Ja, det har jag nog.
Mina föräldrars ekonomi är jättebra. Ett huslån som snart är avbetalt. Sedan har de rätt mycket pengar på banken.
Vi har varit tillsammans i ett och ett halvt år.
Ja jag är tveksam till framtiden och såklart kan det bli svårt att få jobb.
Det jobbiga är ju att man vill bo på ett tryggt ställe också, vilket det andra inte riktigt är.
Och jag hör ju egentligen att hyra vore det bästa alternativet.
När bör man då satsa på en bostadsrätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
studioxswe
Tycker du har lite olyckligt ordval i rubriken - Det är inte ofta en lägenhet är en investering, det ska ses som att satsa pengarna på börsen.
Självklart finns det säkrare och mindre säkra investeringar, precis så är det med bostäder.
Du nämner inte dina föräldrars ekonomi, de kan ju inte "bara" stå i borgen på ett bostadslån utan måste ju ha kapital att betala hela skiten om du inte får ett jobb (eftersom du har en tjej och inte är sambo eller gifta? så spelar hon inte någon roll) - det måste du ju också tänka på.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
I nuläget och om jag förstår din situation rätt skulle jag om det är möjligt satsa på hyresrätten. Dels är situationen på bo marknaden skakig framför allt på bostadsrätter. Sen låter det som du är ganska ung och att ditt förhållande är ganska nytt. Dessutom verkar du lite tveksam till din egen framtid. En bostadsrätt kan bli besvärlig att bli av med byta ut om ni får snabba förändringar i ditt liv. T.ex att förhållandet tar slut eller du hittar en utbildning eller jobb på annan ort. Kan sluta med att ni kan göra en förlust på en bostadsrätt.