Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-06, 21:08
  #13
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Vad fan är Kit.se?

Enligt denna länk har du fel:



Visserligen från 2014, men tvivlar på att det ser bättre ut idag.

Det gäller att specificera vad man menar. Sverige ligger nästan i topp gällande total kredit till icke-finansiell privat sektor - dvs företag plus hushåll. Luxemburg, Hong Kong, Nederländerna och Norge ligger dock högre.

BIS har siffror på detta och en massa annat uppdelat (hushållens skuldsättning, statsskuld, företag) och i både absoluta tal och procent av BNP:
https://www.bis.org/statistics/tables_f.pdf
Citera
2018-02-06, 21:44
  #14
Medlem
Trillskes avatar
Varför detta ständiga vurmande för personer som redan bevisat sig relativt inkompetenta? Fråga random gubbe på stan, det är ungefär lika vettigt.

Hur Sverige klarar en börsnedgång vet jag inte. Men vi har svart på vitt att snittsvensken har riktigt dåligt med nettokapital som det är, utan börsnedgång.
Citera
2018-02-06, 21:55
  #15
Medlem
Svaret från Magda att "det har gått upp så mycket så det finns lite att ta av" är knappast något som inger förtroende.

Det är lite som alla dessa kvällstidningsekonomer och bankernas familjeekonomer som försöker att ge goda råd åt de aningslösa medelklasstorskarna Svenne och Gun-Britt Sexpack när allt rasar:

"Det är bra att ha is i magen"
"Barnbidragen höjs med 23 kr/månaden"
"Sitt still i båten"
"Nu kan det vara ett köpläge"
"Det är bra att ha en sparbuffert om bilen går sönder"
"Det är värre i Syrien"
"H&M är ett tryggt och fint bolag"
"Satsa på indexfonder, lägg i byrålådan och kasta nyckeln"

Och omkring dem står börserna i brand....

Simmaellersjunk ger bättre råd helt utan ersättningskrav:

Citera
2018-02-06, 22:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Vi klarar en nedgång och har gjort tidigare. Sluta nu med era domedagsprofetior. Marknaden återhämtar sig snart igen alternativt planar ut.
Det är bra att det finns olika marknadssyn i det finansiella systemet! Sådana som du är värdefulla för att skapa god likviditet i en fallande marknad. Köpare möter säljare och överenskommelser sluts med blixtens hastighet vid tradingskärmarna. Så ska det fungera och det är jättebra! Helt enkelt, fortsätt köp!!

"Bagholders" är viktiga!
Citera
2018-02-08, 23:00
  #17
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Nu hittar du på och ljuger så du tror dig själv. Vi är högt belånade. Men långt ifrån mest belånade i världen.
Se här: https://kit.se/2016/02/25/36306/peng...ra-skuldsatta/

Vi klarar en nedgång och har gjort tidigare. Sluta nu med era domedagsprofetior. Marknaden återhämtar sig snart igen alternativt planar ut.

okej, vi är inte högst belånade.

japp 80 och 90 talet var lugna puckar..

edit: sorry jag hade fel, i att du hade rätt:

http://www.telegraph.co.uk/finance/e...a-of-debt.html

skrolla ner till bilden, där ligger sverige 2a och japan 1 a, ja vi var inte högst belånade, men näst mest belånade personerna i världen, glad jag är att jag äger mina saker och inte har det på kredit inför dom kommande åren.

MEN Det är lugna puckar grabben, och sluta sprid din dynga, du ljuger så mycket att du själv tror på det
__________________
Senast redigerad av OnlyTimeWillTell 2018-02-08 kl. 23:05.
Citera
2018-02-08, 23:07
  #18
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
I vilket mått menar du högst belåning. Vad gäller privat belåning är det definitivt inte fallet

http://www.businessinsider.com/these...-slaves-2017-1
https://data.oecd.org/hha/household-debt.htm

Fattigjonerna i Norge och Schweiz är t.ex värre.


http://www.telegraph.co.uk/finance/e...a-of-debt.html

skrolla ner till bilden, sverige 2 a japan 1a.

Så vi är fattigjonerna tillsammans med japan.
Citera
2018-02-09, 02:55
  #19
Medlem
Trillskes avatar
Gillar när folk ser tex 11% löneskatt som disposable income. Jävla dumhuvuden. Att man ens orkar konstruera grafer med de kognitiva förutsättningarna..
Citera
2018-02-09, 08:17
  #20
Medlem
Som sagt, utan att ha någon åsikt i skuldsättning utan det får ni diskutera bäst ni vill, så är den statistiska behandlingen i telgraphartikeln undermålig ur Sveriges perspektiv om man vill jämföra länder, då man bakat ihop hela Eurozonen vilken torde innehålla relevanta länder att jämföra med. Det är ett klassiskt statistiskt misstag (eller så använder man det till sin fördel för att vilseleda personer ovana vid statistik)

Analogi: Arne anser sig vara extraordinärt lång. Han är 183 cm. Här är det statistiska underlaget som han anser bevisa tesen

Arne 183
Lisa 176
Bengt 182
Pippi 162
Dom i huset bredvid: 166 i genomsnitt
Kusinerna på landet: 170 i genomsnitt

Ser vi problemet? Personerna i huset bredvid är 190, 186 resp 122 cm långa, och kusinerna på landet är 200, 180, 178 resp 122 cm långa. Arne är alltså inte särskilt lång egentligen. Det vi ser är att Arne är lång, men ganska normallång om man istället tittar på kohorten vuxna män som borde vara det han skall jämföra sig med. Med andra en ord, en enkel prediktor för längden är kön + ålder, och där sticker han inte ut.



Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
http://www.telegraph.co.uk/finance/e...a-of-debt.html

skrolla ner till bilden, sverige 2 a japan 1a.

Så vi är fattigjonerna tillsammans med japan.
Citera
2018-02-09, 09:19
  #21
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Som sagt, utan att ha någon åsikt i skuldsättning utan det får ni diskutera bäst ni vill, så är den statistiska behandlingen i telgraphartikeln undermålig ur Sveriges perspektiv om man vill jämföra länder, då man bakat ihop hela Eurozonen vilken torde innehålla relevanta länder att jämföra med. Det är ett klassiskt statistiskt misstag (eller så använder man det till sin fördel för att vilseleda personer ovana vid statistik)

Analogi: Arne anser sig vara extraordinärt lång. Han är 183 cm. Här är det statistiska underlaget som han anser bevisa tesen

Arne 183
Lisa 176
Bengt 182
Pippi 162
Dom i huset bredvid: 166 i genomsnitt
Kusinerna på landet: 170 i genomsnitt

Ser vi problemet? Personerna i huset bredvid är 190, 186 resp 122 cm långa, och kusinerna på landet är 200, 180, 178 resp 122 cm långa. Arne är alltså inte särskilt lång egentligen. Det vi ser är att Arne är lång, men ganska normallång om man istället tittar på kohorten vuxna män som borde vara det han skall jämföra sig med. Med andra en ord, en enkel prediktor för längden är kön + ålder, och där sticker han inte ut.

du vet att ingen läser sådana inlägg va ?

lättare att skriva att jag hade rätt och du fel, sparar vi tid.
Citera
2018-02-09, 09:34
  #22
Medlem
Utan invektiv?

Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
du vet att ingen läser sådana inlägg va ?

lättare att skriva att jag hade rätt och du fel, sparar vi tid.
Citera
2018-02-09, 21:55
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
I vilket mått menar du högst belåning. Vad gäller privat belåning är det definitivt inte fallet

http://www.businessinsider.com/these...-slaves-2017-1
https://data.oecd.org/hha/household-debt.htm

Fattigjonerna i Norge och Schweiz är t.ex värre.

joner = atomer som har elektrisk laddning
Du menar nog fattighjonen.


Sverige är ett av de mest skuldsatta länderna i världen, samtidigt som vi har massinvandring av kulturellt främmande personer med låg genomsnittlig IQ. Det kommer att sluta i katastrof.

Maggans uttalande påminner om Per Albin Hanssons "Vår beredskap är god" 1939, vilket var en solkar lögn.
Citera
2018-02-10, 08:28
  #24
Medlem
Självklart menar jag hjon. Tack för korrigeringen.

Och för dom som inte förstår varför jag kallar dessa länder fattig(h)joner, så är det en blinkning åt att det finns en korrelation mellan finansiellt stark och utvecklad medelklass och privat skuldsättning. Låg skuldsättning i privathushåll hittar du i OECDs analys i t.ex Ryssland, Litauen, Ungern och Polen. Hög skuldsättning i Sverige, Irland, Australien, Norge, Australien, Nederländerna och Danmark. Jag kan bara relatera till min egen ekonomi. Jag har definitivt högre skuldsättning än min granne, men trots det har jag långt mer pengar över efter att räntor och amorteringar är betalda, skulle kunna betala av det mesta idag, samtidigt som min granne skulle gå på knäna om läget ändrades drastiskt, och således inte bör skuldsätta sig mer.



Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
joner = atomer som har elektrisk laddning
Du menar nog fattighjonen.


Sverige är ett av de mest skuldsatta länderna i världen, samtidigt som vi har massinvandring av kulturellt främmande personer med låg genomsnittlig IQ. Det kommer att sluta i katastrof.

Maggans uttalande påminner om Per Albin Hanssons "Vår beredskap är god" 1939, vilket var en solkar lögn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback