Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-06, 14:54
  #1
Medlem
Hej,

Ursäkta om tråden är felplacerad, men jag skulle verkligen behöva råd av någon.

Min Macbook kraschade nyligen. Skärmen blev plötsligt grå. När jag försökte starta om fastnade den vid äpplet efter ett felmeddelande om att datorn stängts av pga ett fel. Försökte starta med shift, inget hände, men efter det startas datorn och stängs genast av efter att Apple-logotypen visas. Kommer åt skivverktyget och kontrollerade disken. Den behövde repareras, pga: ”partitionskartan måste repareras eftersom ett problem har inträffat med EFI-systempartitionens filsystem”. Det vet jag inte vad det betyder... och skivverktyget kunde inte själv reparera problemet.

Är det kört med min Macbook nu? Bör jag lägga pengar på reparation/dataräddning eller är det bara att skrota och köpa nytt?
Citera
2018-02-06, 16:32
  #2
Medlem
RorschachWolffgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosajthing
Hej,

Ursäkta om tråden är felplacerad, men jag skulle verkligen behöva råd av någon.

Min Macbook kraschade nyligen. Skärmen blev plötsligt grå. När jag försökte starta om fastnade den vid äpplet efter ett felmeddelande om att datorn stängts av pga ett fel. Försökte starta med shift, inget hände, men efter det startas datorn och stängs genast av efter att Apple-logotypen visas. Kommer åt skivverktyget och kontrollerade disken. Den behövde repareras, pga: ”partitionskartan måste repareras eftersom ett problem har inträffat med EFI-systempartitionens filsystem”. Det vet jag inte vad det betyder... och skivverktyget kunde inte själv reparera problemet.

Är det kört med min Macbook nu? Bör jag lägga pengar på reparation/dataräddning eller är det bara att skrota och köpa nytt?

Nej, din mac är inte helt värdelös. Du kan behöva ominstallera hela systemet dock. Vad är det för modell?
Citera
2018-02-06, 17:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosajthing
Hej,

Ursäkta om tråden är felplacerad, men jag skulle verkligen behöva råd av någon.

Min Macbook kraschade nyligen. Skärmen blev plötsligt grå. När jag försökte starta om fastnade den vid äpplet efter ett felmeddelande om att datorn stängts av pga ett fel. Försökte starta med shift, inget hände, men efter det startas datorn och stängs genast av efter att Apple-logotypen visas. Kommer åt skivverktyget och kontrollerade disken. Den behövde repareras, pga: ”partitionskartan måste repareras eftersom ett problem har inträffat med EFI-systempartitionens filsystem”. Det vet jag inte vad det betyder... och skivverktyget kunde inte själv reparera problemet.

Är det kört med min Macbook nu? Bör jag lägga pengar på reparation/dataräddning eller är det bara att skrota och köpa nytt?

Prova detta!Det lär nog hjälpa!


https://support.apple.com/sv-se/HT204904
Citera
2018-02-06, 18:29
  #4
Medlem
Tack så mycket båda två för svar! Känns surt just nu, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Egentligen är jag nog mer intresserad av att rädda datan än själva datorn. Om jag måste välja alltså. Båda vore toppen, men sådan tur har man kanske inte. Angående modellen så är det en MacBook Air.

Om jag ominstallerar systemet som ni föreslår, innebär det att data går förlorad? Kan man göra det utan att förlora filer? Skulle det gå att få igång hårddisken via en annan MacBook, och rädda innehållet på det sättet, eller kommer det generera samma resultat?

Tack så jättemycket!
Citera
2018-02-06, 18:44
  #5
Medlem
Trolltestets avatar
För windowsdatorer kör man Scandisk vid uppstarten när man råkar ut för sådana problem. Den scannar igenom hela hårddisken och lagar tabellerna vid behov.


Jag vet inte vad motsvarande program heter för Mac, men pröva det INNAN du installerar om något.
Citera
2018-02-06, 21:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
För windowsdatorer kör man Scandisk vid uppstarten när man råkar ut för sådana problem. Den scannar igenom hela hårddisken och lagar tabellerna vid behov.


Jag vet inte vad motsvarande program heter för Mac, men pröva det INNAN du installerar om något.

Tack! Det var lite min känsla också. Men jag är dessvärre en total novis på allt vad teknik heter. Försökt söka mig till svar, men vet inte om jag blir så mycket klokare. Så jag vet inte vilket program det skulle röra sig om för en Mac, eller hur det ska användas när datorn inte ens startar upp.

Hur som helst försökte jag faktiskt installera om OS X via skivverktyget, vilket förde mig till ett nytt problem: Hårddisken är låst!

Hur kommer jag förbi en sådan sak?
Citera
2018-02-09, 00:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosajthing
Tack! Det var lite min känsla också. Men jag är dessvärre en total novis på allt vad teknik heter. Försökt söka mig till svar, men vet inte om jag blir så mycket klokare. Så jag vet inte vilket program det skulle röra sig om för en Mac, eller hur det ska användas när datorn inte ens startar upp.

Hur som helst försökte jag faktiskt installera om OS X via skivverktyget, vilket förde mig till ett nytt problem: Hårddisken är låst!

Hur kommer jag förbi en sådan sak?

Om du inte har något av värde på din hårddisk så borde det gå att installera om MacOS. Har inte stenkoll, men det har för mig det finns något diskhanteringsverktyg där du kan ta bort gamla partitioner och börja om från början.
Glöm dock inte att all gammal data försvinner när du gör detta. Är du mån om innehållet bör du koppla in din hårddisk via docka till annan dator eller skicka den på datarecovery om det nu är fel på den!
Citera
2018-02-09, 03:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljushuvud
Om du inte har något av värde på din hårddisk så borde det gå att installera om MacOS. Har inte stenkoll, men det har för mig det finns något diskhanteringsverktyg där du kan ta bort gamla partitioner och börja om från början.
Glöm dock inte att all gammal data försvinner när du gör detta. Är du mån om innehållet bör du koppla in din hårddisk via docka till annan dator eller skicka den på datarecovery om det nu är fel på den!
Du kan ju ladda nytt OS X om du vill spara det på disken!
Du får ju välja det när du går in via länken!
https://support.apple.com/sv-se/HT204904
Men du kan även blåsa disken om du kör Disk Utility först
Citera
2018-03-04, 15:28
  #9
Medlem
Alltså TS vill spara data men kommer inte förbi äpplet. All data försvinner vid ominstallation, såvida den inte är säkrad med Time Machine. Är det inte den riktigt gamla Macbook Air med mekanisk hårddisk så går det väl inte heller ta ut den och sätta i en ny och sen flytta tillbaks datan efteråt via specialkabel. Hade liknande problem fast strul med att datorn förstördes via Apples APFS, som såklart inte är läsbar som extern lagring om man inte har en annan Mac med macOS 10.13.

Enda sättet var att hålla ner CMD+R via uppstart och från recovery mode gå in i Terminal och göra backup till extern annan hårddisk via kommandon vilket är överkurs. Annars får man väl lämna in den. Vill man bara rensa datorn så datan försvinner men hårddisken är låst så tror jag man ska välja Skivverktyg från recovery mode och formatera först, sen gå tillbaka ett steg och installera.

Har du en annan Mac och en thunderbolt 1/2-kabel, kan du koppla den till andra Macen och rädda din data, såvida din Mac inte har macOS 10.13 med APFS och den andra inte. När du startar din Mac så håller du då ner T på den så bör den visas som en extern hårddisk på den andra. Ev. måste du starta bägge Macar samtidigt. Se https://support.apple.com/en-us/HT201255

Finns olika kombinationer att trycka vid start, nån kanske får igång datorn annars?
Ett sätt skulle kunna vara att ominstallera på usb-minne (om det går), välja att starta därifrån genom att hålla nere Option vid start och kanske komma åt hårddisken därifrån sen.

Skulle rekommendera att prova det eller kabel först. Och att spara viktiga saker på usb-minne.
__________________
Senast redigerad av Mploko 2018-03-04 kl. 16:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback