Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-07, 14:50
  #13
Medlem
Frater_Frags avatar
Jag var själv i valet och kvalet när jag köpte min senaste dator för två år sedan. Jag gjorde en jämförelse mellan att köpa alla komponenter separat, eller att köpa dem sammanbyggda i ett paket. Jämförelsen gav dock vid handen att det faktiskt blev billigare att köpa det hela i ett paket, dessutom så fick jag Win 10 med på köpet.

I slutänden så köpte jag därför det färdiga paketet och stoppade själv i lite godis som mera minne och några extra lagerdiskar.
Citera
2018-02-07, 19:37
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavatPojke
KAN bli billigare om du köper komppnenterna från olika butiker och monterar själv. Men oftast blir det dyrare.

Speciellt datorer som har extrapris. https://www.elgiganten.se/product/da...r-dator-gaming. Du kan omöjligt bygga denna dator själv för 7k.

Så billigare blir det oftast inte, men du får välja delarna själv och kan byta ut de enklare.

Är du ute efter en dator runt 8k så är det bättre att köpa en på Elgiganten.

För de priset var den riktigt bra! Det enda som är synd är att man inte kan välja en bättre processor och lite mer ram. Ramet kan man fixa själv lätt men att byta processor är jobbigt och extra kostnad
Citera
2018-02-07, 19:52
  #15
Medlem
Vill man ha jämn prestanda så är det oftast billigare att bygga själv, vill man ha en surfdator är det billigare att köpa en färdig dator.
Citera
2018-02-07, 20:10
  #16
Medlem
Ja, det är billigare... du får ju göra jobbet själv?
Citera
2018-02-08, 10:57
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
För de priset var den riktigt bra! Det enda som är synd är att man inte kan välja en bättre processor och lite mer ram. Ramet kan man fixa själv lätt men att byta processor är jobbigt och extra kostnad


Det är det som är nackdelen. Du får inte alla delar du vill ha men du får datorn billigare. Sen kan su även köpa färdiga datorer från komplett där du kan konfigurera det du vill. De är dock oftast dyrare än de på Elgiganten.

Det är en övervägning du får göra.
Citera
2018-02-08, 14:30
  #18
Medlem
teamflashhs avatar
Så en hyfsad dator= köpa komplett

gaming h4xx0r h4ck3r dator = bygga själv?
Citera
2018-02-08, 18:58
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Så en hyfsad dator= köpa komplett

gaming h4xx0r h4ck3r dator = bygga själv?


Något sånt. Om du vill ha en dator upp till 7-8k så är det mest ekonomiskt att hitta ngn på Elgiganten/NetOnNet som är på rea. (OBS, den dator jag länka för 10k är inte särskilt prisvärd, men för 7k är den riktigt bra). Då du omöjligt kommer kunna bygga ngt eget till det priset.
Citera
2018-02-12, 10:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavatPojke
Det är det som är nackdelen. Du får inte alla delar du vill ha men du får datorn billigare. Sen kan su även köpa färdiga datorer från komplett där du kan konfigurera det du vill. De är dock oftast dyrare än de på Elgiganten.

Det är en övervägning du får göra.


Tyckte det var det jag både skrev och menade..
Citera
2018-02-12, 10:48
  #21
Medlem
kameravinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Fast, kunskap och kunskap... Det är ganska svårt att misslyckas med att peta ihop delarna eftersom de ofta bara kan sitta fast i moderkortet på ett sätt. Det finns liksom bara en slot som ser ut som och passar till den del du håller i handen.

Det jag personligen tycker är svårast är programinstallationen. Drivrutiner, Windows osv. Det är verkligen själadödande tråkigt att sitta och krångla med det i flera timmar och alltid är det nån jävla drivrutin som saknas eller som finns i fel version. Och så alla dessa förbannade omstarter. "Please reboot your computer blabla".

Svårigheten att bygga en dator är kraftigt överdriven. Jag skulle säga att problematiken ligger i att det är för jävla långtråkigt och därigenom frustrerande, inte att det är svårt att på LEGO-manér passa ihop tiotalet bitar och sedan ansluta strömkabeln. Men, givetvis... Det är naturligtvis oerhört mycket mer prisvärt att själv köpa delarna och bygga än att köpa en färdig burk med förinstallerat Win10 på Elgiganten.
Kunskap underlättar alltid oavsett vad. Pratar om mina egna erfarenheter när jag själv inte kunde så mycket om datorer. Det slutade med att mitt första datorbygge tog en månad istället för några timmar pga att jag tappa motivationen att jag ej kunde nåt. Men det är bara jag. Jag håller med dig att svårigheten är väldigt överdrivande, men när man ej kan något så är det mycket sladdar och förvirrande.
Citera
2018-02-28, 01:44
  #22
Medlem
Jonny.rs avatar
Ska man ha det senaste så rekommenderar jag att man köper en färdig med garanti. vill man ha det näst senaste så kan man tjäna på att sätta ihop den själv och anpassa den efter vad man vill ha.
Där finns det pengar och ny kunskap att hämta.

Problemet för mig har varit att den blir varm och att ström delen för svag. De flesta försäljarna hjälper oftast till med vilka komponenter som fungerar bäst tillsammans och med byggtips.

Det viktigaste är moderkort, processor, fläktar (kyla), låda och nätdel, ramminne, allt det andra går att uppgradera efteråt
Citera
2018-02-28, 03:26
  #23
Medlem
Pantheraduss avatar
Det är billigare att bygga. Köp ett uppgraderingspaket (med moderkort och CPU, ev RAM), se till att ha ett nätaggregat som räcker, och att du köper rätt sorts RAM minnen för moderkortet (om inte det ingått). Lådan skall vara tillräckligt stor och ej bökig. Köp gärna SSD hård disk. Ett hyfsat bra grafik kort.
Köp en tyst fläkt till CPU'n. Sam anti-stat armband och kardborreband kring sladdarna.
Ja det kommer bli billigare, men roligare att bygga en själv. Det kostar dock med windows 10, om du inte känner någon som kan fixa det åt dig?
Citera
2018-02-28, 08:13
  #24
Medlem
Oftast säljs de färdigbyggda datorerna med fokus på enbart cpu och grafikkort, resten av delarna brukar vara lågbudget som nätagg, moderkort och ej K cpu.

Bygg själv så du får bra kvalitetskomponenter i grunden, då får du en dator som är stabil.

Angående Windows, så kan du köpa det billigt på Ebay eller kinguin för en spottstyver,
betalade sist 35:-på Ebay för en digital win 10 Pro licens som tyvärr inte ville aktiveras.

Naturligtvis misstänkte jag att köp i gråzonen är en risk, men jag kontaktade Microsoft
servicecenter och sa som det var, att aktiveringen inte fungerade.

Han frågade var jag köpt licensen vilket jag också sa och då säger han ok det är inga problem jag kan aktivera utgåvan härifrån, efter att jag gav han installationsID så fungerade allt ok.

Så, att det skulle vara olagligt köpa från tredjepart som många säger är bara skitsnack, då
skulle nog killen på Microsoft dra öronen åt sig isf.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2018-02-28 kl. 08:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback