Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-06, 16:43
  #1
Medlem
Jannebigplays avatar
Hej flashback!

Igår åkte jag på en p-bot och det är riktigt trist. Scenariot var följande. Jag jobbar för kommunen och har även parkeringstillstånd på min arbetsplats. Tyvärr hade någon idiot tagit min plats pga att det var ett stort möte den dagen vilket även resulterade i att samtliga parkeringsplatser på området var uppgatna. Jag valde då att köra en rövare och parkerade på en plats jag vet att jag får böter på vilket jag även fick.

Min fråga är då. Vi på jobbet hade ringt trafikövervakningen och meddelat att de inte skulle komma och lappa våran arbetsplats då det skulle vara kaos där just då pga möte. Trots detta (eller kanske just därför) dök lapplisorna upp och började lappa bilar inkluderat min. Ska jag behöva betala min p-bot då någon annan har stulit min naturliga p-plats? Borde inte den att gå att avskrivas just pga detta eller att kommunen står för notan på något sätt.
Citera
2018-02-06, 17:00
  #2
Medlem
note-its avatar
Betala först, överklaga sen. Så funkar det.
Citera
2018-02-06, 17:06
  #3
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Tråkigt, men prata med din arbetsgivare och ge böteslappen.
Citera
2018-02-06, 17:12
  #4
Medlem
RingInteSnutens avatar
Precis be kneget pröjsa.
Citera
2018-02-06, 17:46
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Ska jag behöva betala min p-bot då någon annan har stulit min naturliga p-plats? Borde inte den att gå att avskrivas just pga detta eller att kommunen står för notan på något sätt.

Rent juridiskt skall du betala. Kommun/arbetsgivare har ingen skyldighet att betala för dig.

Så, du lär inte få den avskriven, så du får väl hoppas på att din arbetsgivaren är snäll. Men om de ersätter dig för detta så skall du betala förmånsskatt på beloppet.
Citera
2018-02-06, 17:54
  #6
Medlem
Var platsen du stod på i samma område/parkeringsyta som det område som tillhör ditt jobb?
Och är det ett privat parkeringsbolag som lappar?
Om ni, som du säger, ringt in till detta bolag och sagt att de inte behöver lappa denna dag, så bör bolaget återta lappen, om det finns bevis på att ni faktiskt begärt att ingen lappnings skall ske på er mark den dagen.
Dock gäller det ju att den plats du stod på faller under detta område.
Citera
2018-02-06, 17:57
  #7
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemonish79
Var platsen du stod på i samma område/parkeringsyta som det område som tillhör ditt jobb?
Och är det ett privat parkeringsbolag som lappar?
Om ni, som du säger, ringt in till detta bolag och sagt att de inte behöver lappa denna dag, så bör bolaget återta lappen, om det finns bevis på att ni faktiskt begärt att ingen lappnings skall ske på er mark den dagen.
Dock gäller det ju att den plats du stod på faller under detta område.

Platsen tillhör kommunen men det var även ett kommunalt p-bolag som lappade. Det finns bevis att vi hade begärt att de inte skulle lappa där dock var det så mycket folk så vissa (även jag) hade ställt oss delvis på en gångväg.
Citera
2018-02-06, 18:56
  #8
Medlem
är man så dum att man ringer och förvarnar borde man fan betala
kanske borde ringa flygplatsen och berätta att jag har bråttom till planet och tyvärr kommer jag parkera fel
Citera
2018-02-06, 20:22
  #9
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Platsen tillhör kommunen men det var även ett kommunalt p-bolag som lappade. Det finns bevis att vi hade begärt att de inte skulle lappa där dock var det så mycket folk så vissa (även jag) hade ställt oss delvis på en gångväg.
Är det en kommunal parkering så bör det inte spela någon roll att ni ringt och bett dem att inte lappa. Hade varit skillnad om det varit en parkering som tillhört din arbetsplats.
Citera
2018-02-06, 20:31
  #10
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizard99
är man så dum att man ringer och förvarnar borde man fan betala
kanske borde ringa flygplatsen och berätta att jag har bråttom till planet och tyvärr kommer jag parkera fel

Haha, detta håller jag med om. Va som att få öppet mål.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är det en kommunal parkering så bör det inte spela någon roll att ni ringt och bett dem att inte lappa. Hade varit skillnad om det varit en parkering som tillhört din arbetsplats.

Nu är ju kommunen min arbetsplats och det var trafikövervakningen själva som ringde de kommunala lapplisorna. Trots detta så lappade de bilarna.
Citera
2018-02-06, 21:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Hej flashback!

Igår åkte jag på en p-bot och det är riktigt trist. Scenariot var följande. Jag jobbar för kommunen och har även parkeringstillstånd på min arbetsplats. Tyvärr hade någon idiot tagit min plats pga att det var ett stort möte den dagen vilket även resulterade i att samtliga parkeringsplatser på området var uppgatna. Jag valde då att köra en rövare och parkerade på en plats jag vet att jag får böter på vilket jag även fick.

Min fråga är då. Vi på jobbet hade ringt trafikövervakningen och meddelat att de inte skulle komma och lappa våran arbetsplats då det skulle vara kaos där just då pga möte. Trots detta (eller kanske just därför) dök lapplisorna upp och började lappa bilar inkluderat min. Ska jag behöva betala min p-bot då någon annan har stulit min naturliga p-plats? Borde inte den att gå att avskrivas just pga detta eller att kommunen står för notan på något sätt.

Någon "bot" har du inte fått, däremot en kontrollavgift eller en felparkeringsavgift. Vilken typ av avgift är det? Skiljer på förfarande i efterhand.
Citera
2018-02-06, 21:24
  #12
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Någon "bot" har du inte fått, däremot en kontrollavgift eller en felparkeringsavgift. Vilken typ av avgift är det? Skiljer på förfarande i efterhand.

Det är en parkeringsanmärkning. Det är polismyndigheten som har hand om bestridandet tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback