Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-07, 15:40
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
För några månader sedan så satte jag ut Haldol 4 mg, efter runt 15 år. Detta för att jag började bli stel i ryggen och armarna. Tål inte Akineton som jag fick mot det. Men det kändes som om jag vaknade ur en dimma, men jag blev ganska snart lite förvirrad o fick kortare psykoser, eller snarare manier.

Så efter någon vecka fick jag Aripiprazol (Abilify, Lemilvo), 5 mg, som jag efter ett par veckor höjde till 10 mg. Den här förvirringen och psykoserna/manierna försvann. Men min paranoia, som jag ursprungligen fick Haldol för, har kommit tillbaka.

Samtidigt har jag under tiden med Aripiprazol känt mig helt apatisk. Känner knappt någonting för det mesta. Får ingenting gjort. Har blivit mer deprimerad. Min flickvän gjorde slut för några veckor sen, det kändes ju tråkigt, men annars känner jag inga känslor alls.

Nu var jag hos min psykiater igår, och ändrade medicinen till 5 mg Aripiprazol samt åter sätta in Haldol, 2 mg. Aripiprazol är en relativt ny medicin, o har många biverkningar som står under "Ingen känd frekvens", men jag hittar inte "apati", så jag vet inte vad det beror på.

Haldol är ju en gammal medicin, jag har aldrig upplevt några biverkningar på den, förutom när det här med stelheten kom. O det är en ganska allvarlig biverkning.

Så jag undrar, om det är någon som fått ökade negativa symtom på Aripiprazol?
Citera
2018-02-07, 17:13
  #2
Medlem
Fick tre injektioner med Abilify Maintena 400 mg i förra året, tar inte medicinen eller någon alls idag längre.

Blev väldigt låg och dämpad, deprimerad, känslolös samt omotiverad och apatisk, precis som du. Isolerade mig totalt från andra människor. Det var riktigt obehagligt... I vanliga fall är jag en väldigt driven och nästintill manisk person.
Citera
2018-02-07, 21:27
  #3
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremesheen
Fick tre injektioner med Abilify Maintena 400 mg i förra året, tar inte medicinen eller någon alls idag längre.

Blev väldigt låg och dämpad, deprimerad, känslolös samt omotiverad och apatisk, precis som du. Isolerade mig totalt från andra människor. Det var riktigt obehagligt... I vanliga fall är jag en väldigt driven och nästintill manisk person.
Tack!
Då vet jag att det troligen är Abilifyn. Jag vill också bara isolera mig, går bara ut om jag måste. Då ska jag sluta med den helt! Jag tyckte den var bra i början, men jag får väl testa att gå ner till 5 mg samt 2 mg Haldol, för psykiatern skulle ringa på fredag o höra hur det går.
Citera
2018-02-10, 21:32
  #4
Medlem
Mulla Krekars avatar
Nu har jag slängt bort den vidriga, äckliga, s.k. "medicinen" Aripiprazol, all världens väg!

Eller nä, jag ska lämna tillbaka den till apoteket. Jag skulle ta 5 mg ett par dagar, jag sa att jag kunde dela 10 mg-tabletterna med typ en kniv, eftersom de inte är nån delskåra på dom. Men psykiatern sa:
-Om du har frikort så skriver jag ut 5 mg-tabletter!
Fick en 28 st-förpackning, trots att det finns 14 st-förpackning. Hann ta en tablett av dom innan jag slutade helt. Det hände också att jag fick en förpackning från fel tillverkare, så jag fick betala extra av misstag, hann ta typ 3 st ur den innan jag gick o klagade, då slängde de den, o jag fick en ny (av en annan tillverkare), plus pengarna tillbaka. Jag sa, jag kan ta den ni ska slänga, istället för en ny, om ni ändå ska slänga den. Men nä, det finns regler... Inte konstigt att vården kostar, när de kastar bort en massa fullt funktionsduglig medicin!

Innan patentet på Abilify hade gått ut, kostade den flera tusen kronor, nu runt 120 kr.

Nåja, väck med den helt sa psykiatern när han ringde. Min apati sitter fortfarande i. En väninna o jag hade bestämt att vi skulle ta några öl o se på film idag. Men jag valde att bara sitta hemma o slöläsa på typ Wikipedia om andra mediciner. Kan inte göra någonting! Det är jobbigt och obehagligt att bara gå o hämta pizza. Det enda jag sköter är min personliga hygien och mina katter.

Jag har pratat om denna biverkning av Aripiprazol på andra diskussionsforum, som är mer inriktade på psykisk (o)hälsa, både svenska och engelskspråkiga. O det är flera som upplever samma sak. Det står inte på bipacksedeln, det närmaste är väl depression, men det är inte samma sak som apati.

O flera säger att det kan sitta i, i månader efter man slutat med medicinen...

Nån frågade typ; -Kommer jag aldrig mer kunna känna lycka efter Abilify?

Tar nu endast 2 mg Haldol, när det gäller neuroleptika, om man inte räknar Theralenet, det gör min psykiater, men det tar jag bara för att sova. Samt lite annan psykofarmaka. Nu hoppas jag bara att denna tristess o apati går ur kroppen så fort som möjligt!
Citera
2018-02-11, 09:02
  #5
Medlem
Återkom gärna längre fram hur det går när medicinen försvunnit ur kroppen!

För mig har det gått flera månader och jag känner mig fortfarande en aning låg, dock inte lika låg som när medicinen hade effekt. Men jag är inte samma människa som jag var tidigare, många av mina bra egenskaper har gått förlorade och jag längtar inte heller efter att göra sådana saker jag gillade att göra förut.
Citera
2018-02-11, 16:02
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremesheen
Återkom gärna längre fram hur det går när medicinen försvunnit ur kroppen!

För mig har det gått flera månader och jag känner mig fortfarande en aning låg, dock inte lika låg som när medicinen hade effekt. Men jag är inte samma människa som jag var tidigare, många av mina bra egenskaper har gått förlorade och jag längtar inte heller efter att göra sådana saker jag gillade att göra förut.
Jadå, jag uppdaterar här.

Men usch, om det är något som förblir permanent...?
Det går segt, igår satt jag bara framför datorn, skrev lite här o på andra ställen, men mest satt jag o gjorde en meningslös lista över alla neuroleptika som någonsin uppfunnits... Vaknade kl 13 idag, hade ingen kattmat, så det fick jag gå o köpa. Katterna prioriterar jag som nummer ett att sköta. Men det står en massa disk i köket... Har inte bestämt mig om jag ska ta tag i den, o laga egen mat idag, eller beställa pizza...

I morgon kommer dock en städerska som jag har anställt, så hon får ta köket o badrummet. Badrummet är inte så farligt. Hygienen sköter jag också.
Citera
2018-02-11, 16:59
  #7
Medlem
Nej, har svårt att tro att det är något som förblir permanent, även fast det kanske känns så för dig just nu. När medicinen gått ur kroppen försvinner effekten, sedan behöver hjärnan säkert tid att återhämta sig. Om man blir helt återställd vet jag inte...

Det var så obehagligt med Abilify, jag isolerade mig totalt från omgivningen och satte igång med meningslösa projekt hemma för att ha något att göra. Hela hösten räknande jag sekunderna tills medicinen skulle gå ur kroppen. Men nu efter flera månader känns det bättre, dock känns det i hjärnan som att jag tidigare blivit nerdrogad, var klarare i huvudet innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jadå, jag uppdaterar här.

Men usch, om det är något som förblir permanent...?
Det går segt, igår satt jag bara framför datorn, skrev lite här o på andra ställen, men mest satt jag o gjorde en meningslös lista över alla neuroleptika som någonsin uppfunnits... Vaknade kl 13 idag, hade ingen kattmat, så det fick jag gå o köpa. Katterna prioriterar jag som nummer ett att sköta. Men det står en massa disk i köket... Har inte bestämt mig om jag ska ta tag i den, o laga egen mat idag, eller beställa pizza...

I morgon kommer dock en städerska som jag har anställt, så hon får ta köket o badrummet. Badrummet är inte så farligt. Hygienen sköter jag också.
Citera
2018-03-09, 17:11
  #8
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremesheen
Återkom gärna längre fram hur det går när medicinen försvunnit ur kroppen!

För mig har det gått flera månader och jag känner mig fortfarande en aning låg, dock inte lika låg som när medicinen hade effekt. Men jag är inte samma människa som jag var tidigare, många av mina bra egenskaper har gått förlorade och jag längtar inte heller efter att göra sådana saker jag gillade att göra förut.
Nu har det gått runt en månad o jag är bättre. Främst för att jag börjar se fram emot saker, både på kort o lite längre sikt. T.ex. ser jag fram emot att vi ska spela bowlingmatch på söndag, o jag ser verkligen fram emot att åka till Skellefteå om 2 månader. Innan tänkte jag inte ens på morgondagen...

Så jo, det går över!
Citera
2019-11-18, 02:24
  #9
Medlem
oggethedoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nu har jag slängt bort den vidriga, äckliga, s.k. "medicinen" Aripiprazol, all världens väg!

Eller nä, jag ska lämna tillbaka den till apoteket. Jag skulle ta 5 mg ett par dagar, jag sa att jag kunde dela 10 mg-tabletterna med typ en kniv, eftersom de inte är nån delskåra på dom. Men psykiatern sa:
-Om du har frikort så skriver jag ut 5 mg-tabletter!
Fick en 28 st-förpackning, trots att det finns 14 st-förpackning. Hann ta en tablett av dom innan jag slutade helt. Det hände också att jag fick en förpackning från fel tillverkare, så jag fick betala extra av misstag, hann ta typ 3 st ur den innan jag gick o klagade, då slängde de den, o jag fick en ny (av en annan tillverkare), plus pengarna tillbaka. Jag sa, jag kan ta den ni ska slänga, istället för en ny, om ni ändå ska slänga den. Men nä, det finns regler... Inte konstigt att vården kostar, när de kastar bort en massa fullt funktionsduglig medicin!

Innan patentet på Abilify hade gått ut, kostade den flera tusen kronor, nu runt 120 kr.

Nåja, väck med den helt sa psykiatern när han ringde. Min apati sitter fortfarande i. En väninna o jag hade bestämt att vi skulle ta några öl o se på film idag. Men jag valde att bara sitta hemma o slöläsa på typ Wikipedia om andra mediciner. Kan inte göra någonting! Det är jobbigt och obehagligt att bara gå o hämta pizza. Det enda jag sköter är min personliga hygien och mina katter.

Jag har pratat om denna biverkning av Aripiprazol på andra diskussionsforum, som är mer inriktade på psykisk (o)hälsa, både svenska och engelskspråkiga. O det är flera som upplever samma sak. Det står inte på bipacksedeln, det närmaste är väl depression, men det är inte samma sak som apati.

O flera säger att det kan sitta i, i månader efter man slutat med medicinen...

Nån frågade typ; -Kommer jag aldrig mer kunna känna lycka efter Abilify?

Tar nu endast 2 mg Haldol, när det gäller neuroleptika, om man inte räknar Theralenet, det gör min psykiater, men det tar jag bara för att sova. Samt lite annan psykofarmaka. Nu hoppas jag bara att denna tristess o apati går ur kroppen så fort som möjligt!
Detta är vad som hände mig med abilify, önskar inte min värsta fiende det:
"Abilfy orsakade brutala Extrapyramidala biverkningar. Det är den värst smärtan jag upplevt, brutala smärtsamma kramper som inte går att stoppa runt mun och svaljområdet. Jag kunde fått midazolam men sosseläkaren tyckte jag förtjänade en medicin som inte fungerade istället. För jag har historik av några besök på sjukan pga tramadolkramp. Så fick Akineton, rävgift. Till slut gick biverkningarna över men det var efter 9 timmars lidande. Gjorde så ont så jag slog hål i väggen och allt skin på knogen var puts väck, blodig som fan.

FRUKTANSVÄRD MEDICIN"
Citera
2019-11-23, 15:48
  #10
Medlem
elopis avatar
För mig var abilify en medicin i ett nedtrappningsschema. Från den lite tyngre serdolect till ett halvår på abilify för att senare sluta helt med neuroleptika.

Med abilify fick jag ökad energi och kroppen vaknade till liv igen efter år av neuroleptikasedation. Detta ledde till att jag kunde återuppta löpning igen som i sig har positiva effekter på den mentala hälsan.

Första veckorna hade jag stress i bröstkorgen och det var drygt men något som gick över efter insättningsperioden. Det var som att öppna ett litet fönster i hjärnan.

Det har gått ett år sen jag slutade med abilify och jag märker inte av mina år på diverse neuroleptika alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback