2018-02-06, 10:47
Medlem
Mod: Om detta är fel forum snälla flytta/ta bort!
Har ett litet mer komplicerat fall som gör att ju mer jag läser och pratar med dem från skatteverket blir jag bara mer gråhårig, så har slutligen vänt mig hit och hoppas på lite hjälp!

Min käre far köpte rätt stor mark under 80-90talet med en mindre villa på för ca 300k. Denna villa är nu renoverat och om/tillbyggd. Jag ärvde allt och jag beslutade att stycka av den delen av marken som var obebyggd ( var en plan mark med gräsmatte, så perfekt för att bygga en villa över) och sälja den, har just sålt den för ca 3 milj.

sitter nu och försöker deklarera eländet och kommer fram till att eftersom jag inte hade en bostad på marken jag sålde så klassas detta som en näringsfastighet. Så ska jag verkligen betala 90% i skatt på vinsten?!

Jag förstår att jag får dra bort mäklarkostnader och alla kostnader relaterade till styckningen. men finns det inget annat jag kan dra av eller liknande. som jag förstår det så kan jag använda anskaffningskostaden som min far hade men med tanke på att detta var både för den avstyckade delen plus andra delen mark med hus på så är den väldigt liten den som är hänförlig till den sålda marken. så man är nästan upp i en mille i skatt..

Hjälp någon?
Citera
2018-02-06, 11:30
Medlem
8bitrages avatar
Tomtmark är 22% och näringsfastighet 27%, var i hela friden får du 90% ifrån?

Det är meningen med försäljningen som är det viktiga, säljer man säg 3000kvm för att någon ska bygga hus där så är det per automatik tomtmark, ska dom använda det till annat är det näringsfastighet.
Citera
2018-02-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Tomtmark är 22% och näringsfastighet 27%, var i hela friden får du 90% ifrån?

Det är meningen med försäljningen som är det viktiga, säljer man säg 3000kvm för att någon ska bygga hus där så är det per automatik tomtmark, ska dom använda det till annat är det näringsfastighet.

Njae
"Av vinsten är 90 procent skattepliktig, medan 63 procent
av förlusten är avdragsgill."
Fick jag från skatteverkets hemsida gällande försäljnings av näringfastighet.

Är det verkligen det? Frågade mäklaren i samband med försäljning och hon påstod att eftersom jag inte hade några planer på att bygga ett och den delen av marken har uppenbarligen inte på någon sett brukats på anant sätt än att gräset klippts så är detta en näringsfastighet
Citera
2018-02-06, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKinks
Njae

Är det verkligen det? Frågade mäklaren i samband med försäljning och hon påstod att eftersom jag inte hade några planer på att bygga ett och den delen av marken har uppenbarligen inte på någon sett brukats på anant sätt än att gräset klippts så är detta en näringsfastighet

Du deklarerar alltså 90% av vinsten. Sen betalar du 30% i skatt, vilket blir 27% av vinsten.
Citera
2018-02-06, 12:37
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKinks
Njae

”Har du sålt tomtmark som avstyckats och bildats samma år som försäljningen, eller sålt ännu inte avstyckad mark är tomten en privatbostadsfastighet om den säljs till en närstående (till exempel ditt barn), och den närstående har för avsikt att bygga en privatbostad på tomten.
Om du säljer tomtmarken till någon som inte är närstående är det en näringsfastighet.”

Men som sagt, 22 eller 27% inte så mycket att gråta över
Senast redigerad av 8bitrage 2018-02-06 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in