Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-06, 09:36
  #1
Medlem
Tropicanans avatar
Solsystemet rör sig med en hastighet av 220 km/s runt vintergatan. Vi befinner os ca 27 000 ljusår ifrån vintergatans centrum. hur lång tid tar det för solsystemet arr gå ett varv runt vintergatan?

Jag försökte tänka logiskt fick inte rätt svar!
Det jag gjorde var att räkna ut km/s till m/s vilket blir 220 000 m/s

sedan avståndet till centrum av vintergatan, 1 ljusår = 9,46 * 10^18 m * 27 000 = 2,55 * 10^23m
Detta är då radien antar jag. Då räknade jag ut omkretsen dvs 2,55 * 10^23m * 2 * pi = 1,6 * 10^24m

Så nu vet vi hur många meter omkretsen är samt hur snabbt vi rör oss.
Då tog jag 1,6 * 10^24m / 220 000 m/s = 7,29 * 10^18 sekunder. Sedan dividerade jag ner det tills det slutligen blev år kvar. men det landade på runt 800 * 10^12 men svaret är 280 miljoner år.

Så hur gör man egentligen?
Citera
2018-02-06, 09:48
  #2
Medlem
Tropicanans avatar
Löste det..

Det blev lättare om man lät det vara mätt i kilometer än i meter. Måste gjort något fel bland alla siffrorna.

I alla fall om någon behöver hjälp med denna uppgift i framtiden och hittar min tråd så är lösningen följande:

ett ljusår = 9,46 * 10^12
Du vill veta hur långt 27 000 ljusår är vilket blir 9,46 * 10^12 * 27 000
Nu har du radien, du kan förhoppningsvis räkna ut omkretsen själv.

När du fått ut omkretsen delar du med din hastighet dvs 220 km/s
då kommer du få ut hur många sekunder det går åt så du måste dela i följande ordning:

Antal sekunder/60 = minuter/60 = timmar/ 24 = dygn/365 = år!
Citera
2018-02-06, 11:30
  #3
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Bra jobbat! Flyttar tråden till rätt forum. Kom ihåg nästa gång att välja det forumet för skoluppgifter.

Fysik, matematik och teknologi: allmänt ——-> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter

/Mod
Citera
2018-02-06, 18:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Det blev lättare om man lät det vara mätt i kilometer än i meter. Måste gjort något fel bland alla siffrorna.
Ett allmänt råd gällande fysikuppgifter är att du håller dig till symboliska beräkningar så långt som möjligt. Allt blir bara en enda röra om du skall bolla fram och tillbaka med en massa siffervärden, speciellt när det rör sig om både olika enheter och tiopotenser. Så här skulle jag göra:

För sträckan x gäller att

x = v*t

och vi vet också att sträckan är lika med omkretsen, alltså

x = 2*pi*r.

Sedan kombinerar de här uttrycken och löser ut tiden t

v*t = 2*pi*r <=> t = 2*pi*r/v

Nu kan vi stoppa in siffervärdena. Då hastigheten ges i km/s så bör man först omvandla radien till km.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback