Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-07, 15:34
  #1
Medlem
Hellu alla afrika-kännare!

Planerar en resa till Afrika i höst på obestämd tid. De länder jag planerar att besöka är Tanzania, Namibia, Sydafrika, Zimbabwe, Zambia och Madagaskar. Först och främst vill jag uppleva olika kulturer, gärna ifrån lokalbefolkning men även djurlivet. Ifall jag trivs bra i något land skulle jag också kunna tänka mig att stanna kvar. Jag är öppen för att jobba med det mesta isåfall men helst någonting relaterat till djur eller barn.

Kommer man undan billigt med att resa inrikes? Är det några flygbolag som är bra att hålla sig till/undvika?
Hur långt innan bör jag söka visum? Som jag förstått kan detta vara krångligt.
Hur reser jag enklast nära lokalbefolkning och undviker turistområden?
Finns det några speciella kulturella/historiska saker man ej vill missa?
Finns det någonstans man ska fokusera för att träffa människor som lever efter filosofin ubuntu? Denna fascinerar mig och jag skulle vilja komma i kontakt med dess "rötter".
Citera
2018-02-07, 15:45
  #2
Medlem
Du har valt de sex relativt dyraste länderna att turista i på afrikanska kontinenten.
Citera
2018-02-07, 17:35
  #3
Medlem
ta nästa vagn till orten kostar bara en tia .
Citera
2018-02-07, 22:22
  #4
Medlem
mohnomishes avatar
Till Sydafrika och Namibia behöver du inget visum. Till Zambia, Zimbabwe och Tanzania behöver du visum men det kan ordnas vid inresan om du inte vill ansöka i förväg på deras respektive ambassader. Madagaskar vet jag inte vad som gäller i. Generellt måste passet vara giltigt X antal månader efter utresan ur landet (normalt X=6).

South African Airways och deras dotterbolag SAA Airlink flyger över hela regionen, och håller i stora drag bra standard/punktlighet. Dock brottas de med stora ekonomiska problem och ligger stundtals på randen (haha) till konkurs, och ställer av den anledningen ibland in flighter.

Vill du resa nära folket är det ihopträngd i minibussar eller på lastbilsflak. Men din överlevnadsinstinkt kommer antagligen att ta överhanden och få dig att undvika detta alternativ. Tåg finns i flera av dessa länder men brukar vara långsamt och omständligt, om det inte handlar om vissa speciallinjer typ TAZARA (Dar-Lusaka) eller Blue Train (Johannesburg-Kapstaden). Bästa alternativet är nog långfärdsbussar typ Greyhound och liknande som oftast håller hyfsad standard, även om chaufförerna ibland är som kamikazepiloter. Minns framför alllt obehagliga bussfärder genom Zambia där jag var glad över att komma fram med livet i behåll.

Ett ställe du inte ska missa är Great Zimbabwe, södra Afrikas svar på Macchu Picchu eller Angkor Wat, dvs rester efter en gammal högkultur. Sen finns ju otaliga storslagna naturupplevelser i de länder du räknade upp... Victoriafallen, Kilimanjaro, Drakensbergen, Sossusvlei. Nationalparker som Serengeti, Kruger, Etosha, mfl. Listan är hur lång som helst, även utan Madagaskar där jag inte varit.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2915495

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback