Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 16:19
  #37
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Dane och Tvärsan alltså. Jag hade bara två av dom böckerna, tre kanske, och varje gång jag läste nån av dom så skrattade jag så att jag tjöt. Jag hade lätt hängt med dom grabbarna.

Rätt schyssta omslag signerade Tom Arnold hade dom också. Just den här boken är en av dom jag hade.

Minns du vilka böcker du läste? Jag läste fram till och med Rena Pippin, Dante från 72. Lista i spoiler.


Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det har jag missat isåfall, däremot fans det ju en tjej som hette (eller kallades för) George i Blytons femböcker. Jag läste annars inte Blyton nåt vidare, men jag har hört att det var så - tog hon inte namnet George "för att hon inte gillade att bli sedd som en flicka"?

Hennes givna namn var Georgina.
Citera
2018-02-18, 16:22
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Hennes givna namn var Georgina.

Fast sade hon inte då och då att hon föredrog att bli kallad George för att det var ett icke-flickigt namn? Det har jag hört - däremot har jag själv knappt läst Femböckerna.
Citera
2018-02-18, 18:08
  #39
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Fast sade hon inte då och då att hon föredrog att bli kallad George för att det var ett icke-flickigt namn? Det har jag hört - däremot har jag själv knappt läst Femböckerna.

Jo, precis så var det.
Citera
2018-02-18, 19:11
  #40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Gick av nyfikenhet ner i källaren och kollade vad som fanns.

Det var betydligt mer än vad jag trodde, ca.60 stycken.
Ungefär hälften är från 1930-1945.

Tror ni det är något att ha ?
Citera
2018-02-19, 18:49
  #41
Medlem
Ördögs avatar
Myyyycket trevliga hågkomster i den här tråden! Jag sträckläste i min giftgröna ungdom både Enid Blytons böcker och Biggles' äventyr, men inte nödvändigtvis i Wahlströms versioner. Blytons verk slukade jag framför allt i form av Rabén & Sjögrens utgåvor med gula ryggar från 60-talet, och i samma förlags Pop-serie från skiftet mellan 70- och 80-talet, med orange ryggar.

Biggles flög in i mitt 10-13-åriga sinne via Bonniers Önskeböcker från 40- och 50-talen, som fanns i stor mängd i skolans bibliotek och på äldre släktingars hyllor. Även dessa utgåvor voro orangeryggiga. Några av de Biggles-historier jag läste hade getts ut på 70-talet i Bonniers Röda Ramen-serie.

Men Tre deckare kommer jag uttryckligen ihåg som Wahlströms grönryggiga utgåvor, så även Bengt Linders historier om Knoppen och Toppen, som jag gillade storligen men glömde ganska snabbt. Jag beklagar numera djupt att Dantes äventyr gick mig helt förbi, och att jag först i vuxen ålder hört och läst andra läsares exalterade minnen av den hyperventilerande pingisdialogen med sina ständiga kliv mellan tillgjord sirlighet och hemmasnickrad Söderslang (Kalle Lind).

Av Wahlströms-böcker utanför dessa långserier minns jag åtminstone Rosemary Weirs (1905-1994) Drakobert - den snälla draken - i original Albert the Dragon. En helt underhållande skildring, men tyvärr illustrerad med vad jag kan minnas ganska menlösa teckningar av en ung Lars Klinting. Wahlströms ansåg tydligen att hans alster lämpade sig bättre än originalillustrationerna, av ingen mindre än Quentin Blake!

Någon gång dristade jag mig rentav att - utom synhåll för andra! - läsa en och annan Kitty-bok. Nog kunde man även som mansperson uppskatta huvudpersonens tuffhet, och jag begriper gott att hjältinnan blivit en sådan förebild för miljontals damer. Men i grabbkretsen var ju tjejlitteratur inget man fick bli ertappad med. Vilket inte hindrade mig och en kompis att gå igenom hela hyllan med Kitty-böcker ā la Wahlströms i skolbibblan (de var inte förbjudna där, till skillnad från vissa andra platser), och syna omslagsbilderna där hjältinnan alltid befann sig i en utsatt situation - på en mörk väg, en källare eller liknande. Vi mönstrade bok efter bok och flabbade som Beavis och Butt-Head: Hö hö, där bakom hörnet väntar våldtäktsmannen! Hö hö, hon försöker ju inte ens komma undan våldtäktsmannen! Egentligen vill hon att han ska hinna upp henne! Hö hö! Ja, vi torde ha varit 14 år eller däromkring.

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
En liten rättelse i all välmening: Hans Arnold hette illustratören. Var känd för sina illustrationer i skräckgenren.
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Arnold gjorde också det klassiska omslaget till ABBA:s första greatest-hits-samling, med alla fyra i vad ska man säga, halloween-möter-vamp-camp-kostymering och Stikkan Andersson i Napoleonhatt som sticker upp ur pianot.

En utsökt lakonisk beskrivning. Jösses, jag minns hur jag som sexåring satt och stirrade på konvolutet helt förhäxad!

http://2.bp.blogspot.com/_fwUkkzGeHl...o/s1600/HA.jpg

Arnold fick en egen FB-tråd vid sitt avlidande för drygt sju år sedan. Säkert kan den tillföras nytt stoff.

(FB) Hans Arnold - Skräcktecknare - Har lämnat oss.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-02-19 kl. 19:15.
Citera
2018-02-20, 19:04
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Gick av nyfikenhet ner i källaren och kollade vad som fanns. Det var betydligt mer än vad jag trodde, ca.60 stycken. Ungefär hälften är från 1930-1945. Tror ni det är något att ha ?
Utan att veta vilka böcker du har så säger jag att de förmodligen är värda i stort sett noll. Ekonomiskt.

Wahlströms gröna ryggen står kvar på loppisen jag besöker trots att de kostar 1:- styck. Ingen unge läser Wahlströms gröna/röda ryggen idag.

Däremot kan man förstås läsa om dem av nostalgiska skäl.


Själv tog jag det som en hobby att samla ihop en komplett utgivning av min barndoms Biggles. Så nu har jag 99 stycken Biggles i en bokhylla. Det får ungarna städa ut efter min död.
Citera
2018-02-20, 19:11
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Misstänkte det.

Hade hoppats på ett personligt meddelande där någon ville ha böckerna.
En lista på vad som finns på rätt typ av sida så kanske det är någon samlare (som jag var en gång med Biggles) som vill komplettera sin samling.

Betalade nog uppåt en femtiolapp för de sista svåra exemplaren när det begav sig.
Citera
2018-02-20, 19:14
  #44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
En lista på vad som finns på rätt typ av sida så kanske det är någon samlare (som jag var en gång med Biggles) som vill komplettera sin samling.

Betalade nog uppåt en femtiolapp för de sista svåra exemplaren när det begav sig.
Har du något bra tips på en sådan sida.
Citera
2018-02-20, 19:16
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Har du något bra tips på en sådan sida.
Nä, tyvärr. Men det finns väl olika typer av samlarforum. Själv köpte jag det mesta jag inte hittade på loppis via Tradera och Bokbörsen.
Citera
2018-02-20, 20:25
  #46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bland boksamlare.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Gick av nyfikenhet ner i källaren och kollade vad som fanns.

Det var betydligt mer än vad jag trodde, ca.60 stycken.
Ungefär hälften är från 1930-1945.

Tror ni det är något att ha ?

Bland boksamlare kan det mycket väl finnas intresse. Det beror på skick, 1:a utgåvor, författare, vem som har tecknat omslagen samt om det är grön eller röd rygg.
Citera
2018-02-22, 18:41
  #47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Lägger väl ut dom på "recykle your stuff", så får vi se om någon nappar.
Citera
2018-02-22, 18:43
  #48
Medlem
BigFatCones avatar
[quote=PsychoChiller|63270394]Minns du vilka böcker du läste? Jag läste fram till och med Rena Pippin, Dante från 72. Lista i spoiler[./QUOTE]
Vicket dödsgarv, Dante
Gasen i botten, Dante!
Smart camping, Dante
Pang på rödbetan, Dante

Det är dom som jag vet att jag har läst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback