Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-06, 18:36
  #1
Medlem
Uttryck som "haffa" "ett haff" i betydelsen att träffa någon (potentiell partner), strula, ha sex osv förekommer tydligen bland yngre personer idag.

Varifrån kommer denna nya betydelseform? Ordet haffa är mest bekant som något polis eller ordningsmakt gör. Ungefär synonym till gripa, ta fast. Släktskap med ursprungsbetydelsen är alltså påtaglig men lite konstig.

Är den nya betydelsen från Rinkebysvenska dvs har ursprung från invandrartäta områden eller är det på annat vis dialektalt? Skånska? och när uppkom det? Har inte hört det användas förän de allra senaste åren. Aldrig för 5 år sedan.
__________________
Senast redigerad av TierraDelFuego 2018-02-06 kl. 18:40.
Citera
2018-02-06, 18:41
  #2
Avstängd
LE37s avatar
Haffa = Fånga
Citera
2018-02-06, 18:42
  #3
Medlem
Skrattgrabbens avatar
fånga/få tag på
Citera
2018-02-06, 19:51
  #4
Medlem
Enzymes avatar
Är väl inte bara träff/ligg utan även saker man tar. Ey kolla mina Nike! Feeta bruschan vad kostade dom? Inget mannen whalla jag haffade dom!!
Citera
2018-02-06, 19:55
  #5
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Ordet haffa har bytt innebörd sedan jag var barn. Haffa för dagens tonåringar är ragga/ligga/dejta/fixa(en tjej eller kille).

Jag använder det inte så. Haffa använder jag som fånga/skaffa och liknande.
"Ska ut och haffa mat"
"Har inte tid att prata nu, haffa mig efter jobbet i stället"

Och så vidare..
Citera
2018-02-06, 20:46
  #6
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Uttryck som "haffa" "ett haff" i betydelsen att träffa någon (potentiell partner), strula, ha sex osv förekommer tydligen bland yngre personer idag.

Varifrån kommer denna nya betydelseform? Ordet haffa är mest bekant som något polis eller ordningsmakt gör. Ungefär synonym till gripa, ta fast. Släktskap med ursprungsbetydelsen är alltså påtaglig men lite konstig.

Är den nya betydelsen från Rinkebysvenska dvs har ursprung från invandrartäta områden eller är det på annat vis dialektalt? Skånska? och när uppkom det? Har inte hört det användas förän de allra senaste åren. Aldrig för 5 år sedan.

Ison & Fille gjorde ju sin låt "Haffa" redan år 2004: https://www.youtube.com/watch?v=aLJbYwBvj5U

Citera
2018-02-06, 21:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Ison & Fille gjorde ju sin låt "Haffa" redan år 2004: https://www.youtube.com/watch?v=aLJbYwBvj5U


Tänkte samma sak. Det är väl typ omodernt nu?
Citera
2018-02-06, 21:49
  #8
Medlem
TobiasBeechers avatar
Haffa låter som att det kan ha ursprung i "hava" från talad småländska. Hafva- haffa. Man "havar" någon.
Citera
2018-02-06, 22:21
  #9
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Tänkte samma sak. Det är väl typ omodernt nu?

Jag tyckte det, men senaste året känns det som att det kommit tillbaka.
Citera
2018-02-07, 16:51
  #10
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Haffa låter som att det kan ha ursprung i "hava" från talad småländska. Hafva- haffa. Man "havar" någon.

För mig verkar det vara absolut rimlig förklaring.
På ryska finns det ungefär samma uttryck. "att hava någon"(skrivet med ryska ord) betyder "att kn*lla någon".
Citera
2018-02-07, 18:19
  #11
Medlem
Tror att "haffa" kommer från det tyska verhaften: gripa, arrestera, ta fast.
Citera
2018-02-08, 06:58
  #12
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Haffa låter som att det kan ha ursprung i "hava" från talad småländska. Hafva- haffa. Man "havar" någon.
OK? Och av en ren slump har detta sedan kommit att bli likadant som (forn-/riks-)svenskans "haffa" som sedan länge har (bi-)betydelser som "fånga", "ta/få tag på/i" osv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback