Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-06, 09:02
  #1
Medlem
Jag letar efter en ny dator och min vän säger att det är billigare att bygga istället för att köpa en dator. Det ser ut som att jag kan få en billigare dator om jag köper en. Jag är inte rädd för att bygga en dator men jag skulle gärna inte spendera mer om jag inte behöver. Vad skulle vara billigast och bäst val?
Citera
2018-02-06, 09:10
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Det är billigare, bygger du en dator själv sparar du en jävla massa kosing både nu och senare om du använder samma chassi.

Nä du köper en dator inbillar du väl dig inte att du bara betalar för komponenterna?
Citera
2018-02-06, 09:25
  #3
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jotaro
Jag letar efter en ny dator och min vän säger att det är billigare att bygga istället för att köpa en dator. Det ser ut som att jag kan få en billigare dator om jag köper en. Jag är inte rädd för att bygga en dator men jag skulle gärna inte spendera mer om jag inte behöver. Vad skulle vara billigast och bäst val?
En färdigbyggd dator kan lätt bli mycket dyrare, men nästan aldrig billigare. Däremot är det inte längre en absolut sanning att man kommer billigare undan om man bygger själv.
Citera
2018-02-06, 10:12
  #4
Medlem
Skrattgrabbens avatar
sägs att det är billigare att bygga, skulle själv välja att köpa en isf då jag inte har kunskapen om att bygga en egen.
Citera
2018-02-06, 10:31
  #5
Medlem
I många fall blir det inte billigare att bygga själv. Den absolut största fördelen med att bygga själv är dock att man kan välja exakt vilka komponenter man vill ha i datorn för att t.ex. göra den betydligt tystare än en färdigbyggd dator. En annan stor fördel med att bygga själv (av komponenter som säljs separat) är att risken för framtida kompatibilitetsproblem blir mindre.
Citera
2018-02-06, 10:41
  #6
Medlem
kameravinkels avatar
Om du har kunskapen till att bygga, så köp delar, annars så köper du en färdig.
Citera
2018-02-06, 11:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kameravinkel
Om du har kunskapen till att bygga, så köp delar, annars så köper du en färdig.

Finns ju också en del leverantörer, som t.ex. Inet, som bygger ihop en skräddarsydd dator av delar mot betalning.
Citera
2018-02-07, 08:46
  #8
Medlem
kameravinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Finns ju också en del leverantörer, som t.ex. Inet, som bygger ihop en skräddarsydd dator av delar mot betalning.
Yes, mycket bättre att punga ut lite extra och köra på det än att spendera x antal timmar att chansa om man är oerfaren.
Citera
2018-02-07, 09:00
  #9
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kameravinkel
Om du har kunskapen till att bygga, så köp delar, annars så köper du en färdig.
Fast, kunskap och kunskap... Det är ganska svårt att misslyckas med att peta ihop delarna eftersom de ofta bara kan sitta fast i moderkortet på ett sätt. Det finns liksom bara en slot som ser ut som och passar till den del du håller i handen.

Det jag personligen tycker är svårast är programinstallationen. Drivrutiner, Windows osv. Det är verkligen själadödande tråkigt att sitta och krångla med det i flera timmar och alltid är det nån jävla drivrutin som saknas eller som finns i fel version. Och så alla dessa förbannade omstarter. "Please reboot your computer blabla".

Svårigheten att bygga en dator är kraftigt överdriven. Jag skulle säga att problematiken ligger i att det är för jävla långtråkigt och därigenom frustrerande, inte att det är svårt att på LEGO-manér passa ihop tiotalet bitar och sedan ansluta strömkabeln. Men, givetvis... Det är naturligtvis oerhört mycket mer prisvärt att själv köpa delarna och bygga än att köpa en färdig burk med förinstallerat Win10 på Elgiganten.
Citera
2018-02-07, 10:32
  #10
Medlem
Givetvis är det bättre att skruva ihop alla delar själv.
Köper du en färdig dator så är den kanske balanserad i konfigurationen (Eller inte), och om man inte kan något om datorer så kan man ändå gå på en nit. Därför är det bättre att köpa en skräddarsydd dator till det ändamål man vill ha den.

Att sedan skruva ihop den är verkligen inga problem. Det enda du behöver är en stjärnskruvmejsel och alla delar. Sedan finns det instruktioner som kommer med hårdvaran hur allt ska kopplas, och undrar man något så kan man googla / fråga här på flashback eller SweClockers.

Att vara osäker är ingen ursäkt att inte försöka skruva ihop själv. Man lär sig otroligt mycket, och nästa gång så är man inte alls lika nervös. Det viktigaste är att ta tid på sig och inte stress igenom monteringen. Annars kan det bli tråkiga slarvfel.
Citera
2018-02-07, 14:12
  #11
Medlem
Hlewagastirs avatar
Om du tänker sätta ihop datorn själv tycker jag du ska skriva komponenterna här. Så kan folk varna dig för nybörjarfel som att CPU:n och moderkortet inte passar ihop, eller att lådan är för liten.

Tänker du köra med dubbla grafikkort så finns även risken att kort+fläkt är tjockare än avståndet mellan kortplatserna. Råkade göra det misstaget när jag var yngre, förhoppningsvis är risken mindre idag.
Citera
2018-02-07, 14:21
  #12
Medlem
KAN bli billigare om du köper komppnenterna från olika butiker och monterar själv. Men oftast blir det dyrare.

Speciellt datorer som har extrapris. https://www.elgiganten.se/product/da...r-dator-gaming. Du kan omöjligt bygga denna dator själv för 7k.

Så billigare blir det oftast inte, men du får välja delarna själv och kan byta ut de enklare.

Är du ute efter en dator runt 8k så är det bättre att köpa en på Elgiganten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback