är en riktig hårding!?
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-02-08 kl. 02:56.
Citera
2018-02-08, 03:33
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tycker det trots allt ser ut som vinkelslip (nät eller batteridriven) man ser "skägg" på en del ställen samt till höger har man kapat ett litet snitt bredvid.

Och även om det inte skulle vara så i detta fall så är det i alla fall en metod som skulle ha kunnat användas och som fungerar mycket bra och kapar TS kedja på 10-20sek.

Åker du förresten moppe, TS, jag har fått intrycket av att du är en riktig hårding!?
Bortre delen till vänster kan du se sprickbildning och det får man inte med en vinkelslip, kanske har kedjan klippts det torde ge både en jämn yta som kanske påminner om snittytan från kap och sprickbildning.


batteridriven kap, bra kedja kan ta uppåt minuten
https://www.youtube.com/watch?v=qihms6

bultsax
https://www.youtube.com/watch?v=WOoEWv_QAio
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-02-08 kl. 03:36.
Citera
2018-02-08, 15:39
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Åker du förresten moppe, TS, jag har fått intrycket av att du är en riktig hårding!?

Som om det skulle finnas ett motsatsförhållande där emellan!!?!?!!
Citera
2018-02-08, 17:34
  #8
Medlem
Jag skulle säga stor bultsax,

För snittet är inte "rent", se tex högra biten längst ner, där det ser ut som ett "jack" i kanten.

Och övre delen till vänster, där är det sprickor som ser ut som man "böjt" eller utsatt för tryck, dvs inte vinkelslip eller liknande.
Citera
2018-02-09, 07:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bortre delen till vänster kan du se sprickbildning och det får man inte med en vinkelslip, kanske har kedjan klippts det torde ge både en jämn yta som kanske påminner om snittytan från kap och sprickbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av holf
Jag skulle säga stor bultsax,
För snittet är inte "rent", se tex högra biten längst ner, där det ser ut som ett "jack" i kanten.

Det var precis det jacket jag tänkte på som jag tycker ser ut som om man kapat lite bredvid först med vinkelslip. Botten på det jacket är ju helt rundat/u-format, precis som efter en kapskiva till en vinkelslip, det skulle det väl inte bli om man klippt lite med en bultsax!?

Sen om man klipper med en bultsax klipper man väl länken rakt av och inte på diagonalen!?

Om man nu överhuvudtaget kommer igenom en sådan kedja med bultsax, det är jag skeptisk till.

Sen tycker jag det ser ut som lite sånt där "skägg" som det blir när man kapar med vinkelslip på en del ställen. Så brukar det inte se ut när man klipper sprött stål.

Fast är det en riktigt härdad kedja då Abus eller liknande och inget skräp?

Kan inte TS torka av länkarna och ta lite bättre bilder från andra vinklar?

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Som om det skulle finnas ett motsatsförhållande där emellan!!?!?!!

Det här måste jag ju genaste korrigera, innan man får massa riktigt tunga gubbar efter sig, det enda jag kan skylla på är att jag nog var lite trött när jag skrev inlägget samt att jag under hösten överdoserades med massa tanter och flickor på kinesmopeder och elcyklar, här i omgivningen.

För el-cyklar kan vi väl i alla fall vara överens om INTE är tufft!??
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-02-09 kl. 08:02.
Citera
2018-02-09, 08:17
  #10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det här måste jag ju genaste korrigera, innan man får massa riktigt tunga gubbar efter sig, det enda jag kan skylla på är att jag nog var lite trött när jag skrev inlägget samt att jag under hösten överdoserades med massa tanter och flickor på kinesmopeder och elcyklar, här i omgivningen.

För el-cyklar kan vi väl i alla fall vara överens om INTE är tufft!??

Då är vi överens...

Elcykel är för kärringar.

Moppe, hockeyfrilla, jeansväst med Iron Maiden, Helloween, Accept och liknande märken på ryggen, tuffare och hårdare går inte att vara helt enkelt.
Citera
2018-02-09, 10:16
  #11
Medlem
StormaktRods avatar
Ser kapad ut?, en batteridriven vinkelslip med en hyffsad kapskiva för totalt en femhundring, något som bör ingå i random småtjuv och tjackpundares verktygslåda. Efter en eller två kapningar är det över för kedjan, det går på en grisblink även för en "värsting"-kedja som kostar betydligt mer än vad som är försvarbart att lägga på ett sådant stöldskydd. Det krävs ingen 20kgs hydrualsax för 40 000kr även om man hade önskat det.
Citera
2018-02-09, 12:03
  #12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormaktRod
Det krävs ingen 20kgs hydrualsax för 40 000kr även om man hade önskat det.
Räcker med handmanövrerad bultsax även för abuskedjor.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det var precis det jacket jag tänkte på som jag tycker ser ut som om man kapat lite bredvid först med vinkelslip. Botten på det jacket är ju helt rundat/u-format, precis som efter en kapskiva till en vinkelslip, det skulle det väl inte bli om man klippt lite med en bultsax!?
Kan bli rundat även med bultsax, käftarna tappar skärpan rätt snabbt.

Citat:
Sen om man klipper med en bultsax klipper man väl länken rakt av och inte på diagonalen!?
En härdad länk spricker när du klipper den, energin när härdningen brister är så stark att gnistor kan uppstå.

Citat:
Om man nu överhuvudtaget kommer igenom en sådan kedja med bultsax, det är jag skeptisk till.
Se tidigare inlägg av mig, abuskedja klipps med bultsax på några sekunder.

Citat:
För el-cyklar kan vi väl i alla fall vara överens om INTE är tufft!??
Elcyklar är mer tufft än att gå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback