Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-06, 14:06
  #1
Medlem
fisken123s avatar
Hej!

Letar efter ett mikroskop för att räkna parasit ägg(Necator americanus) i avföring.

Total nybörjare. Har aldrig använt ett mikroskop innan så jag behöver råd!


Det jag letar efter är ett mikroskop med 100x förstoring(10x10), helst binokulärt. Med dem kriterierna hittar jag en del skop i prisklassen 1000-2000 kronor. MEN jag behöver ett korsbord för mer systematisk användning och nu hittar jag inga bord inom den prisklassen.

Har hittat en som har korsbord. Vad tycker ni om denna, tror ni det kan passa?

https://mikro.astrosweden.se/sv/arti...nal-geographic Pris: 1 450 kr
Citera
2018-02-06, 22:27
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag gick i lite liknande tankar för ett par år sedan men jag köpte ett digitalt mikroskop istället. Tyvärr utan korsbord då men det kan man väl meka ihop själv med lite skruvar och muttrar. Då kan man ju ta bilder direkt med mikroskopet vilket jag tycker är kul men det är väl annars lite mer känsla i ett gammaldags optiskt stereomikroskop.

Ett par bilder som jag tog med det finns i inlägg 11 i tråden (FB) Lila klet i skogen, vad är det? (som nog visade sig vara inget roligare än fågelskit).
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2018-02-06 kl. 22:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback