Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-02-12, 11:49
  #85
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Även regeringen säger sig vilja tvångsutvisa illegala invandrare och asylanter utan skyddsbehov men det är inte enbart sådant folk syftar på när ofrivillig repatriering nämns här på Flashback och det borde ju du veta.

Vad sägs om att alla permanenta uppehållstillstånd omvandlas till tillfälliga?
Citera
2018-02-12, 11:50
  #86
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Aha, du menar att externa krafter lyckats infiltrera och ta över SD? Du ska se att det i själva verket är den förkättrade "7-klövern", som styr SD numera. Finemang va!

Din läsförståelse är verkligen inte på topp. Det jag skriver är att SD är ett toppstyrt parti som sköts som ett litet familjeföretag. Partimedlemmarna finns bara till för syns skull. Uppfattat?

Kan du lägga dina konspirationsteorier någon annanstans? De hör inte hemma här.
Citera
2018-02-12, 12:01
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Det tänkte jag också i mörka stunder den gången. Vad som i praktiken hände var att man slutade använda begreppet "repatriering" samtidigt som vi så sent som i höstas fortfarande lägger förslag i riksdagen (undertecknade av ingen mindre än Paula Bieler) som skulle leda till ett mycket stort antal utvisningar - och utvisningar sker inte frivilligt. Vad är det om inte ofrivillig repatriering fast med andra ord?



Det där är en fråga om resurser. Vill man så går det. Och egentligen handlar det inte om att vi i verkligheten ändrar på politiken. Vad vi gör är att vi börjar prata mer om den politik som vi i realiteten redan driver. Problemet är att ingen nånsin läser de konkreta förslagen vi lägger i kammaren i migrationsfrågan.



Jag skulle tro (och jag vet alltså inte eftersom jag inte jobbar på kommunikationsavdelningen) att det handlar om strategin "två steg fram och ett tillbaka". Man säger alltså att vi kommer att lägga fler förslag om återvandring och att det är en viktig fråga, samtidigt som man säger att vi inte ska lägga "skarpare", "hårdare" eller "radikalare" förslag så att man inte skrämmer någon. Uppenbarligen har även vissa reportrar blivit lite förvirrade av detta.

Men samtidigt tror jag inte att man ska överskatta hur planerade de här olika uttalandena är.

Problemet med SD är ju att man internaliserar motståndarnas definition av vad som är "hård", "radikal" eller "extrem" politik.

Är inte dagens samhälle hårt, dagens politik radikal och samhällsförändringen extrem? Hur mycket våld och vilka kostnader ligger i framtiden på grund av övriga partiers politik? Finns ingen moralisk värdering i detta och ett ansvar att utkräva?

Vem var det som bestämde att nationalism är kontroversiellt? Att repatriering är synonymt med etnisk rensning? Jo - samma krafter som för alltid kommer att peka på SD: rötter och skumma motiv, hur dessa än dagtingas. Dessa kommer inte förläna rumsrenhet som SD ändå inte erövrat själva vid valurnorna.

Och vad är det t ex för kommunikation med väljarna att själva föreslå en betydande kvotflyktingmottagning, istället för att hålla fast vid att varje krona svenska skattebetalare kan avstå för störst humanitär nytta i närområdet?

Vilken enda väljare röstar på SD för att ni lovar ta in 5000 kvotflyktingar?
Citera
2018-02-12, 12:08
  #88
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Alla partier - inklusive SD - är väldigt beroende av vad journalisterna skriver och sänder om dem. Det allra värsta, som kan hända, är att inget skrivs eller sänds.
Därför måste alla partier fjäska lite för media.
Ungefär som Trump gjorde under valrörelsen?

Ditt trollande är patetiskt.
Citera
2018-02-12, 12:34
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Din läsförståelse är verkligen inte på topp. Det jag skriver är att SD är ett toppstyrt parti som sköts som ett litet familjeföretag. Partimedlemmarna finns bara till för syns skull. Uppfattat?

Kan du lägga dina konspirationsteorier någon annanstans? De hör inte hemma här.

Men snälla "rough justice", det var faktiskt du - inte jag - som nyss skrev att dagens situation inom SD är resultatet "när några få personer kidnappar en hel partiorganisation".
De mest spännande konspirationsteorierna driver du faktiskt själv. Kul läsning i alla fall.
Citera
2018-02-12, 12:54
  #90
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Men snälla "rough justice", det var faktiskt du - inte jag - som nyss skrev att dagens situation inom SD är resultatet "när några få personer kidnappar en hel partiorganisation".
De mest spännande konspirationsteorierna driver du faktiskt själv. Kul läsning i alla fall.

Citat:
Aha, du menar att externa krafter lyckats infiltrera och ta över SD? Du ska se att det i själva verket är den förkättrade "7-klövern", som styr SD numera. Finemang va!

Jag har aldrig skrivit att några externa krafter har infiltrerat och tagit över SD. Hur känns det att bli avslöjad som den inte så smarte politiske tänkaren som märker ord på vad andra tycker och tänker?
Citera
2018-02-12, 13:41
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Jag har aldrig skrivit att några externa krafter har infiltrerat och tagit över SD. Hur känns det att bli avslöjad som den inte så smarte politiske tänkaren som märker ord på vad andra tycker och tänker?


OK, du nöjer dig således med påståendet att en grupp skulle ha "kidnappat" ditt favoritparti SD. Inte illa! Många debattörer med mig ser säkert gärna att du vidareutvecklar din spännande konspirationsteori. Låt höra!
__________________
Senast redigerad av menelik 2018-02-12 kl. 13:45.
Citera
2018-02-12, 13:46
  #92
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
OK, du nöjer dig således med påståendet att en grupp skulle ha "kidnappat" ditt favoritparti SD. Inte illa! Många debattörer med mig ser säkert gärna att du vidareutvecklar din spännande konspirationsteori. Låt höra!

Nej, jag vill hellre höra hur du tänkte när du talade om att SD har infiltrerats? Vilka är infiltratörerna?
Citera
2018-02-12, 14:47
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Nej, jag vill hellre höra hur du tänkte när du talade om att SD har infiltrerats? Vilka är infiltratörerna?

Sorry broder, det är bättre att du själv talar om, vad du menade, när du skrev i den här tråden att en grupp "kidnappat" hela SD. Kidnappningsteorin är ju din. Inte min.
Citera
2018-02-12, 19:33
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Vad sägs om att alla permanenta uppehållstillstånd omvandlas till tillfälliga?


Alltså, menar du att redan befintliga permanenta uppehållstillstånd skall omvandlas till tillfälliga?! Föreslår någon SD:are detta idag (kan inte tänka mig det)?! Eller var det en fråga till Mr Skargard om han tyckte så?
Citera
2018-02-13, 07:54
  #95
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Vad sägs om att alla permanenta uppehållstillstånd omvandlas till tillfälliga?

Ni vill fasa ut de permanenta uppehållstillstånd som är beviljade, inte omvandla dem. I varje fall om man ska tro er migrationspolitiska motion från fjolåret.
Citera
2018-02-13, 21:58
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ni vill fasa ut de permanenta uppehållstillstånd som är beviljade, inte omvandla dem. I varje fall om man ska tro er migrationspolitiska motion från fjolåret.


Helt otroligt. Det där riskerar SD att få sota för i årets valrörelse. Det här kräver väl också retroaktiv lagstiftning, om jag förstått saken rätt. Och samtidigt har man alltså velat höja antalet kvotflyktingar till 4000 från tidigare 1500 och bli mer liberal när det gäller arbetskraftsinvandringen. Man gör alltså redan befintliga invandrare ursinniga samtidigt som man legitimerar att släppa in fler människor, och detta på en nivå som sannolikt överstiger nivåerna under tidigt 80-tal.

Det här visar att det behövs kompletterande partier till SD. Gör SD bort sig skall folk kunna röra sig ett halvt snäpp på den ekonomiska höger-/vänsterskalan till ett liknande parti. Jag noterar också att om vi redan hade haft ett parti ett halvt snäpp till höger om SD för 2 år sedan som snabbt hade kunnat tappa av några procent av SD-väljarna så hade det varit svårare för moderaterna att lura tillbaka dessa invandringskritiska väljare. Då hade de redan haft ett skräddarsytt, invandringskritiskt parti. Kan tänka mig att ett sådant parti hade varit perfekt för Patrick Reslow.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback