Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2020-02-12, 23:36
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Behöver inte läsa i någon tråd. Utan jag VET..
IP only betalar riktigt bra i vissa projekt.
Så vad var de jag skulle lista ut ?

Du vet ingenting, kan tro Att du arbetar för dom..

IPO har satt i system att dumpa priser. Satt i system att hålla inne på pengar även när entreprenörer har gjort rätt för sig. Enl uppgift.

Ganska logiskt att det ser ut som fan och ej återställt om pengar uteblir.

Ipo verkar ha total avsaknad av fungerande affärsmodell.. känns ju som att dom hoppats på att någon ska köpa upp deras luftslott dyrt..
Citera
2020-02-12, 23:47
  #110
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Rykten i branschen:
De har problem att få fram fiber. Tillverkarna hinner inte med så grossarna har backlog i systemen på tusentals meter. Andra kunder hos grossarna prioriteras och grossarna prioriteras av fibertillverkarna eftersom de slipper mycket av retur och reklamationsfrågorna då. IP Only köper tydligen det mesta direkt av tillverkarna(verkar det som? Visste ej?)
IP Only har därför valt att "mindre" jobb som tex på Öland där abonnenterna inte väger upp mot tex här i Stockholm eller i Göteborg eller Malmö läggs lite på is ett tag tills tillverkarna kommit ifatt.

Det fetade:
Syftar du på att de har problem med att skaffa själva fiberkablarna "från Kina"?
Dessa fibrer är ju för tusan bulkvaror som det absolut inte råder någon brist på.

Låter som total bullshit från IP-only, typ som att vattnet skulle ha "tagit slut i havet" eller liknande trams. Möjligen så saknar bolaget medel (pengar) för att betala leveranserna.

Jag läser IDG varje dag, har inte sett något där om att det skulle råda någon som helst "fiberbrist" på marknaden.
Citera
2020-02-13, 08:36
  #111
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade:
Syftar du på att de har problem med att skaffa själva fiberkablarna "från Kina"?
Dessa fibrer är ju för tusan bulkvaror som det absolut inte råder någon brist på.

Låter som total bullshit från IP-only, typ som att vattnet skulle ha "tagit slut i havet" eller liknande trams. Möjligen så saknar bolaget medel (pengar) för att betala leveranserna.

Jag läser IDG varje dag, har inte sett något där om att det skulle råda någon som helst "fiberbrist" på marknaden.
Vad bra att du kan läsa.
Då kan du också läsa att mitt inlägg är daterat till februari för 2 år sedan.
Citera
2020-02-13, 15:38
  #112
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Vad bra att du kan läsa.
Då kan du också läsa att mitt inlägg är daterat till februari för 2 år sedan.

Tråden är aktuell fortfarande. Finns en massa "ny skit" om IP-only där de skrivit kontrakt på en massa ny kabeldragning de inte kan/orkar/vill fullfölja. SVT:s "Plus" samt nyheterna har tagit upp saken hyfsat nyligen.

Här är ett exempel av många:
Många av IP Onlys kunder har hittills fått vänta förgäves på sin utlovade fiberanslutning. En av dem är Johan Hamberg i Härnösand.
– Nu har det gått två år, och ingen i villaområdet har fått några besked, säger Johan Hamberg.

I april 2016 fick Johan Hamberg och de andra i villaområdet brev från bredbandsleverantören IP Only med löfte om fiberanslutning efterföljande höst. Han var en av flera som nappade och skrev på.

Slangar för fibern drogs fram till tomtgränserna, dosor sattes upp på husväggarna och skyltar som skvallrade om att fiber var på gång sattes upp. De sitter fortfarande kvar och arbetet har på flera håll lagts på is, vilket SVT tidigare rapporterat.
Anmälan till ARN

Och ännu efter två år har ingen i det aktuella området fått någon fiber från IP Only.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...rrland/ip-only

IP-only ser jag i mina ögon som ett skumraskföretag. Kanske har jag totalfel?

EDIT: Inte ens för två år sedan rådde det någon "fiberbrist" gällande fiberkablar. Total bullshit om IP-Only skyllde på detta. Ärligt talat låter företaget som ett bångstyrigt barn som inte vill göra sin "läxa", utan försöker slippa undan ansvaret och hänvisar till en massa påhittade problem. END EDIT.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2020-02-13 kl. 15:46.
Citera
2020-02-13, 16:27
  #113
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tråden är aktuell fortfarande. Finns en massa "ny skit" om IP-only där de skrivit kontrakt på en massa ny kabeldragning de inte kan/orkar/vill fullfölja. SVT:s "Plus" samt nyheterna har tagit upp saken hyfsat nyligen.

Här är ett exempel av många:
Många av IP Onlys kunder har hittills fått vänta förgäves på sin utlovade fiberanslutning. En av dem är Johan Hamberg i Härnösand.
– Nu har det gått två år, och ingen i villaområdet har fått några besked, säger Johan Hamberg.

I april 2016 fick Johan Hamberg och de andra i villaområdet brev från bredbandsleverantören IP Only med löfte om fiberanslutning efterföljande höst. Han var en av flera som nappade och skrev på.

Slangar för fibern drogs fram till tomtgränserna, dosor sattes upp på husväggarna och skyltar som skvallrade om att fiber var på gång sattes upp. De sitter fortfarande kvar och arbetet har på flera håll lagts på is, vilket SVT tidigare rapporterat.
Anmälan till ARN

Och ännu efter två år har ingen i det aktuella området fått någon fiber från IP Only.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...rrland/ip-only

IP-only ser jag i mina ögon som ett skumraskföretag. Kanske har jag totalfel?

EDIT: Inte ens för två år sedan rådde det någon "fiberbrist" gällande fiberkablar. Total bullshit om IP-Only skyllde på detta. Ärligt talat låter företaget som ett bångstyrigt barn som inte vill göra sin "läxa", utan försöker slippa undan ansvaret och hänvisar till en massa påhittade problem. END EDIT.
För två år sen så rådde det fiberbrist för alla.
Tro mig, jobbar i beställarledet hos en leverantör. Vi var de som kunde få ut mest fiber för vi hade överlager, men det tog också slut. Var ungefär 1-1,5 vecka där ingen fick fiber de beställt och det blev restat hos leverantörer och grossar. Detta gällde alla. Inte bara IP Only.
Så du kan gå och självdö.
Citera
2020-02-13, 16:43
  #114
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
För två år sen så rådde det fiberbrist för alla.
Tro mig, jobbar i beställarledet hos en leverantör. Vi var de som kunde få ut mest fiber för vi hade överlager, men det tog också slut. Var ungefär 1-1,5 vecka där ingen fick fiber de beställt och det blev restat hos leverantörer och grossar. Detta gällde alla. Inte bara IP Only.
Så du kan gå och självdö.

Tja, vilken fibertyp skulle det ha varit sådan brist på i sådana fall?
-Eftersom du verkar vara synnerligen insatt i ämnet.
Citera
2020-02-14, 23:34
  #115
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Hörru marknadsflummaren, nu går du tvärsemot logik igen. Det är ju företagen och såna som du som aldrig klarar er utan att staten håller er i handen.

"Böööhh, ge oss fri marknad nu! Ja, och förmåner, rut-och rot, övriga bidrag och subventioner förstås. Böööhh"

Ip only är bara ytterligare ett exempel på att vinstdrivet inte ska ha med samhällsfunktioner att göra.
Dyrare, sämre kvalitet, instabilt och opålitligt.
Men enligt marknadsflummaren så är ju det succé.

Säg ETT kommunisland med ditt tänk som funkat.
Bara ett
Citera
2020-02-14, 23:39
  #116
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrufen
Du vet ingenting, kan tro Att du arbetar för dom..

IPO har satt i system att dumpa priser. Satt i system att hålla inne på pengar även när entreprenörer har gjort rätt för sig. Enl uppgift.

Ganska logiskt att det ser ut som fan och ej återställt om pengar uteblir.

Ipo verkar ha total avsaknad av fungerande affärsmodell.. känns ju som att dom hoppats på att någon ska köpa upp deras luftslott dyrt..

Jo jag vet, efter som vi jobbat MOT dem.
Sen att IP är ett jävla kräk företag i många fall säger jag inte i mot.
Vi hamna rejält i kläm tack vare dem.

Dock så verkar de ha ryckt upp sig i mycket inför denna säsong om man kollar på AF delar och hur det för en gång skull har ritat upp projekten och mängda dem så det inte finns lika många chanser till bluff och båg från deras sida sett som tidigare.
Det som folk ( inkl mig själv ) har torskat på är luddiga avtal som tolkas till deras fördel.

Men att det inte skulle finnas IP projekt som är välbetalda förklara vilken liga du spelar i
Citera
2020-02-14, 23:41
  #117
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Förvånar mig inte ett dugg. Vi var ca 350 konsulter som fick gå på dagen ungefär då du startade tråden kring februari 2018. Vi fick kallelse en fredag till måndag förmiddag, där och då var det tack och godnatt. Packa och åka hem.

Det gällde både säljare och projektledare. Ironiskt nog utsattes jag som själv arbetade som projektledare för samma skit i en annan del av landet gällande min sommarstuga. En vända var man där och grävde till halva området men man drog aldrig kabel, efter ett halvår kom någon och sparka lite grus och "återställde" marken. Sen inte ett ljud.

Och det var inte mer än rätt.
För maken till skräppersonal IP hade och hade inhyrt är svårslaget.
Det är tack vare er ( ja nu vet jag inte just hur du har varit ) branschen hamna i en sådan jävla gungning.
Citera
2020-02-14, 23:45
  #118
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
För två år sen så rådde det fiberbrist för alla.
Tro mig, jobbar i beställarledet hos en leverantör. Vi var de som kunde få ut mest fiber för vi hade överlager, men det tog också slut. Var ungefär 1-1,5 vecka där ingen fick fiber de beställt och det blev restat hos leverantörer och grossar. Detta gällde alla. Inte bara IP Only.
Så du kan gå och självdö.

Ställer mig helt bakom det du skriver.
Citera
2020-02-15, 10:10
  #119
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Och det var inte mer än rätt.
För maken till skräppersonal IP hade och hade inhyrt är svårslaget.
Det är tack vare er ( ja nu vet jag inte just hur du har varit ) branschen hamna i en sådan jävla gungning.

Jag var inhyrd för att "städa" inom markavtal som var förfalskade och allt möjligt. Dvs dubbelt arbete för att fixa vad någon gris ställt till med tidigare. Och det var jävligt mycket sådant kan jag säga. Grävdes utan giltiga avtal p.g sånt och grävdes mycket fel, var inte fåtalet ledningar som drogs av byggföretagen direkt.. Släcka bränder där var den värsta huvudvärken jag varit med om.
Citera
2020-06-15, 22:05
  #120
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tråden är aktuell fortfarande. Finns en massa "ny skit" om IP-only där de skrivit kontrakt på en massa ny kabeldragning de inte kan/orkar/vill fullfölja. SVT:s "Plus" samt nyheterna har tagit upp saken hyfsat nyligen.

Här är ett exempel av många:
Många av IP Onlys kunder har hittills fått vänta förgäves på sin utlovade fiberanslutning. En av dem är Johan Hamberg i Härnösand.
– Nu har det gått två år, och ingen i villaområdet har fått några besked, säger Johan Hamberg.

I april 2016 fick Johan Hamberg och de andra i villaområdet brev från bredbandsleverantören IP Only med löfte om fiberanslutning efterföljande höst. Han var en av flera som nappade och skrev på.

Slangar för fibern drogs fram till tomtgränserna, dosor sattes upp på husväggarna och skyltar som skvallrade om att fiber var på gång sattes upp. De sitter fortfarande kvar och arbetet har på flera håll lagts på is, vilket SVT tidigare rapporterat.
Anmälan till ARN

Och ännu efter två år har ingen i det aktuella området fått någon fiber från IP Only.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...rrland/ip-only

IP-only ser jag i mina ögon som ett skumraskföretag. Kanske har jag totalfel?

EDIT: Inte ens för två år sedan rådde det någon "fiberbrist" gällande fiberkablar. Total bullshit om IP-Only skyllde på detta. Ärligt talat låter företaget som ett bångstyrigt barn som inte vill göra sin "läxa", utan försöker slippa undan ansvaret och hänvisar till en massa påhittade problem. END EDIT.
Jag slöt ett avtal med dem genom telia 2020-02, jajamensan inom nån månad har du fibern...
Sen blev det ja jo men innan sommaren skall du få den...
Förra veckan så sa de att allt går efter planen, sen undra de vem som sagt före sommaren och att de faktiskt har 24 månader på sig De sa att det är samma killar som grävt i området innan, jag skall ju bara bli ansluten från tomtgränsen. Men enl en annan beställare här så har den grävaren gått i kk och det nya gänget skulle nämnt anslutning i november 2020...

Sen är det alltid roligt att ringa ip-pnly, not, "välkommen då har plats xx i kön och förväntad kötid är 99 minuter...

Fråga, hur blir det med avtalet med telia, startas det upp 24 mån från dagen man blir inkopplad?
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback