Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 16:57
  #133
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Istanbul existerade inte vid den tidpunkt du talar om utan då hette det Konstantinopel. Jag skulle nog säga att det bysantinska riket var betydande i alla avseenden ända tills det föll till turkarna 1453. Och Konstantinopel kontrollerades som bekant inte av den katolska kyrkan. Vilket som har du totalt misslyckats med att påvisa någon koppling mellan Florens och Toledo på 1300-talet.

Du fortsätter att glänsa ser jag. Istanbul var det informella namnet långt innan muslimerna tog över, det är inte arabiska eller turkiska utan grekiska. Konstantinopel var det formella namnet och det fortsatte att vara det formella namnet långt efter Ottomanernas erövring. Turkarna har försökt att framlägga att Istanbul har en muslimsk betydelse men det är historierevisionism.

Jag behöver inte bevisa det för att anta att jag har rätt när jag vet att det står i min egen kurslitteratur, försöker bara förstå hur du kan bortse från artikeln jag länkade tidigare. Det skulle dock vara intressant att se några belägg för vad du själv skriver, har nämligen aldrig hört talas om några vetenskapliga bibliotek i Konstantinopel som hade någon relevans för Europeisk vetenskap. Hörde heller aldrig talas om någon orthodox inkvisition så frågan är varför isåntfall vi inte såg så mycket vetenskap från den orthodoxa världen som borde ha varit betydligt mer framgångsrik än den västliga.
Citera
2018-02-14, 19:27
  #134
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du fortsätter att glänsa ser jag. Istanbul var det informella namnet långt innan muslimerna tog över, det är inte arabiska eller turkiska utan grekiska. Konstantinopel var det formella namnet och det fortsatte att vara det formella namnet långt efter Ottomanernas erövring. Turkarna har försökt att framlägga att Istanbul har en muslimsk betydelse men det är historierevisionism.

Jag behöver inte bevisa det för att anta att jag har rätt när jag vet att det står i min egen kurslitteratur, försöker bara förstå hur du kan bortse från artikeln jag länkade tidigare. Det skulle dock vara intressant att se några belägg för vad du själv skriver, har nämligen aldrig hört talas om några vetenskapliga bibliotek i Konstantinopel som hade någon relevans för Europeisk vetenskap. Hörde heller aldrig talas om någon orthodox inkvisition så frågan är varför isåntfall vi inte såg så mycket vetenskap från den orthodoxa världen som borde ha varit betydligt mer framgångsrik än den västliga.


Konstantinopel hette staden formellt ja fram tills turkarna erövrade staden. Och sedermera blev Istanbul det formella namnet. Ett namn som egentligen är slang och betyder ungefär ”staden”. Fast det ursprungliga namnet är egentligen Byzantion om vi nu ska klyva hår.

Så dina små avledande manövrar mynnade till slut ut i att du gav upp försöket att bevisa din tes. Hade det funnits några bevis annat än de du hävdar finns i din kurslitteratur så hade det givetvis funnits på internet. Vad gäller Konstantinopel tycks du ha kort minne för i wikipedialänken tidigare så framgick det att skriftlärda som flydde Konstantinopel bidrog menligt till renässansen.
Citera
2018-02-14, 19:39
  #135
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Konstantinopel hette staden formellt ja fram tills turkarna erövrade staden. Och sedermera blev Istanbul det formella namnet. Ett namn som egentligen är slang och betyder ungefär ”staden”. Fast det ursprungliga namnet är egentligen Byzantion om vi nu ska klyva hår.

Så dina små avledande manövrar mynnade till slut ut i att du gav upp försöket att bevisa din tes. Hade det funnits några bevis annat än de du hävdar finns i din kurslitteratur så hade det givetvis funnits på internet. Vad gäller Konstantinopel tycks du ha kort minne för i wikipedialänken tidigare så framgick det att skriftlärda som flydde Konstantinopel bidrog menligt till renässansen.

Jaha, ok då läser jag artikeln jag länkade igen och då ser jag ju att det står klart och tydligt här:

Citat:
Albertus Magnus based his systematization of Aristotelian philosophy, and much of his writings on astronomy, astrology, mineralogy, chemistry, zoology, physiology, and phrenology upon those translations made in Toledo.[28] His pupil, Thomas Aquinas also used many of the translated work to bring Aristotle into his philosophical and theological treatises.

Var det något mer eller?
Citera
2018-02-14, 19:44
  #136
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Vad gäller Konstantinopel tycks du ha kort minne för i wikipedialänken tidigare så framgick det att skriftlärda som flydde Konstantinopel bidrog menligt till renässansen.

Väntar fortfarande på listan, har inte sett speciellt specifika saker, det har mest varit ord som "många". Du låter ungefär som en muslim som skryter om islamska vetenskapliga framsteg.
Citera
2018-02-14, 20:49
  #137
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jaha, ok då läser jag artikeln jag länkade igen och då ser jag ju att det står klart och tydligt här:



Var det något mer eller?


Du för fortfarande inte fram något som är relevant för renässansen. Men låt mig istället saxa ut nedanstående från min wikipedialänk. Ganska glasklart va?

”In stark contrast to the High Middle Ages, when Latin scholars focused almost entirely on studying Greek and Arabic works of natural science, philosophy and mathematics,[24] Renaissance scholars were most interested in recovering and studying Latin and Greek literary, historical, and oratorical texts.”
Citera
2018-02-14, 20:51
  #138
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Väntar fortfarande på listan, har inte sett speciellt specifika saker, det har mest varit ord som "många". Du låter ungefär som en muslim som skryter om islamska vetenskapliga framsteg.


Jag har aldrig utlovat någon lista, lögnjude. Men jag kan åtminstone ange en källa som påvisar kopplingen mellan renässansen och Konstantinopel.
Citera
2018-03-09, 02:17
  #139
Medlem
Shot caller kan läggas till på listan. Fokus på amerikanska nazistgäng.

F.ö. kan det ju nämnas att det varit en del nyheter om attacker på judiska församlingar i USA och att antisementismen ökar.

Syftet kan också vara att skrämma judar som bor i andra länder för att locka dem till Israel och på så sätt öka bosättningarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback