Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-06, 16:45
  #13
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Hehe fast vänta nu.... Line out på en gitarrstärk är ju just precis till att ta ut signalen efter preampen men innan slutsteget för vidarekoppling till mixerbord för att få med förstärkarens karaktär när omständigheterna inte tillåter uppmickning......vad menar du exakt med att lineouten skulle vara tänkt till en stack?? En stack är ju såvitt jag vet en fristående förstärkardel, sk topp, och två högtalarlådor. Eller en högtalarlåda, såkallad halvstack. Varför i hela havet skulle man ha en separat stärkare innan stacken?

TS: Har du ingen line out eller kan också heta pre out eller direct out så får du köpa en sk. linebox som du kopplar mellan gitarr och förstärkare. På den har du sen ett par olika utgångar för mixerbord eller inspelning. En linebox måste alla musiker ändå ha i arsenalen oavsett man ska lira live eller studio. Kostar ett par hundra.
Du tänker på exempelvis Line 6 förstärkare. De funkar som du beskriver. Traditionellt brukar line out användas för att stacka. Eftersom det inte är säkert att ditt slutsteg pallar t ex åtta högtalarlådor. Därför i hela havet vill man i så fall ha ytterligare ett slutsteg.
Citera
2018-02-06, 17:19
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Du tänker på exempelvis Line 6 förstärkare. De funkar som du beskriver. Traditionellt brukar line out användas för att stacka. Eftersom det inte är säkert att ditt slutsteg pallar t ex åtta högtalarlådor. Därför i hela havet vill man i så fall ha ytterligare ett slutsteg.

Åh meh! Då köper man naturligtvis fler toppar och daisychainar!!

Skämt åsido, jag förstår hur du tänker men det beror nog lite på vilken musikalisk miljö man kommer från. Det där med separata slutsteg känns ju rätt mkt metal och fjoll precis som rackutrustning till guran.

Vi har nog båda lite rätt för jag garanterar dig att efter väldigt många år som roddare på klubbnivå så har jag varit med om att "lajna" ett försvarligt antal combostärkare till mixerbord och jag fick intrycket av att det är just en combostärk som TS har.

EDIT: När Line6 dök upp så hoppade jag av.
Citera
2018-02-06, 17:39
  #15
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Åh meh! Då köper man naturligtvis fler toppar och daisychainar!!

Skämt åsido, jag förstår hur du tänker men det beror nog lite på vilken musikalisk miljö man kommer från. Det där med separata slutsteg känns ju rätt mkt metal och fjoll precis som rackutrustning till guran.

Vi har nog båda lite rätt för jag garanterar dig att efter väldigt många år som roddare på klubbnivå så har jag varit med om att "lajna" ett försvarligt antal combostärkare till mixerbord och jag fick intrycket av att det är just en combostärk som TS har.

EDIT: När Line6 dök upp så hoppade jag av.
Fast, det är ju meningslöst att lajna en stärkare in i mixerbordet. Man får ju bara ut den pre-ampade signalen. Det är ju som att lajna en distpedal rakt in i mixerbordet. Det enda vettiga man kan göra med en line out från en combo är att lajna till ett slutsteg.
Citera
2018-02-06, 17:54
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Fast, det är ju meningslöst att lajna en stärkare in i mixerbordet. Man får ju bara ut den pre-ampade signalen. Det är ju som att lajna en distpedal rakt in i mixerbordet. Det enda vettiga man kan göra med en line out från en combo är att lajna till ett slutsteg.

Men är du go eller?
Är du medveten om att hela Brothers in arms med Dire straits mer eller mindre spelades in med gitarren rakt in i bordet?

Bastoppar linas i stortsett alltid in i bordet live.

Ett slutsteg i en gitarrförstärkare färgar inte ljudet öht om man inte snackar rörstärkare där man är ute efter slutrörsdistorsion. Och då måste man ändå micka så då är diskussionen om line out oväsentlig.

Så varför skulle man vilja ha med slutsteget i signalkedjan till PA:t eller inspelningsmodulen?

Och inte vilja använda preampsignalen både till livebordet och studiobordet?

Det går förövrigt utmärkt att köra en distpedal rakt in i bordet i framförallt studion. Många som gör/gjort.

EDIT: Givetvis vinner att micka upp stärkaren och få med hela förstärkarens karaktär alla gånger men jag förstod det som att det var just en line out lösning TS behövde.
__________________
Senast redigerad av Smokes-Lets-go 2018-02-06 kl. 18:00.
Citera
2018-02-06, 18:27
  #17
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Men är du go eller?
Är du medveten om att hela Brothers in arms med Dire straits mer eller mindre spelades in med gitarren rakt in i bordet?
Det har jag mycket svårt att tro.
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Bastoppar linas i stortsett alltid in i bordet live.
Ja, för att det knappast hörs skillnad på ett preampat- eller slutförstärkt ljud på de frekvenserna. I studio kan man också mixa lågnivån med stärkarljudet för att få ett fetare spår. Det är dock förstärkarljudet man i huvudsak är ute efter.
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Ett slutsteg i en gitarrförstärkare färgar inte ljudet öht om man inte snackar rörstärkare där man är ute efter slutrörsdistorsion. Och då måste man ändå micka så då är diskussionen om line out oväsentlig.
Det är väl helt självklart att slutsteget färgar ljudet. Annars skulle man ju knappt höra skillnad på en Marshall och en Peavey. Det är ju liksom det förstärkta signaturljudet man är ute efter. Du måste ju höra skillnad på en 4x12 och en 2x10 exempelvis?
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Så varför skulle man vilja ha med slutsteget i signalkedjan till PA:t eller inspelningsmodulen?
För att man vill att det ska låta som just en gitarrförstärkare. Annars hade man ju inte ens behövt besvära sig med att ens skaffa en gitarrförstärkare, man hade lika gärna kunnat lajna en dist rakt in i PA:t.
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Och inte vilja använda preampsignalen både till livebordet och studiobordet?
För att det inte låter som en gitarrförstärkare. Så som du uppfattar ljudet när det kommer ut ur högtalaren. Det är ju därför man sätter upp en mikrofon framför förstärkaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Det går förövrigt utmärkt att köra en distpedal rakt in i bordet i framförallt studion. Många som gör/gjort.
Nja, det är inte särskilt vanligt. Men det kan man väl göra för ett experimentellt sound om man vill. Lite som att spela in gitarr via walkie talkie. Det går ju också om man vill ha en kul grej som sticker ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
EDIT: Givetvis vinner att micka upp stärkaren och få med hela förstärkarens karaktär alla gånger men jag förstod det som att det var just en line out lösning TS behövde.
Det är klart han kan spela in line out i mixern om han vill. Precis som att man kan spela in via distpedalen eller med walkie talkies. Men rent ljudtekniskt är det inte så man brukar göra.
Citera
2018-02-06, 18:40
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det har jag mycket svårt att tro.

Ja, för att det knappast hörs skillnad på ett preampat- eller slutförstärkt ljud på de frekvenserna. I studio kan man också mixa lågnivån med stärkarljudet för att få ett fetare spår. Det är dock förstärkarljudet man i huvudsak är ute efter.

Det är väl helt självklart att slutsteget färgar ljudet. Annars skulle man ju knappt höra skillnad på en Marshall och en Peavey. Det är ju liksom det förstärkta signaturljudet man är ute efter. Du måste ju höra skillnad på en 4x12 och en 2x10 exempelvis?

För att man vill att det ska låta som just en gitarrförstärkare. Annars hade man ju inte ens behövt besvära sig med att ens skaffa en gitarrförstärkare, man hade lika gärna kunnat lajna en dist rakt in i PA:t.

För att det inte låter som en gitarrförstärkare. Så som du uppfattar ljudet när det kommer ut ur högtalaren. Det är ju därför man sätter upp en mikrofon framför förstärkaren.

Nja, det är inte särskilt vanligt. Men det kan man väl göra för ett experimentellt sound om man vill. Lite som att spela in gitarr via walkie talkie. Det går ju också om man vill ha en kul grej som sticker ut.

Det är klart han kan spela in line out i mixern om han vill. Precis som att man kan spela in via distpedalen eller med walkie talkies. Men rent ljudtekniskt är det inte så man brukar göra.

Ok som jag ser det så går hela vårt debatterande ut på att du relaterar till alternativet att micka upp stärkaren, ett alternativ som jag hela tiden trott vara uteslutet.

Klart man hör skillnad på tvåtior eller fyrtolvor eller vad du vill, men hur tusan löser du det utan en mick? Hade TS gett intryck av att det fanns mickmöjligheter med i bilden hade jag naturligtvis inte propagerat för en linesignal öht.

Dessutom är det en JÄVLA skillnad på kvalite att tappa en signal efter en hyfsad gitarrförstärkares preamp och att koppla en dist in i bordet som du säger. Hävdar du annat är du bara dum och totalt oinsatt i ämnet du ger tips i.

Får du inte använda mick och vill använda stärken öht måste signalen komma efter preampen punkt slut.
Citera
2018-02-06, 19:35
  #19
Medlem
Det finns en del "gitarrstärkare" som man linar rakt in i mixerbordet för att köra ut dom i PA't. Tror dom går under benämningen processor. Då får man ju ut ljudet som annars gått till högtalarna till PA't.

De funkar ju faktiskt helt okej. Jag har riggat o checkat upp några band som haft sånt system och ljudet har jag inte kunnat klaga på. Faktiskt mycket enklare än det vanliga att micka upp stärkarna.

Att micka upp en stärkare kan ju skapa massa problem. Mickens placering avgör ju ljudbilden, närmare centrum desto vassare ljud och mer diskant, längre ut så rundar ljudet av men blir lite grumligare. Att dra ut micken för att få med allt? Nja funkar inte så bra heller.

Sen har vi ju rundgångsproblem...

Men det värsta skiten av allt, gitarrister som tror att hela musiken kretsar kring dom. Man har kämpat med en soundcheck trots deras jävla ego som vill dra sin 4x12" i bott. Sen har man lyckats få ner dom i volymen så det går att köra vettigt genom PA't och sy ihop allting.

5timmar och ett 6 pack öl senare så går dom ut på scenen och nöjer sig inte bara att slå sin utrustning, de drar på sin jävla 4x12'a i bott igen o totalsabbar hela jävla soundchecken, även om man stänger av dom helt i PA't så är det bara gitarr överallt. Och då börjar trummisen försöka överrösta dom genom att klappa på metallen så cymbalerna spricker.

Jag har varit med om det flera gånger och på signade band som turnerar i hela Europa. De spelar så hela publiken flyr.
Citera
2018-02-06, 19:37
  #20
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Ok som jag ser det så går hela vårt debatterande ut på att du relaterar till alternativet att micka upp stärkaren, ett alternativ som jag hela tiden trott vara uteslutet.

Klart man hör skillnad på tvåtior eller fyrtolvor eller vad du vill, men hur tusan löser du det utan en mick? Hade TS gett intryck av att det fanns mickmöjligheter med i bilden hade jag naturligtvis inte propagerat för en linesignal öht.

Dessutom är det en JÄVLA skillnad på kvalite att tappa en signal efter en hyfsad gitarrförstärkares preamp och att koppla en dist in i bordet som du säger. Hävdar du annat är du bara dum och totalt oinsatt i ämnet du ger tips i.

Får du inte använda mick och vill använda stärken öht måste signalen komma efter preampen punkt slut.
Då verkar vi vara överrens.
Citera
2018-02-07, 11:39
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det här är en liten förstärkare. Det är väl en träningsförstärkare som du säger.
Vad är Guitar Rig för nått?

Vad heter modellen? De flesta (om inte alla) Vox träningsstärkare lär ha phone/line out. Om det nu inte är en AC4.
Vad tänker du åstadkomma genom att koppla den till mixerbord?
Citera
2018-02-07, 12:31
  #22
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendergibson
Vad heter modellen? De flesta (om inte alla) Vox träningsstärkare lär ha phone/line out. Om det nu inte är en AC4.
Vad tänker du åstadkomma genom att koppla den till mixerbord?

Modellen heter Mini5-RM.
Grejen är att jag tänkte eventuellt koppla gitarren vidare ihop med en synth. Jag har en sequenser i synthen.
Citera
2018-02-08, 11:28
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Modellen heter Mini5-RM.
Grejen är att jag tänkte eventuellt koppla gitarren vidare ihop med en synth. Jag har en sequenser i synthen.

Den tycks ha hörlursutgång (Phones).
Citera
2018-02-08, 18:05
  #24
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendergibson
Den tycks ha hörlursutgång (Phones).

Jodå. Hörlursutgång finns.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback