• 1
  • 2
2018-02-06, 12:00
Medlem
Går alla inkassobolag med på avbet ? Sitter rejält i skiten pga ett shopping beroende Har kommit så långt att alla konto är spärrade ich ja har inte handlat på ett år men jag får inte ekonomin att gå runt...
Citera
2018-02-06, 12:07
Medlem
tnems avatar
Ja vad jag vet.
Bara ring och prata med dem.
Citera
2018-02-06, 12:10
Medlem
franges avatar
Som redan sagt - kontakta dem och fråga dem.
Citera
2018-02-06, 12:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vera70a
Går alla inkassobolag med på avbet ? Sitter rejält i skiten pga ett shopping beroende Har kommit så långt att alla konto är spärrade ich ja har inte handlat på ett år men jag får inte ekonomin att gå runt...

Nej. Inkassobolag får inte sätta upp egna avbetalningsplaner om inte fordringsägaren tillåter dem att göra det.

Men, de flesta brukar kunna lösa det för de flesta kunder.
Citera
2018-02-06, 12:38
Medlem
Men ja fråga mitt ena kredit bolag och dom sa att dom bestämmer inte det... lite märkligt
Citera
2018-02-06, 12:55
Medlem
Citat:
Men ja fråga mitt ena kredit bolag och dom sa att dom bestämmer inte det... lite märkligt

Om inte inkassobolaget köpt skulden från bolaget du handlat från är det inte de själva som bestämmer.

En tumregel är att det i dom flesta fall är striktare för alla skulder där fodringsägaren har något de antingen kan ta tillbaka, eller en tjänst de kan strypa. I dessa fall skulle jag gissa att de med största sannolikhet INTE kommer gå med på avbetalning.

Exempel på detta är:
Hyra lägenhet
El
Andra löpande abonnemang som bredband/telefon
Leasing
Spedition där leverantören kan ta dina paket som gisslan och vägra lämna ut.

Fakturor från webshoppar, i många fall sms-lån och liknande brukar i många fall gå bra att betala av (med ränta därefter). Undantag till detta finns självklart, och förvänta dig inte att du alltid kommer komma undan med att "betala så lite som möjligt" varje månad.
Citera
2018-02-06, 13:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Nej, inte märkligt.

Om du har en skuld till (exempelvis) Elgiganten, som hanteras av Sergel inkasso, så är det ELGIGANTEN som bestämmer om du skall få betala av med avbetalning. Inte sergel inkasso.

Däremot så kan Elgiganten säga till sergel inkasso att de FÅR förhandla om avbetalning med kunden. Men de måste inte.
Citera
2018-02-06, 13:12
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, inte märkligt.

Om du har en skuld till (exempelvis) Elgiganten, som hanteras av Sergel inkasso, så är det ELGIGANTEN som bestämmer om du skall få betala av med avbetalning. Inte sergel inkasso.

Däremot så kan Elgiganten säga till sergel inkasso att de FÅR förhandla om avbetalning med kunden. Men de måste inte.

Mja, riktigt så enkelt är det inte. I ditt exempel kan det mycket väl vara så att Sergel äger krediten och betalar varan direkt till Elgiganten vid försäljning. När det är gjort är det Sergel som är fordringsägaren och bestämmer därmed huruvida gäldenären ska få uppskov eller ej.
Citera
2018-02-06, 13:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Mja, riktigt så enkelt är det inte. I ditt exempel kan det mycket väl vara så att Sergel äger krediten och betalar varan direkt till Elgiganten vid försäljning. När det är gjort är det Sergel som är fordringsägaren och bestämmer därmed huruvida gäldenären ska få uppskov eller ej.

Det var därför jag valde sergel inkasso. De sysslar inte med factoring.
Citera
2018-02-06, 13:28
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det var därför jag valde sergel inkasso. De sysslar inte med factoring.

Nu kommer vi lite off topic här men de gör de väl? Telias företagsförsäljning fungerar väl precis så med just Sergel? Sedan är det Sergel Inkasso som skickar ett eventuellt inkassokrav. Sergel har tillgångar på runt 600 mkr och det är väl fordringar som de köpt, dels stockar men också löpande från tex Telias företagsförsälning.
Citera
2018-02-06, 13:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Nu kommer vi lite off topic här men de gör de väl? Telias företagsförsäljning fungerar väl precis så med just Sergel? Sedan är det Sergel Inkasso som skickar ett eventuellt inkassokrav. Sergel har tillgångar på runt 600 mkr och det är väl fordringar som de köpt, dels stockar men också löpande från tex Telias företagsförsälning.

Sergel Kredittjänster sysslar med factoring.
Citera
2018-02-06, 13:40
Medlem
Dom är som parasiter. En miljon brev i månaden plus att dom ska ringa och fråga när du kan betala.
Beroende på hur stora skulder så ska väl avbetalning funka. Men vissa vill se att du menar allvar först. Dom säger betala in denna summa så vi ser att du menar allvar sen kan vi göra avbetalning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in