Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-04-14, 16:31
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Så här ligger det till:

1. Jag bor inte i bostadsrätten. Jag hyr ut den till en annan person (hyresperioden är april-juli). Det enda jag betalar till mitt försäkringsbolag (som jag fortfarande gör och gjort i cirka 1 år (det är Aktsam)) är en premie på 300 kr/år.

2. Jag sade åt personen som hyr min bostadsrätt att teckna en egen försäkring. Om hen har gjort det än eller inte vet jag inte. Jag kan ju alltid fråga.

Så vad gäller då för mig gällande rättsskydd? Behöver jag ens teckna en "egen" försäkring om nu hyresgästen gör det?

Då har ni med andra ord en hemförsäkring som gäller, om sedan rättskyddet gäller så är det bara att sätta igång att lusläsa på villkoren, var eran hyresgäst har för försäkring äv ovidkommande, den är endast för hyresgästens intresse

om det är aktuell med advokat så hjälper dom evt. till med aktivera rättskyddet vid behov
Citera
2018-04-14, 18:22
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
jag har fått förklarat för mig en gång i tiden att denna tilläggsförsäkring är stor sett pengarna i sjön, oftas är max ersättning just ca 30-35 Tkk, har du ett badrum som är 35-40 år gammalt så är ändå åldersavdraget så stor att det ändå inte ger någonting, om skadan beror på vattenledning som sprungit i läck så pyntar man ändå 0:- ur egen ficka (om man inte vill ha extravagnsa som tex. itailenskt lyxkakel å dyl.) enligt br-lagen

kommer någon från föreningen och gapar om försäkring så är det bara be dom att dra åt helvete, om inte fastigheten är ordentligt försäkrad så bör styrelsen avsättas vid nästa föreningsstämma

själv har jag en hemförsäkring med 5000:- i självrisk för 500:- /helår som katastrofskydd

Du behöver en bostadsrättsförsäkring om du exv får en vattenskada och det drabbar grannarna...

Men du kanske glatt kommer betala för att bila upp hela stammen om du får ett brustet rör på grnd av ålder eller plyckshändelse.

En sak att DU vill leva riskfyllt. En annan sak att ge andra råd att göra det
de flesta föreningar har även inskrivet i stadgarna att medlem ska ha bostadsrättstillägg
Citera
2018-04-14, 18:24
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Så här ligger det till:

1. Jag bor inte i bostadsrätten. Jag hyr ut den till en annan person (hyresperioden är april-juli). Det enda jag betalar till mitt försäkringsbolag (som jag fortfarande gör och gjort i cirka 1 år (det är Aktsam)) är en premie på 300 kr/år.

2. Jag sade åt personen som hyr min bostadsrätt att teckna en egen försäkring. Om hen har gjort det än eller inte vet jag inte. Jag kan ju alltid fråga.

Så vad gäller då för mig gällande rättsskydd? Behöver jag ens teckna en "egen" försäkring om nu hyresgästen gör det?

DIN hemförsäkring täcker rättsskydd. Då rättsskyddet är knytet till du som individ och inte till din lägenhet.

Det DIN försäkring innehåller kan bara aktsam svara för. Men antagligen betalar du bara bostadsrättstillägget. Vilket är helt rätt då du äger lägenheten och hyresrätten bör ha en egen hemförsäkring för sitt lösöre och agerande.
Citera
2018-04-14, 18:26
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Hur menar du nu? Du menar väl endast kostnaderna för advokatkontakt?

Det är det enda som kan komma att bli en kostnad inom de närmaste veckorna. Det är ju inte så att något annat har gått sönder i bostaden.

Ja jag menar enbart kostnaderna för adbvokat när jag pratar om rättsskyddets del i försäkringen.

Det är uju inten olycka som lett till att din lägenhet blivit mindre utan att någon har sålt dig en för liten lägenhet. Något du eventuellt kan göra anspråk på.
Citera
2018-04-14, 18:48
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
Du behöver en bostadsrättsförsäkring om du exv får en vattenskada och det drabbar grannarna...

Men du kanske glatt kommer betala för att bila upp hela stammen om du får ett brustet rör på grnd av ålder eller plyckshändelse.

En sak att DU vill leva riskfyllt. En annan sak att ge andra råd att göra det
de flesta föreningar har även inskrivet i stadgarna att medlem ska ha bostadsrättstillägg

man ska vara vårdlös för att man ska vara skyldig att betala för skadan vid brusten vattenledning tex. borrat i densamma när man tex. sätter upp en tavla, man får då ett skadeståndsanspråkt riktat mot sig och då kontakta man sitt bolag som som få föra tala för en, i detta fall är det ingen skillnad och det är hyres eller bostadsrätt, det var någon i programmet Plus som hade fått en räkning på 50.000: för att borrat i en vattenledning av misstag, istället för att kontaka sitt bolag så betala han den, vilken han inte skulle ha gjort

om det står i stadgarna att hemförsäkring ska finnas så finns det inget stöd för det i lagstiftningen dvs. den är tandlös, bara att se till att det tas bort nästa gång stagarna upppdateras
Citera
2018-04-14, 20:04
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Då har ni med andra ord en hemförsäkring som gäller, om sedan rättskyddet gäller så är det bara att sätta igång att lusläsa på villkoren, var eran hyresgäst har för försäkring äv ovidkommande, den är endast för hyresgästens intresse

om det är aktuell med advokat så hjälper dom evt. till med aktivera rättskyddet vid behov

Aktsam erbjuder rättskydd som del av sin försäkring. Dock vet jag inte om detta innebär att rättskydd ingår även i de 300 kr/år som jag betalar i premium. Vet du om det generellt funkar så?

Jag kan ju ringa dem och fråga om jag har rättsskydd.

Det låter bara konstigt att 300 kr/år ska kunna ge mig försäkring. Det är ju lite pengar.
Citera
2018-04-14, 20:13
  #55
Medlem
Har du inte fått något försäkringsbrev (till brevlådan eller som PDF) ?

dom billgaste hemförsäkringar kan ligga på 300:-/ år så inget konstigt med det
du hade en ganska liten bostadsyta (20-30kvm2) ? vilket påverkar premien till lägre nivå

rättskydd ingår stort sett i alla hemförsäkringar

ett samtal till bolaget borde annars kunna reda ut frågetecknet
Citera
2018-04-14, 20:47
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Har du inte fått något försäkringsbrev (till brevlådan eller som PDF) ?

dom billgaste hemförsäkringar kan ligga på 300:-/ år så inget konstigt med det
du hade en ganska liten bostadsyta (20-30kvm2) ? vilket påverkar premien till lägre nivå

rättskydd ingår stort sett i alla hemförsäkringar

ett samtal till bolaget borde annars kunna reda ut frågetecknet

Tack mannen. Känner mig säkrare nu.

Kommer ändå ringa dem och fråga för att bekräfta att så är fallet (att jag har försäkring).
Citera
2018-04-16, 17:06
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Har du inte fått något försäkringsbrev (till brevlådan eller som PDF) ?

dom billgaste hemförsäkringar kan ligga på 300:-/ år så inget konstigt med det
du hade en ganska liten bostadsyta (20-30kvm2) ? vilket påverkar premien till lägre nivå

rättskydd ingår stort sett i alla hemförsäkringar

ett samtal till bolaget borde annars kunna reda ut frågetecknet

Hej,

Försäkring ingår. Dock ingår inte specifikt rättsskydd då jag inte bor i bostaden. Så har jag uppfattat situationen. Låter detta konstigt för dig? Det gör det för mig, men så kanske det fungerar.

Verkar som att jag får betala advokaten så småningom från egen ficka.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback